Omega De Ville 1994

Hallo, mijn naam is Frank en ik ben hier nieuw als dat al niet meteen duidelijk is, en een absolute leek op horlogegebied. Behalve dan dat ik altijd geweten heb dat een Omega een ‘bijzonder’ horloge is… Uit de nalatenschap van mijn ouders hebben we twee Omega horloges liggen. Dit is de jongste van de twee. Het is gezien het kaartje gekocht in 1994, wat ook het jaar is waarin onze vader overleed. Graag jullie advies over het volgende. Als ik het goed heb is dit een horloge met batterij? Kan iemand mij uitleggen hoe ik het kan openmaken? Want het heeft sinds 1994 in de kast gelegen en dan zal mogelijk de batterij wel zijn gaan lekken? Verder is alle informatieover dit horloge welkom. Ook zou ik graag horen of dit een model is waar vraag naar is. Ik heb op Google-afbeeldingen geen exact zelfde horloge kunnen vinden: of het datum-vakje ontbreekt, of de kast is net iets anders, of de stippeltjes op de wijzerplaat zitten op een andere plaats, of het zijn weer geen Romeinse cijfers enz. Zelf vind ik het overigens een prachtig horloge wat ik misschien wel ga dragen. Maar eerst aan de praat krijgen! Ik hoor graag van jullie! Goet, Frank

1 like

Aan de achterkant zit een klepmet, meestal, linksboven een kleine inkeping. Heel voorzichtig met een aardappelmesje of zoiets open wippen en niet uitschieten.

Hopelijk zie je dan een uurwerk en batterij zonder groene aanslag… Groene aanslag betekent vaak dat de batterij heeft gelekt en het uurwerk wrs kapot is.

Lijkt op het eerste oog een legit De Ville, hopelijk heeft de batterij niet gelekt en dan is het een nieuwe erin en waarschijnlijk gelijk lopen.

Ben ook wel benieuwd naar de andere Omega.

Laat even weten of deze loopt na een vers batterijtje.

Bedankt voor jullie snelle reactie. Helaas zie ik geen inkeping…

Deze lijkt wel veel op die van jou, een kaliber 1532 als het goed is.

2 likes

Als ik eerlijk ben, laat aub voor €10,- de batterij bij een juwelier wisselen. Ben bang dat je anders mogelijk meer kapot maakt dan nodig is :see_no_evil:

1 like

Zo zou die open moeten kunnen.

Referentie:

Serienummer:

(Gevonden via
https://serial-number-decoder.com/omega/omega.htm?awc=aw&awk=omega%20serial%20number%20lookup)

2 likes

Top! Inderdaad, alleen de III naast het datumvakje ontbreekt.

Dat ga ik maar doen denk ik…

3 likes

Hahaha, en daar heb ik, in mijn beginjaren, dan weer vervelende ervaringen mee, ik herinner me de kras nog steeds :weary:

Ben overigens wel benieuwd of het binnenwerk nog oke is :crossed_fingers:

Edit, even een horlogemaker zoeken in de buurt dus, dit is heel iets anders dan een juwelier, die meestal ook maar dozenschuivers zijn, uitzonderingen daargelaten.

1 like

Dat is een Seamaster

8 likes

Doe liever een echte horlogemaker. Juweliers zijn voor spiegeltjes en kraaltjes, en besteden 9 van de 10 keer het aangeboden horlogewerk uit. Have a look:

In regio 010 wil ik er best eens naar kijken. Ik sta in de lijst. Anders gewoon iemand bij je in de buurt. :+1:

Nice, ik denk nog (vrij zeker) met een caliber 300-serie hamerautomaat.

3 likes

Daar heb je helemaal gelijk in!

1 like

Die hebben we hier in Veenendaal gelukkig wel, een goede horlogerie. Voor de goede verstaander: Ik zal daar eens een balletje opgooien.

1 like

Mocht je enigzins in de buurt wonen dan zou ik dit aanbod niet afslaan, kan Peter ook gelijk naar die andere kijken. Is een topper en aanrader!!

1 like
1 like

Dat is hem exact, bedankt!

Wij waren als kinderen altijd onder de indruk: pa had een horloge wat je niet hoefde op te winden. Dus dat klopt hiermee?

Yes! De rotor draait hier (nog, sommige merken hadden dat al wel) niet helemaal rond, maar stuit telkens tegen een begrenzingsveer. Hier even een foto uit een uurwerk-encyclopedie, de onvolprezen Ranfft-website:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Omega_350

2 likes