Omega Constellation 168.0005

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Constellation Pie Pan. Ik ben zeker geen expert, maar heb me wel een beetje ingelezen en weet hoe voorzichtig je moet zijn omdat je je in een mijnenveld begeeft.

Nu heb ik er een op het oog die ik van een particuliere verkoper kan overnemen voor een faire prijs. Voor zover ik kan zien lijkt het horloge me in orde maar ik weet dat er hier mensen rondlopen die er meer verstand van hebben dan ik dus wil ik toch jullie om hulp vragen.

Ik heb twee twijfels:

  • de wijzerplaat voldoet niet aan de MOY test. Nu heb ik gelezen dat dit soms voorkomt omdat de tweede o in chronometer ovaal is, en dat is hier het geval. Is de wijzerplaat origineel? Zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie?
  • de kroon is niet origineel lijkt me. Kan je dit makkelijk bij een horlogemaker laten vervangen en zo ja, wat ben je dan ongeveer kwijt?


1 like

Ik denk dat deze wel klopt inderdaad.

De kroon klopt inderdaad niet en die zijn erg lastig te vinden. Worden niet meer gemaakt ook.

Plaat lijkt mij origineel, met onyx inleg en ook in goede conditie, die rode streep staat er in werkelijkheid niet op neem ik aan.

Kast ziet er ook nog scherp uit voor een goldcap.

Glaasje is ook origineel, als je inzoomt zie je in het midden het omega logo.

Wijzers lijken mij ook origineel en de correcte lengte.

Kroon is inderdaad niet origineel, een originele is lastig te vinden volgens mij. Omega maakt ze niet meer. De servicekroon die Omega gebruikt is iets groter dan het origineel maar daardoor wel makkelijker te hanteren.

Medaillon op de caseback is erg mooi.

Uurwerk is een cal. 564, volgens mij ook prima.

Is de band origineel? De endlinks lijken wel erg slecht te passen.

Dit soort Constellations zijn bloedmooi, de mijne is favoriet in de collectie, zelfde ref. maar dan staal:

4 likes

Eens. Ze zijn wel genummerd ‘70’, wat een 18mm end link zou moeten zijn dacht ik.

1 like

Ja ze zien er vreemd uit alsof ze zijn bijgevijld om op een ander horloge te passen. Lijken mij ook geen 18mm meer als je kijkt naar de ruimte tussen de lug en endlink, eerder 16mm…

2 likes

Dank voor de reacties! De rode streep staat er inderdaad niet op, heb ik er zelf bijgezet om te checken op MOY.

Die band weet ik ook niet helemaal zeker. De verkoper kan me er ook weinig over vertellen. Maakt me verder niet heel veel uit omdat ik van plan ben om hem op bruin / zwart leer te dragen, met deze band vind ik hem ook wat te opzichtig.

Hierbij nog een paar extra foto’s.

4 likes