Omega De Ville 1994

Referentie:

Serienummer:

(Gevonden via
https://serial-number-decoder.com/omega/omega.htm?awc=aw&awk=omega%20serial%20number%20lookup)

2 likes

Top! Inderdaad, alleen de III naast het datumvakje ontbreekt.

Dat ga ik maar doen denk ik…

3 likes

Hahaha, en daar heb ik, in mijn beginjaren, dan weer vervelende ervaringen mee, ik herinner me de kras nog steeds :weary:

Ben overigens wel benieuwd of het binnenwerk nog oke is :crossed_fingers:

Edit, even een horlogemaker zoeken in de buurt dus, dit is heel iets anders dan een juwelier, die meestal ook maar dozenschuivers zijn, uitzonderingen daargelaten.

1 like

Dat is een Seamaster

8 likes

Doe liever een echte horlogemaker. Juweliers zijn voor spiegeltjes en kraaltjes, en besteden 9 van de 10 keer het aangeboden horlogewerk uit. Have a look:

In regio 010 wil ik er best eens naar kijken. Ik sta in de lijst. Anders gewoon iemand bij je in de buurt. :+1:

Nice, ik denk nog (vrij zeker) met een caliber 300-serie hamerautomaat.

3 likes

Daar heb je helemaal gelijk in!

1 like

Die hebben we hier in Veenendaal gelukkig wel, een goede horlogerie. Voor de goede verstaander: Ik zal daar eens een balletje opgooien.

1 like

Mocht je enigzins in de buurt wonen dan zou ik dit aanbod niet afslaan, kan Peter ook gelijk naar die andere kijken. Is een topper en aanrader!!

1 like
1 like

Dat is hem exact, bedankt!

Wij waren als kinderen altijd onder de indruk: pa had een horloge wat je niet hoefde op te winden. Dus dat klopt hiermee?

Yes! De rotor draait hier (nog, sommige merken hadden dat al wel) niet helemaal rond, maar stuit telkens tegen een begrenzingsveer. Hier even een foto uit een uurwerk-encyclopedie, de onvolprezen Ranfft-website:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Omega_350

2 likes

Typisch quartzhorloge van eind 80 begin 90 jaren. Dressers waren in de mode, 35 mm, en door het quartz uurwerk en plat saffierglas vrij dun.
Toen ik in 88 trouwde kreeg ik vrijwel hetzelfde horloge van mijn vrouw alleen de wijzerplaat en wijzers zijn anders.
Het horloge heb ik nog en doet het nog goed. (Ja, mijn vrouw is er ook nog :smile:)
De nieuwprijs lag toen rond 900 a 1000 gulden.

Batterij zelf vervangen is te doen maar kijk uit dat je niet uitschiet en een kras maakt. Dat is bij mij bij een juwelier ook niet helemaal goed gegaan. Soms waren er juweliers die het niet durfden en het horloge opstuurden.
Met vaste hand en een zakmes lukt het goed heb ik later geleerd.

1 like

Goedenavond, bedankt voor alle reacties en adviezen.
Nog twee vragen over de Seamaster:

  • De wijzerplaat is op het eerste gezicht verkleurd/vlekkerig;of is dit de originele look?
  • Komt het horloge -zijnde een automaat toch- vanzelf op gang als ik het ga dragen?

De verkleuring is waarschijnlijk ontstaan door vocht of condens in her horloge. Het horloge heeft zo te zien wel het een en andere meegemaakt. Bij een servicebeurt zal.blijken of het blijvend is.
Iedere kras en de verkleuring ( het wordt ook wel patina genoemd) is waarschijnlijk door je opa gemaakt. De ene persoon koestert het horloge zoals het nu is de andere wil het horloge in nieuwstaat herstellen. Bij een servicebeurt kan je dat afspreken met de horlogemaker.

Als je het horloge draagt wordt de veer door de bewegingen van je pols steeds een beetje opgewonden. Voordat je het gaat dragen kan je het beste de veer eerst zelf opwinden door de kroon 20 a 25 keer rond te draaien. Het horloge zal daardoor nauwkeuriger lopen.

Het is waarschijnlijk wel het beste om het horloge te laten nakijken en indien nodig een goede service te geven. De oude olie en vet waar het horloge mee is gesmeerd is nu waarschijnlijk uitgedroogd en doet niet veel meer. Een horlogemaker kan er naar kijken en vaststellen of het nodig is.

Veel juweliers kunnen voor jou het horloge door een horlogemaker laten nalijken en de batterij laten vervangen.

Brengen hem dan gewoon naar een horlogemaker en zetten er een paar tientjes tussen :wink:

1 like

‘The proof of the pudding is in the eating’ bedacht ik. Na een dag dragen loopt de Seamaster in ieder geval nog gelijk.

Mooi om een horloge van je vader te hebben. (Ik spreek uit ervaring)Geniet er van!