Omega f300 electronic

Een vraagje, volgens mij is deze serie van voor het kwartstijdperk, een voorloper daarvan. Maar wat is het verschil met een kwartsaangedreven uurwerk en een “electronic” dus… Had even kunnen googlen maar te lui etc.

Ik denk dat wanneer je had gegoogled je het antwoord na ruim 4 uur wel had geweten… ;). Ik heb altijd gedacht dat deze techniek vergelijkbaar is met de accutron. Correct me if I am wrong.

Gerwin

Ben eigenlijk meer een Altavista-fan, maar dat wordt zo’n raar werkwoord. Had eigenlijk meer op de parate kennis van mijn forumgenoten gerekend. Komt misschien nog.

Beste Michel,

Een quarts aangedreven uurwerk heeft de quarts een frequentie of trilling van 32768 Hz per sec. Wat veel hoger is dan de trilling van een stemvorkuurwerk. Hoe hoger de frequentie hoe juister het zal lopen. Een mechanisch uurwerk heeft een frequentie van meestal 3,5 à 4 Hz (21600 - 28800 schommelingen).

Een stemvorkuuwerk (f300) heeft dus een frequentie van 300Hz. De Accutron van Bulova heeft er 360 Hz.
Het principe van werking is een stemvork met twee permanente magneten en twee electrospoelen waarmee een trilling wordt opgewekt. Op die stemvork zit een zeer kleine palveertje dat een tandje verder duwt van een wiel. Is simpel uitgelegt.
Voor verdere technische uitleg en tekeningen verwijs ik je naar een zeer interessante site over deze horloges.
http://members.iinet.net.au/~fotoplot/acc.htm

Freddy

Bedankt weer voor de heldere uitleg Freddy. Beter dan googlen.

Dit is de beweging die een stemvork maakt.

Met plezier Michel.

Freddy