Omega constellation

Ik heb hier een automaat waarvan ik wil weten of het waard is deze op te laten knappen.

Ook ben ik op zoek naar jaartal van horloge mijn vader heeft hem in de jaren 50 gehad van zijn schoonmoeder!

Ik weet dat het goud op staal is en dat het een zeldzaam exemplaar is!

Kan iemand mij helpen met waarde na een restauratie!

Weet iemand meer van het model?

Bijzonderheid constellation staat op de wijzerplaat bovenaan ipv onder en alleen dag aanduiding.

Lijkt op een 168048. Dit referentienummer is echter wel iets jonger (jaren 70) met een automatisch kaliber 1001. Je mist de seconde wijzer. Heb je de mogelijkheid om betere foto’s te maken? Close op van de wijzerplaat, zijkant (kroon) en achterkant? Evt ook de mogelijkheid om hem open te maken? Dan heb je uitsluitsel.

2 likes

Ik zou zeggen redial… ben geen expert… maar ik vind de tekst niet heel strak

1 like

Secondewijzertje zit er wel op hoor, volg maar vanaf de onderkant naar boven.

Helderheid ff wat omhoog en ik zie m inderdaad!

1 like

Zoals eerder opgemerkt, dat kan niet kloppen… :wink: Die 1000-serie calibers zijn niet Omega’s top-manufactuurwerkjes geweest. Onderdelen zijn ook lastig aan het worden.

Ook niet moeders mooiste onder de omega uurwerken

Klopt ja; voor Japan werd “Omega” en de naam omgewisseld op de wijzerplaat.

Jaren 70 horloge en design, niet een heel populair model. En in matige staat trouwens.

Als dit het oude horloge van je vader is zou ik deze zéker laten herstellen; heb je een prima draagbaar horloge met de nodige emotionele waarde.

3 likes

Via Whatsapp wat foto’s van TS gekregen. Hij kon niets meer uploaden. Een 168048 uit 1969.



3 likes

Gewoon beginnen met glaasje poetsen toch? Ziet het direct 10x beter uit.

2 likes

We testen nu even of hij loopt :wink:

Edit: loopt niet

Dat ze in '69 al met die 1001 kwamen zeg… :disappointed:

1 like

Het begin van het einde

1 like

Oepsie. Kroon draait wellicht door = veer gebroken…? Gebeurt niet vaak bij een automaat, maar ja… Balans beweegt niet een klein beetje?

1 like

Vintagemasters had het direct goed bij navraag bleek vader het horloge idd in 1970 te hebben gehad na opknappen van een zolder.

Ik ben blij dat ik er nu wat meer van weet en zal zoeken naar een goede reparateur.

Mochten jullie in deze discussie nog voorstellen hebben dan hoor ik dat graag!

Mijn bedoeling is het glas laten vervangen voor origineel nieuw.

Kroontje laten vervangen voor origineel nieuw (als dat nodig is)

Weer lopend krijgen als je aan kroontje draait gebeurt er niets geen bewegende wijzers geen bewegende dag en geen opwinden

Volledig schoonmaken en een originele omega leren band er om heen.

Kast laten polijsten! (Dit werd overigens afgeraden door vintagemasters)

Ben erg benieuwd wat jullie vinden

2 likes

Mooi plan.

Net als vintage masters zou ik je ook afraden om te polijsten. Als je pech hebt ziet de kast er daarna niet meer hetzelfde uit. Er wordt soms best een laag metaal weggehaald.

Glaasje is denk ik plexiglas, en is wellicht gewoon te polijsten zodat het er weer uitziet als nieuw. Dit kan geen kwaad.

Ik vermoed dat een horlogemaker de kroon gewoon over kan zetten mocht er iets mis zijn met de onderdelen waar de kroon aan vast zit. In elk geval, zoek een goede horlogemaker in de buurt en ga er niet mee naar een juwelier.

Moderne juweliers hebben normaal gesproken niet (meer) de expertise om horloges te maken.

1 like

Dank voor je uitgebreide toelichting ! Het glaasje is idd plexiglas maar niet origineel

Mocht je een beetje in de buurt wonen, Kalle van Chronoglide heeft wonderen verricht met mijn vintage Omega, Garland en Girrard Perregaux.

Uurwerk even volledig laten servicen.
Glas vervangen is een goed idee. Kroontje ook.

Omega band is erg prijzig, een andere kan ook.

Polijsten is een issue.
Niet doen, tenzij. Dat zal vintage masters ook bedoeld hebben.
Een goede horlogemaker kan het, de gemiddelde uurwerkmaker of juwelier absoluut niet.
In originele staat is altijd beter.
Zitten er scherpe hoekjes of deukjes, dan wordt het wellicht een goed idee.
Overleg met een vakman voor je het doet!

1 like

Het glaasje heeft wel zo te zien een Omega tekentje.