Omega Constellation (vintage)

Weet iemand iets meer omtrent dit horloge? Het is helaas een Quartz, maar heb zo’n vermoeden dat het desondanks toch een bijzonder model is. Ik heb hem geerfd van mijn opa en vermoed dat hij begin jaren tachtig is gekocht.
type nr. is: 1211 - 202

Klopt en heeft als caliber Omega 1310.
Heeft een aparte en speciale opstelling van motor en op de astap van het secondenwiel is een incablocsysteem gemonteerd (antishok). Ook kan de uurwijzer apart verzet worden zonder de minuut- secondenwijzer te moeten stil zetten, gemakkelijk voor als men op verlof een andere tijd moet instellen of zomer - wintertijd.
De twee drukkers aan de zijkant van de kast hebben als functie : die om 2u kan men secondenwijzer laten stoppen en juist zetten. Op 4u is om de correctie van de dag te verzetten. Datum wordt verzet door de kroon in eerste stand te plaatsen en 24u rond te draaien met de uurwijzer.

Hier nog een afbeelding van het uurwerk.

`Het is dus toch wel een beetje een bijzonder uurwerk? Weet iemand misschien ook waar ik het beste een nieuwe batterij kan laten inzetten. Er gaat een niet standaard batterij in en Omega dealers die ik in Amsterdam heb gevraagd durven het niet aan om dit te doen.

Onlangs is hij helemaal naar Omega Zwitserland gestuurd en dat is een duur grapje.
Ik vraag me zowiezo af of dit model enige waarde heeft. " Kenners" hebben mij verteld dat dit bij een quartz meestal niet het geval is. Als iemand hier nog iets meer over weet dan hoor ik het graag!

Even langs AWC lijkt me het best.

Als je bedoelt Amsterdam Watch Company, dan ben ik daar al geweest. Zij doen alleen in mechanisch en kennen het horloge ook verder niet.

een echte aanrader is potma in den haag ( www.potma.net ) zij repareren alles!!! mar dan ook echt alles, voor een normale prijs. Zelfs reperatie van IWC is geen probleem. en je krijgt ook nog een jaar garantie!

Zit normaal een batterij nr. 354 in en heeft een spanning van 1,35v.
Deze mercurebatterijen worden al jaren niet meer gemaakt en mogen vervangen worden door een nr. 386 en heeft een spanning van 1,50 v. Dit op voorschrift van Omega. Werkt perfect.
Iedere horlogemaker kan er een batterij inplaatsen.
Indien je handige vingers hebt kan je het zelf doen. Is een kast die geopend wordt door een mes.
Met een schroevendraaier maakt men de schroef van de batterijhouder los en kan men de batterij vervangen.

Master-Fan Schreef:

een echte aanrader is potma in den haag (
www.potma.net ) zij repareren alles!!! mar dan ook
echt alles, voor een normale prijs. Zelfs
reperatie van IWC is geen probleem. en je krijgt
ook nog een jaar garantie!

Heb je ook ervaringen met aankopen? Loop er vaak zat langs, ff kijken in de etalage, ligt genoeg mooi spul. Nooit naar binnen geweest, denk dat het snobgehalte daar erg hoog is, ligt namelijk toch in Noordeinde. :wink:

Nnog even een aanvullende vraag, maar ben ook erg nieuwsgierig naar de waarde van dit horloge. Hij is onlangs nog voor ter waarde van 700 euro door Omega Zwitserland gereviseerd (en volgens mij ook gepoleisd) terwijl ik alleen een nieuwe batterij wilde, dus ik hoefde gelukkig geen cent te betalen. Hoor graag wat jullie inschatten!

RJB

hmmm ja heb er ook wel eens wat gekocht, ben erg tevreden hoor, en tsja het ligt aan het noordeinde,…maar ja, ik heb zo wel slechte ervaringen met steltman watches( ze hebben wel service, maar gewoon kijken naar horloges wordt toch minder gewaardeerd), maar bijvoorbeel bonebakker is wel weer erg klantvriendelijk, en een goede aftersales. Hoewel ik hier nooit een horloge heb gekocht, maar alleen een paar parel oorbellen van schoeffel. Maar potma is een toko waar ze goed repareren voor een goede prijs,…,en de horloges die er liggen zijn over het algemeen ook wel aardig geprijst.

Best eens kijken op ebay.de. Passeren dikwijls quartsen van ’ 70.
Prijs is gewoonlijk aan de lage kant 2 à 300 eur.