Goedemiddag iedereen, ik heb weer wat tijd over en wilde graag een stukje schrijven over een Beta 21 restauratie die ik eerder dit jaar had uitgevoerd.
Ik had het horloge eind vorig jaar online als defect gekocht omdat de vorige eigenaar niet de tijd/geld in het horloge wilde steken. (Maar ik dus wel hahaha)
Ik zeg het vooraf toch maar even; ik neem geen reparaties oid aan en ik lever ook geen onderdelen voor de beta 21, ik heb hem puur voor mijn eigen plezier gerepareerd. Mocht je vragen hebben over een beta 21 reparatie? Stel ze in dit topic zodat het eventueel als naslagwerk voor anderen gebruikt kan worden in de toekomst.
Veel lees plezier!
Laten we beginnen met een paar plaatjes (staat bij aankoop):
Op mijn werk heb ik het geluk dat wij nog steeds aan de beta 21 werken, hierdoor heb ik het nodige geleerd qua onderdelen die vaak slijtage vertonen en wat meestal mis gaat. Zoals velen zullen verwachten omdat het op een stemvork horloge lijkt (wat het zeker niet is!) Slijt het index wiel meestal niet aangezien de frequentie van de motor lager is met 256hz en ook dikker is dan bij stemvork horloges.
Veruit de meeste problemen komen voort uit een foute afstelling van de twee paletten, de motor pallet en de “weerstand” pallet of vrij vertaald uit het frans de “fixatie pallet”. Die laatste zorgt ervoor dat de seconde wijzer niet versnelt bij een voltage piek of een schok.
(Een foto van een gedomonteerde motor, deze was defect, normaal gesproken wordt sterk afgeraden om deze te demonteren!!)
De beta 21 heeft meerdere upgrades gehad gedurende zijn leven. Deze zijn meestal te onderscheiden aan de hand van het circuit. Versie 1 en 2 functioneren op 8192hz terwijl de versies 3 en 4 op 32768hz functioneren.
Zie bijgevoegde foto gevonden op het internet:
En een door mij geopende quartz behuizing vd 1e generatie + het patent vd CEH:
Het door mij gerepareerde had een defect 3e generatie circuit, deze heb ik vervangen voor een 2e generatie circuit die ik had liggen. Tevens heb ik tijdens de reparatie de motor overnieuw afgesteld mbv een projector, indien je geen projector tot beschikking hebt: elke stap vd motor moet ±2,5 tand zijn bij 1,55V.
Indien alles goed is afgesteld dan heeft het gehele uurwerk een batterij consumptie tussen de 10uA (Nog nooit gezien, maar misschien was het destijds haalbaar) tot 20uA (dit is best hoog) → die van mij heeft een verbruik van 13,94uA wat zich vertaald tot ±15 maand levensduur op een batterij van 150mah als ik het goed heb onthouden haha. Het werkbare voltage ligt op zn best tussen de 0,95V en 2,00V. Die van mij werkt tussen de 1,00V en 1,90V voordat de motor hapert of versneld!
Als meevaller functioneert de datum ook nog eens perfect! Dit is vrij zeldzaam aangezien de schijf van plastic is en vaak krom trekt/beschadigd raakt!
(Projector+afstelling)
(Een oude Piaget brochure met uitleg vd werking)
Nu zijn jullie natuurlijk nieuwschiering naar het eindresultaat! Een goede kennis van mij heeft de kast en band gepolijst en in de meeste imperfecties opgevuld met de laser, verder heb ik er een nieuw glaasje in gezet + nieuwe pakkingen (getest op waterdichtheid tot 1,5 bar) maar desondanks dat zou ik er niet mee in de buurt van water komen aangezien het vintage blijft!
Ik hoop dat het geheel leesbaar is gebleven en geen warboel is geworden maar schroom niet om vragen te stellen!