Omega Constellation '52 (BODUMBURNER)

Hij is terug en ik ben erg blij!!

Ik kocht deze constellation voor een klein bedrag van mijn ‘horlogemannetje’. Hij lag een paar weken bij mijn andere horloges te wachten tot ik financieel wat meer ruimte zou hebben.
Al snel won mijn ongeduld het echter van mijn verstand en heb ik het horloge opgestuurd naar Ferrie Sweitzer. Ik kreeg een offerte waar ik een beetje van schrok dus ben ik eerst maar wat onderzoek gaan doen om het voor mijzelf te kunnen verantwoorden.

Het bleek te gaan om een eerste generatie constellation met kastnummer 2652, de allereerste constellations hadden kastnummer 2648 maar die zijn nog geen jaar geproduceerd en al snel werd 2652 gebruikt als nummer.

Het klokje wordt aangedreven door een omega caliber 354, de zogenaamde bumper- of hamerautomaat. Dit uurwerk bestond al tien jaar voordat het gebruikt werd voor de constellation. De rotor draait in een hoek van 120 graden itt latere automaten waar de rotor 360 graden ronddraait. Telkens als de rotor terugkomt bij de brug geeft dat een tikje en voel je dat om dat aan je pols. De cal 354 is later vervangen door de 501.
Van de 1300000 geproduceerde 354 calibers is er slecht een deel (ongeveer 400000) chronometers gemaakt hetgeen betekende dat het uurwerk in verschillende posities werd getest op nauwkeurigheid. Een deel van deze calibers is gebruikt in de constellations en een ander deel in de seamasters van die tijd. De calibers die chromometer zijn hebben een aparte tekst op het uurwerk staan die de andere 354 calibers niet hebben.

De wijzerplaat is geheel origineel en heeft een prachtig patina. Er zijn een paar kenmerken die hem redelijk bijzonder maken. Allereerst is de tweede t van constellation volledig doorgetrokkenen, hij kruist de staander van de t dus volledig, dit is een kenmerk wat je slechts bij de eerste modellen ziet en dan nog niet eens bij alle modellen. Verder staat er chronometre op de plaat itt tot het latere chronometer. De constellations zijn pas vanaf 1955 voor de Angelsaksische markt gebruikt en toen is de tekst aangepast. Een en ander heeft nog gezorgd voor een paar rechtzaken in de VS omdat (er zijn verschillende versies van dit verhaal) TWA gebruik maakte van een vliegtuig met dezelfde naam, de eerste constellations voor de Amerikaanse markt waren dan ook de zogenaamde ‘no name’constellations en later is de constellation verkocht onder de naam globemaster.

Het uurwerk heeft een 13 miljoen nummer wat het een ‘52/’53 geproduceerd uurwerk maakt. Gezien de informatie over de wijzerplaat ga ik maar uit van een ’52 model.

Ik heb contact gezocht met een ‘kenner’ in Oostenrijk en hij bevestigde hetgeen ik al dacht, het was de moeite waard om Ferrie zijn gang te laten gaan.

De opdracht aan Ferrie was om het horloge zo origineel mogelijk te houden, geen polijst beurten en dergelijke. Al met al een email van een a4tje gestuurd om te zorgen dat al mijn wensen duidelijk waren en dat we na restauratie niet voor voldongen en onomkeerbare feiten zouden komen te staan.

Wat is Ferrie een fantastische vakman! Hij heeft mij met foto’s op de hoogte gehouden van de vorderingen en het eindproduct is prachtig geworden. De rekening was niet laag maar Ferrie is niet duur, vakmensen kosten geld en ik ben achteraf blij dat ik het Ferrie heb laten doen. Het glas is vervangen, het horloge is gepoetst (niet gepolijst!), er waren wat problemen met de balans, de spiraal is vervangen en de plaat en wijzer zijn schoongemaakt .

Onderstaand de foto’s die ik van Ferrie heb ontvangen. De laatste foto doet het horloge geen recht, het is veel mooier geworden dan hier blijkt. Ik heb geen camera ter beschikking dus de ‘na’ foto bij goed licht en op het nieuwe bandje volgen nog.

Mijn kennis van uurwerktechniek is niet toereikend om een bijgaande teksten te verzorgen maar ik hoop dat dit een goed beeld geeft.

Dat was de demontage en nu gaat alles weer in elkaar

Dat zijn een paar foto’s :wink:
Groet Ger

2 likes

Een vintage Omega …
Zo wil ik er nog wel één of twee of drie of vier, misschien 5 …
Maar dan moet je al beginnen verzamelen … Tja :slight_smile:

Gefeliciteerd! Jaja, het kost een beetje, maar dan heb je ook wat:)

Een prachtig en bijzonder horloge(tu)

O, ja. Lockheed, een Amerikaans vliegtuigbouwer, maakte in die tijd een model wat ook Constellation heette. Ze werden oa ingezet op intercontinentale vluchten. ‘Onze’ KLM vloog er ook mee.

WOW, geweldige reportage…proficiat met dit juweeltje…en maar weer verder sparen

Prachtig resultaat !
Tja, horlogemakers moeten er ook “hun boterham” mee verdienen - iets was soms wel vergeten wordt :wink:
En als je zo iets écht goed wil doen, kruipt er heel wat tijd in.
Ferrie is een vakman. (tu)

Goede info over deze Omega en hij is mooi geworden (tu)

Mooi verhaal, mooi horloge !
Heel veel plezier ermee !

Groet,
Werner

Super! Ook leuk dat Ferrie in gaat op foto verzoekjes (tu)

Veel plezier met je topper!

Haha, dat lockheed verhaal of in ieder geval dat betreffende toestel bedoelde ik ook.

Grt Ger

Dank voor de reactie’s
Grt Ger

Bedankt voor het delen, erg leuk om dit te zien.
En veel draagplezier van je herboren Connie!

Groeten,

Martin

Pracht verhaal, mooie foto’s. En een heel mooi klokje. Die ouwetjes zijn toch wel heel leuk in mijn ogen…

Nog even over die naam, raar dat ze problemen kregen met de Constellation naam, en het dan veranderen naar skymaster. Dat was de naam van het verkeerstoestel Douglas DC4, ook die hebben we in Nederland gehad. En is uit zo’n beetje dezelfde periode als de Conny…

Ze hebben ook niet veranderd in skymaster maar in globemaster en dat was pas na een periode waarin er geen naam op de plaat stond de zgn 'no name’
Grt Ger

Oops, sorry, verkeerd gelezen… Nou ja de globemaster is ook een vliegtuig (Boeing C17), maar dan van veel latere datum…

Mijn beste,

Een gedegen verhaal met prachtige foto’s, welke de loftrompet blazen voor het vakmanschap dat zich heeft ontfermd over deze icoon van ‘Omega’.

Ik wens je enorm veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit herboren horloge.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Besten,

De kenner in Oostenrijk die mij heeft geholpen heeft een blogspot en vroeg toestemming om een link te plaatsen, die heb ik hem gegeven.
Ik heb hem ook gevraagd de gegevens van Ferrie te plaatsen.

Deze blogspot staat vol leuke en bruikbare informatie.

Groet
Ger