Omega en Onsa, kandidaten voor restauratie?

Beste hf’ers,

Ik ben pas in het bezit gekomen van 2 vintage horloges.
Kandidaat 1 is een 70s Omega Seamaster, verguld met plexi glaasje.
Hij windt op, loopt, maar de datum neemt ie met het instellen niet goed mee. Vooruit niet, en bij de tijd terugdraaien draait de dag en datum ook weer half mee. Het gemonteerde bandje is niet origineel, maar zoals te zien is op de foto’s is de originele band erbij. Ik denk dat een poetsbeurt en wat reinigingswerk hier wonderen doet.

Kandidaat 2: een 60s ? onsa, handwinder, kast van 18k goud. Loopt niet een krijg ik niet opgewonden. Is hier sprake van vochtschade. De wijzerplaat ziet er nog goed uit. Wel twijfel ik over de tekst superautomatic op de dial, dat zou aangeven dat het een automaat is, maar ik mis een rotor?

Wie o wie kan mij info verschaffen en aangeven of het zinvol is om ze weer in goede orde te krijgen? En zijn er hier op hf geïnteresseerden die hier tijd in willen steken?

2 likes

De Onsa heeft een Felsa 1560 caliber een automaat met sweep second ongeveer midden jaren 50 leuke horloge’s en mooie restauratie objecten.

1 like

De Felsa is inderdaad incompleet, en heeft flinke corrosie. Deze kun je het beste zien als een donor uurwerk (om andere compleet te maken) en leuk bedrag voor de smeltwaarde. De Omega heeft een service nodig en een kleine reparatie, verder niet schokkend en echt wel de moeite.

1 like