Omega F300 - Sinds wanneer?

Weet iemand toevallig per wanneer Omega begonnen is met de productie/verkoop van de F300 (stemvork) horloges?

Ik weet dat Bulova hier al vroeg in de jaren '60 mee kwam maar niet per wanneer Omega is begonnen.

Reden voor de vraag is dat ik zelf net een Omega F300 Chronometer heb gekocht met op het uurwerk serienummer 32,8xx,xxx wat volgens mij duidt op 1970 en ik vroeg me af of dit nu een vroeg exemplaar is.

Ja is een vroeg exemplaar, want zijn begonnen in 1970 :wink:

Super, dank je.

Dat vind ik wel bijzonder eigenlijk :slight_smile:

Het hoofd patent voor het stemvork uurwerk van Bulova is op 15 maart 1956 in Zwitserland afgegeven.

Volgens The Bulova accutron story is het eerste prototype van de accutron voltooid in november 1954. De officiële commerciële verkoop begon op 25 oktober 1960.

Licensies zijn afgegeven aan de volgende merken:
Titus
Universal Geneve
Tissot
Longines
Omega

Wat over het patent wordt geschreven is het volgende:

Bulova licensed the tuning fork principle to ESA in Switserland, who in turn licensed Longines, Omega and Zenith to manufacture and sell tuning fork watches.
The Swiss used a balanced tuning fork, which was far less subject to positional error than Bulova’s was.

Wanneer de eerste Omega’s op de markt zijn gekomen kan ik in dit naslagwerk niet terugvinden maar in principe kregen eerder genoemde fabrikanten het recht om stemvork horloges te produceren dus na 15 maart 1956 als ik de tekst goed heb begrepen.

Wist je trouwens dat het stemvork principe al is gepatenteerd op 20 oktober 1866.

Vraag van de week, weet je ook door wie?

mvg, Frans

Haha, jeetje dat is een berg informatie waarvoor dank!!

Mbt die vraag van de week, na wat googelen vind ik “N. Niaudet”, http://www.phys.cwru.edu/ccpi/Fork_clock.html

Hier sta ik dus van te kijken ja!

XXoF Schreef:

Haha, jeetje dat is een berg informatie waarvoor
dank!!

Mbt die vraag van de week, na wat googelen vind ik
"N. Niaudet",
http://www.phys.cwru.edu/ccpi/Fork_clock.html

Hier sta ik dus van te kijken ja!

Alfred Niaudet is een neef van Louis Breguet en hij is bij de firma Breguet in dienst getreden in 1854. Hij zal wel de uitvinder geweest kunnen zijn.
Er zijn 2 patenten afgegeven, nl. in 1866 en in 1867 en beide staan op naam van Louis Breguet.

mvg, Frans

volgens de site van Omega zijn er van de F300 Chronometer 3 verschillende modellen gemaakt: 198.0011 198.0013 en 198.1742 (Zakhorloge in staal en goud)

Van de uitvoering met het “normale” werk staan er 44 verschillende modellen (die weer in diverse metalen uitgevoerd zijn) op de site
Veel plezier ermee
hier nog enkele gegevens van de chronometers

ST 198.0011 International collection
1971 - 1975
Movement
* Type: Electronic tuning fork (chronometer)
* Caliber number: 1260
* "f 300"
Created in 1972
12 jewels
Functions: Day-date

ST 198.0013 International collection
1971 - 1975
Movement
* Caliber number: 1250
* "f 300"
Created in 1972
12 jewels
Functions: Date

ST 198.1742 International collection
1973 - 1977
Movement
* Caliber number: 1220
* “Megasonic” 720Hz
Created in 1973
15 jewels
Central sweep-second hand
Functions: Date

Dank je. Ik heb deze informatie niet kunnen vinden. Kun je svp de link hiernaar ook posten?

Je moet naar http://www.omegawatches.com/cu_vintage/ gaan en je inschrijven, dan kun je alle officiele gegevens bekijken

En als je veel officieuze Omega gegevens wilt hebben moet je hier kijken:
http://www.chronomaddox.com/ en de links
Suc6

XXoF Schreef:

Dank je. Ik heb deze informatie niet kunnen
vinden. Kun je svp de link hiernaar ook posten?

Ik heb de info uit een gekopieerd boek dat ik gekregen heb bij aanschaf van mijn Bulova conversion die ik indertijd via eBay heb gekocht. (als onverwacht extraatje).
Het is geschreven door Harry Blair een verwoed Bulova verzamelaar en is van 1999.

mvg, Frans

Dank je, ik heb me inmiddels ingeschreven er er is inderdaad veel interessants te vinden.