Omega Chronostop Horrorverhaal met goede afloop

Even een horror verhaal. In 1969 kocht ik van mijn schappenvuller centjes een Omega Chronostop. Prachtig! Na enkele jaren liep het horloge niet meer. Ik naar de dealer en die zei na vluchtige controle van het horloge (om welke reden dan ook): Daar is niets meer aan te doen…

LU…, dat ik was ben ik teleurgesteld vertrokken en heb het horloge in mijn teleurstelling weggegooid. (17 jaar, tikje impulsief).

Nu, enkele tientallen jaren wijzer, weet ik dat de man onzin heeft uitgekraamd. Alles (nou ja bijna alles) is te maken. Inmiddels heb ik dan ook twee oude Chronostops op de kop getikt en die ter restauratie aangeboden aan de onvolprezen Omegarestaurateur te Heerlen (naam via PB evt.)

Mogelijk komt er binnenkort 1 ter verkoop op dit forum, maar deze (Seamaster Chronostop) hou ik in ieder geval zelf. De originele metalen band (Nr 27) was ongeveer het aankoopbedrag al waard :lol:

Voor:

en na

Zoals je Omega thuis tikt, tikt ie nergens.

Arjay

Prachtig resultaat zeg! En dat in nog geen 50 minuten :smiley:
Die band maakt het horloge af, leuk dat je die er nog bij hebt kunnen krijgen.

leuke klok , de voor en na is super en het verhaal maakt het helemaal compleet…super.
en veel plezier ermee…

Veel plezier met je nieuwe klok, Hans !
Ik begin nu ondertussen ook te beseffen hoe het voelt, een nieuwe aanwinst !

Het bandje vind ik ook heel mooi/speciaal.

Hadden de Ploprofs ook niet zulke bandjes ?

Ik geloof niet deze, maar ze leken erop.

Hans, hoe werkt dat " chronostop " idee ?

Leuke klok, je ziet ze ook wel eens 90 graden verdraaid.

Moraal van het verhaal: “Vertrouw nooit op een verkoper !!” :smiley:

Ja sorry, dan moet je toch even vreemdgaan om te lezen hoe het werkt :slight_smile:

http://www.dezinvanluxe.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5504

Super klok Hans…

Heel veel plezier ermee

vervolg van dit verhaal:
Vervolg op het horror verhaal met goede afloop:

Gisteren nog een beauty opgehaald bij een zeer correcte aanbieder, Gert Jan Westerbeke in Delft (horlogemaker van beroep), keurig afgeleverd in doos, loopt als een zonnetje:

Mooi he? :slight_smile:

Super, wat een mooie aanwinst ! (tu)

Groet,
Werner

Ik zou er zo vakkenvuller voor worden :slight_smile:

Nog zo’n mooie! Heb je een foto van het uurwerk, ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet!

Ja, zo:

cal 865

Wat let je? AH schreeuwt om mensen :slight_smile:

Haha, ik vrees dat ik heel wat vakken zal moeten vullen voordat ik een Omega bij elkaar heb

Ik zal je wat verklappen: Eur 350,- met doos en nieuwe leren band. Dus reken maar uit hoeveel vakken je kunt vullen in een uur, beppaal je uurloon, deel en vermenigvuldig wat en je weet hoeveel vakken je moet vullen… (toch :))

Valt reuze mee eigenlijk,
Met een krappe 100 uur vakken vullen best te bekostigen, geen idee alleen hoeveel vakken dat zijn… :slight_smile:

Vul 1 vak en neem de tijd op met een certified chronometer.
Stel je doet er 12 minuten over…
Vraagje voor de Citotoets: hoeveel vakken moet je dan vullen om 350 Euro te verdienen? (Mag netto hoor, anders moet je daar ook nog rekening mee houden :slight_smile: )

Je neemt de tijd voor het vullen van 1 vak (12 minuten) en je kijkt hoeveel vakken er per uur gevuld kunnen worden (60/12= 5).

Gegeven is dat het minimum loon per werkdag 60,04 Euro bruto bedraagt (http://www.arbeidsrechter.nl/h/h416.htm) voor mensen van 23 tot 65 jaar. Hierbij word uitgegaan van een van een standaard werkdag volgens de CAO. Volgens de CAO van het levensmiddelenbedrijf (http://www.werkenindesupermarkt.nl/) bestaat een werkdag binnen de supermarkt gemiddeld uit 8 uur (op basis van een 40 uren contract).
Dus: (60,04/8= 7,50)

Vervolgens neem je de prijs voor het horloge, 350,- Euro. Deze deel je door 7,50 om het aantal te werken uren te bepalen (350/7,50= 46,7). Je zult dus 46,7 uur moeten werken voor een brutosalaris van 350,- Euro. Het logische vervolg is dat je het aantal te werken uren vermenigvuldigd met het aantal vakken dat in een uur te vullen is.

De uitkomst is dat je voor de aanschaf van een Omega Chronostop (46,7x5= 233,3) ruim 233 vakken zult moeten vullen.

P.S. Er is bij deze berekening uiteraard uitgegaan van bruto loon, hiervan moeten premies en belastingen nog ingehouden worden.

Groeten,

Stefan