Vandaag wat opzoekingen gedaan naar een horloge dat al een tijdje in mijn bezit is. Kunnen jullie mij bevestigen dat dit om het volgende caliber gaat?
Omega Chronograph Watch Cal 27 CHRO C12 T2 Pre Cal 321
Als ik het serienummer naast een lijst met data leg zou het om een werk van 1944 gaan.
Heeft er iemand nog wat meer info over dit oudje?
Waarom geen foto van de wijzerplaat? Hebben we minstens zo veel aan. Hij heeft al Incabloc dus 1944 lijkt me aan de vroege kant. Het zou net kunnen - maar ik heb een 1945 Omega gehad (gestolen bij een inbraak, geen zinnig mens die zoiets zelf weg doet) die nog geen Incabloc had.
Plaat lijkt me prima in orde. Het Omega-font en logo zijn superstrak en daar gaat men bij een re-dial echt altijd de fout in. Lijkt me ook de juiste mate van patina voor de leeftijd.
Ik begrijp dat je niet aan de originaliteit van deze plaat twijfelt maar waarom is een redial minder in kwaliteit ondanks dat er evolutie zit in de technieken van printen?
Mensen waarderen een re-dial doorgaans VEEL lager dan een originele, zelfs als deze wat aangetast is. Als-ie echt niet meer te redden is, kan het een legitieme optie zijn. Hier is gewoon de ouderdom goed zichtbaar maar nog niet storend.
Fraaie Omega! Houd er wel rekening mee dat het horloge mogelijk radiumverf bevat. Bij een eventuele servicebeurt iets om terdege rekening mee te houden.
Ik heb net even in mn uurwerk serie nummer document gekeken en het moet een uurwerk uit ±1946 zijn, dit betekent dat het inderdaad om een 27 CHRO C12 betreft. Een manier om hem te herkenne is aan de hand vd verlengde goupille aan je raquetterie vd balans. (Op de foto in het rood omcirkeld)
De gamma straling tijdens het dragen is niet eens het echte probleem dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Het gevaar zit uitsluitend in losse verfdeeltjes (zelfs minuscule) inademen of inslikken en dat gevaar is er uitsluitend bij demontage. Dan heb je ineens met alfa straling te maken welke zeer gevaarlijk is bij een inwendige besmetting.