Omega constellation pie pan

Hallo,

Mijn naam is François en ik ben op zoek naar wat tips mbt een lopende Omega constalation pie pan. Ik heb deze recent in mijn bezit gekregen als familiestuk en heb weinig tot geen kennis van vintage horloges (wel geïnteresseerd) en ik wil hem bij voorkeur wel regelmatig gaan dragen. Hij is minimaal de afgelopen 35 jaar niet gedragen. Er zit helaas geen doos of papieren bij. De diameter is volgens mij 34 mm.

  • Klopt de kroon? Ik zie veel 8 hoekige voorbijkomen.
  • Tips voor onderhoud/revisie. Volledig aanpakken of juist beperkt. Bijvoorbeeld polijsten en wijzerplaat schoonmaken of juist niet?
  • Wat voor soort band is gewenst voor dit type en waar aan te schaffen?
  • Waar kan ik hem het beste wegbrengen voor onderhoud/revisie in de regio West-Brabant/Rotterdam/Zeeland?

Alvast bedankt voor alle tips!

8 likes

Jou familie heeft wel smaak zeg! Ik ben nog geen kenner op dit gebied, maar me de laatste tijd er wel wat in verdiept omdat ik hoop er ooit een te bemachtigen. Wat betreft de kroon, veel varianten hebben een 8 hoekige kroon, maar sommige ook een ander type. Verder kan het horloge in het verleden wel eens service hebben gehad waarbij de kroon vervangen is, dit was vaak dan ook een ander soort kroon dan de 8 hoekige. Wat betreft band is het een kwestie van smaak, maar ik denk dat je met een mooie lederen hirsh band van een paar tientjes een heel eind komt. Er zijn hier vast een hoop mensen die je meer kunnen vertellen. In ieder geval veel plezier gewenst met dit pareltje!

2 likes

Gaaf ding!

Heeft de kroon een omega logo?

Het is wel zo een vorm kroon, deze hoort verzonken te liggen in de kast

1 like

Nee, geen logo voor zover ik kan zien op de kroon.

1 like

De kroon is niet origineel er hoort een wat platter model op wel een rond model en geen 8-hoekige

Er zijn veel goede horlogemakers op het forum die jouw horloge vast willen servicen.

Naast het forum weet elke horlogemaker hier wel raad mee. Is een beetje afhankelijk van waar je woont.

Zeer leuk ding in elk geval!

2 likes

Gaaf!:+1:Lekker laten servicen, mooie band eraan en dragen en genieten!:grinning:

1 like

Welkom op HF François en veel plezier hier gewenst! Prachtige Constellation, mooi dat je het laat opknappen :+1:!

1 like

https://www.vintagehorloges.nl/

Heeft ook voor Omega gewerkt. Mogelijk heeft hij ook nog een originele kroon voor je. Polijsten moet je nooit laten doen, eeuwig zonde.

2 likes

Allereerst welkom op het forum ! Een fraaie Omega :ok_hand: ,lekker laten servicen en dragen :smile:

1 like

De constellation kan op verschrikkelijk veel verschillende bandjes. Kijk maar naar die van mij:
Hirsch croc:


Geckota Besford:

Rios embossed calfskin:

2 likes

Hoi François,

Welkom op het forum. Mooi horloge en gaaf dat je het gaat dragen. Zelf draag ik ook nagenoeg alleen vintage horloges. Als je hem naar Omega stuurt komt hij als nieuw terug, de vraag is of je dat wilt.
Breng hem niet naar een juwelier, die stuurt hem door naar Omega.

Zelf heb ik hele goede ervaringen met Jan Stins uit Middelburg, maar er bestaat hier een,topic met ervaringen met horlogemakers op een kaartje.
Er is vast wel iemand die dat inplakt. Qua band… een zwarte of chocoladebruine Hirsch zal wonderen doen…

Succes
Serge

1 like

Het lijkt er op dat dit een 168.004 is (hidden crown) in gold plated variant. Niet polijsten, net zo min als de wijzerplaat reinigen. Deze ziet er nog goed uit, hooguit de plexi polijsten. Goede referenties vindt je hier: Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie:

Op basis van de referentie kan je de juiste kroon terugvinden. Mooi horloge en ik hoop dat je hier nog jaren plezier van hebt.

4 likes

Gold capped

@Plees heeft gelijk, op dit model hoort een hidden crown, en die zijn wel rond.
Zoals je ziet steekt die niet uit:

4 likes