Omega Constellation Cal. 564 losse vijs

Hoi Allemaal,

Een tijdje terug kreeg ik van een familielid zomaar een prachtige Omega Constellation Cal 564 die hij nooit meer droeg. Ik heb deze laten opfrissen met een nieuw glaasje bij de AD en draag het horloge geregeld.

Het viel me na een tijdje op dat ik veel manueel moest opwinden om de dag door te komen, dus ik besloot het horloge eens open te doen. Ik heb een klein beetje ervaring met gepruts aan Chinese horloges, dus ik was wel wat nerveus om een Omega open te doen.

De oorzaak van het gangreserve probleem was snel duidelijk, er zat gewoon een losse vijs in de kast die ervoor zorgde dat de rotor niet mooi kon draaien.

Nu komt het “probleem”: ik vind nergens de plaats van waar die vijs vandaan komt. Alles werkt zoals het moet nu, maar toch moet er ergens een vijs tekort zijn? Misschien kunnen jullie me helpen via onderstaande foto’s?

Alvast super bedankt voor de tips/hulp

Groeten!
Tim

2 likes

548e01aa53f36f436910ae1355860350c20d46b4_2_375x500

Hierzo, om het uurwerk in de kast vast te zetten.
Daar zijn er twee van, de andere aan de overzijde zit er wel in.

Het schroefje zorgt ervoor dat het stalen klemmetje het uurwerk in de kast vastzet.

2 likes

Ik dacht dat daar wel een schoef inzat.

Heb eerst even moeten opzoeken wat een vijs was :rofl:

2 likes

Daar zit de klem te scheef voor om een schroef te herbergen lijkt mij, afgaande op de foto.

1 like

Ja. Ik vond het ook verdacht op de foto.

Maar als je inzoomed…

1 like

Er zit daar wel degelijk een schroefje in :). Mijn excuses voor het gebruik van het Vlaamse woord “vijs” :joy:

1 like

hmmmm, verrek, je hebt gelijk.

1 like

Ik zie in elk geval geen logische plek waar iets mist maar wel lelijke schroeven. Misschien dat de service door een rommelkont is uitgevoerd?

1 like

Dat kan, ik heb geen weet van de onderhoudsgeschiedenis. Het horloge loopt wel mooi rond de +7s/dag, dus ik was nog niet van plan om een onderhoudsbeurt te laten doen.

1 like

Ah ok. Ik dacht dat je het had laten servicen. De schoeven hebben best wat geleden…

Als je het horloge regelmatig gaat dragen zou ik het wel laten servicen. Connie verdient dat.

Goede performance na lange tijd in de kast betekend wrs dat het uurwerk volledig droog staat.

Bij incidenteel dragen zou het me niet boeien. Bij regelmatig…

2 likes

Bedankt voor je raad! Ik draag hem voornamelijk bij gelegenheden (eens gaan eten bijvoorbeeld). Dus gemiddeld wel 1 maal per maand. Ik zal eens rondvragen wat een service kost hier in de buurt en normaal zou die persoon dan vanzelf op de locatie van de missende schroef moeten botsen…

Dat is niet zo regelmatig. Dan zou ik het wellicht ook laten.
Als ik een horloge lange tijd wil houden en vaker draag (elke week, elke maand een paar dagen) dan zou ik servicen.

1 dag per maand geloof ik ook wel, al is het ongetwijfeld niet zoals het moet :stuck_out_tongue:

1 like

Tweede poging. Iets minder zelfverzekerd dan de vorige keer (ik kijk wel uit met die scherpe Ruud in de buurt).

Zit de tweede schroef van de anker-brug er wel in? Ik kan dat niet goed zien, onder de balans:

Hier weergegeven:

1 like

Volgens mij zit die er ook gewoon:

Het is een raadsel :smile:

3 likes

Ja inderdaad na stevig inzoomen en ophelderen zie ik ook daar een schroefje zitten🙈

1 like

Je zou verwachten dat Climholland een leeg gaatje zo gevonden en gevuld zou hebben, maar ho maar.

7 likes

Misschien heeft de betreffende horlogemaker bij IKEA gewerkt en er een schroefje bijgedaan voor het geval dat…

4 likes

:joy: :joy: :joy:

1 like

:rofl: :rofl:

2 likes

Dan was het wel een echte Ømëgä geweest :grin:

5 likes