Een collega van mij kwam gister met een bijzonder mooie Omega Deville langs, ik gok uit de jaren 60. Een prachtig exemplaar om te zien, alleen de band is stuk. De vraag; valt dit te maken? De lokale juwelier zei van niet, maar ik gok dat er vast meer mogelijk is. Het lijkt erop dat de band een soort van stalen schakel met pinnen eraan gebruikt en deze zijn gebroken. Heeft iemand een idee hoe dit te repareren zou kunnen zijn? Tweede band zien te vinden en van die twee de beste onderdelen gebruiken om 1 band te maken? Of misschien kijken of iemand een dergelijke schakel zou kunnen maken?
De kast mag wel eens schoongemaakt, maar daar had ik even geen tijd voor op het werk. Hij heeft hem weer meegenomen, dus helaas, ik kon geen nettere foto maken.
Ik was bang om iets doms te roepen omdat ik iets over het hoofd zag, dus ik ben blij dat jij het als eerste zegt.
Maar ik zie verder ook geen problemen die meer dan een euro hoeven te kosten.
Zo te zien is inderdaad gewoon de springbar afgebroken. Enige probleempje is dat het afgebroken stuk nog in de lughole lijkt te zitten, dat moet je er dus uit zien te krijgen.
Zou dat dan een veerpen in zichzelf (geweest) zijn? Zodat je eigenlijk twee ‘stukjes’ veerpen in de uiteinden van dit onderdeel zou moeten kunnen zetten?
Als je het horloge toevallig bij de hand hebt, zou ik het leuk vinden (en is wellicht handig) om eens de zijkanten van dit onderdeel te zien.
Dus dit was een beetje een stomme opmerking van me:
edit3:
Als ik deze foto zo zie, zie ik nog steeds niet hoe het zou moeten zijn gemonteerd, zelfs als er iets van waarheid in mijn bovenstaande tekening zit. Want je lijkt er niet echt tussen te kunnen komen met een gereedschapje.
De band zal toch op een of andere manier gemonteerd zijn in de fabriek, er moet dus een losse pen of een verende constructie zijn anders kun je de band er niet op krijgen.
Het lijkt van niet inderdaad. Ik ga kijken of hij hem nog een keer mee kan nemen naar het werk, dan maak ik hem even een beetje schoon en kijk nog even iets verder.
Is dit niet dezelfde constructie als de banden van de Dynamic? Dan kan je er gemakkelijk een andere band op zetten door de ring aan de achterkant los te draaien. Nou ja, moet je wel een andere band zien te vinden natuurlijk.