Omega F8192 electroquartz a.k.a. "holy quartz grail"

Ik zei ook 690 hè :slight_smile:
Zodra er “extra spul” op komt wordt het al moeilijker en zie je dat je zelf onderdelen moet gaan maken. Die 639 zal vast niet zoveel gemaakt zijn als de 690.
Ik heb b.v. ook een kwarts gestuurde puw(porta)5002, daar is weinig voor te vinden. (Voor de model 1000 zonder circuit wel trouwens)
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&PUW_2500

2 likes

Heb eventueel nog wel een sloopuurwerk liggen. Mochten er echt dingen kapot zijn aan je uurwerk.

Die van mij loopt prima en is gesloopt voor het goud….

4 likes

@Meistersinger dit zou een mooie oplossing zijn, deze heeft de laatste versie van het circuit en is mechanisch heel netjes zo te zien.

2 likes

Gezien toch wat oxidatie en slordig soldeerwerk bij het originele uurwerk lijkt dit mij sowieso de meest verstandige oplossing. Gewoon swappen!

1 like

Dat was volgens mij de Seiko 35SQ:

1 like

Op zich wel, maar daar waren 200 of zo van gemaakt en van massief goud, niet echt haalbaar voor “de gewone man/vrouw/x” .
De Beta21 is het eerste massa geproduceerde kwarts uurwerk.

2 likes

Wat een gaaf ding en mooi dat er via het forum al weer oplossing ophanden lijkt.

Wat betreft het uurwerk, heb ook al even zitten lezen, vond dit een aardige geschiedenis van dit de door de gezamenlijke Zwitserse horloge-industrie ontwikkelde uurwerk.

1 like

De Beta21 was in 1e instantie ook niet bepaald betaalbaar. Paar x de prijs van een nieuwe Speedmaster destijds, verder vooral in gouden IWC / Rolex / Omega / Patek kasten geleverd…

1 like

Het uurwerk van Magni80 ziet er inderdaad heel veel beter uit.

@Magni80 Bedankt voor je aanbod! Ik wacht even de reactie/advies van Gerrit af, maar heel fijn deze back up :+1: Dank!

1 like

Dat klopt ook niet, Seiko heeft er van de 35SQ 200 voor de introductie gemaakt in 18K goud, maar er zijn er veel meer verkocht. Precieze aantallen zijn echter nooit bekend gemaakt, maar het waren er beduidend meer!

Ongeveer 1500 als ik ff rond kijk. Hoe dan ook zie je ze niet/nauwelijks op eBay en de Electroquartz wel.

1 like

Ik heb het vermoeden dat er veel als “maar een Seiko” zijn omgesmolten en dat er daarnaast veel exemplaren in Japanse verzamelaarshanden zijn en blijven.

Ik heb laatst nog een 35SQ op Buyee voorbij zien komen. Net als wat ander obscure Seiko modellen uit die tijd. Ze zijn er wel, maar inderdaad komen ze zelden voorbij. En van die eerst modellen, wie ze nu nog heeft, zal ze zorgvuldig bewaren. Ik hoor al prijzen van ver over €10000 voor zo’n horloge… Zelfs voor een gouden 3823 wordt al grof betaald…

2 likes

Meeste zijn waarschijnlijk omgesmolten tijdens een prijspiek voor goud, toen het nog slechts oude kwartsen waren.

1 like

Nog een knutselwerkje er bij. Kapot glas, deksel pakking mist, circuit is vrij krokant, één van de plastic kasthouders mist. (De blauwe, de rode is er wel) en de wijzerplaat is aangetast maar nog wel bruikbaar. (Vind ik) De spoelen lijken goed te zijn, ik meet in ieder geval weerstand. Leuk projectje, kan wel ff duren :joy:

10 likes

Als je ziet hoe mooi hij zou kunnen worden :slightly_smiling_face:
Succes hoor met het project :+1:

Ik ben met de mijne enorm geholpen door Gerrit en vond net een email in mijn inbox waarin hij schreef het één en ander opnieuw afgesteld te hebben onder de microscoop en na een aantal pogingen met de palsetting is het hem gelukt om het horloge weer enigszins op tijd te laten lopen met de afwijking van de module van +/- 4sec/dag in de plus.

Ik vind het enorm knap wat jullie kunnen met deze micro-eelectronica en ben Gerrit enorm dankbaar dat ik weer een lopend horloge heb.

5 likes

Ik heb hem een tijd gevolgd, maar vond de Franse verkoper een beetje een eikel…

Weinig antwoorden op vragen.

1 like

Nou. Hij is toch al stuk. Dan kan het hele circuit net zo goed ff zwemmen in de schoonmaak azijn. Groene troep oplossen.


Daarna droog deppen met toilet papier. Verzuipen in de contact spray om de azijn kwijt te raken. Droogdeppen. Verzuipen in de tuner spray om de contactspray kwijt te raken. Voor de zekerheid nog een keer droog deppen.
Ziet er stukken schoner uit, kijk ook naar dat stukje circuit dat je ziet.

Batterij klem creatief buigen zodat ie weer goed contact maakt met het circuit. (Zat ooit gesoldeerd)

Eén van die vingertjes goed buigen zodat ie tegen het index wiel komt. (Mag ook weer niet té ver buigen)

En dan doet ie het weer :smile:

20230131_155329~2

Nu nog “even” een kast klem regelen, metaal en dat stukje plastic dat mist. Pakking moet ik misschien ergens hebben. (Gebruikt maar bruikbaar)
Kast tzt naar horlogeglas.nl
En uurwerk verder ontdoen van rommel.

14 likes

Fantastisch !!!:ok_hand:

2 likes

Geweldig. Ik weet nooit zo goed wat ik aan moet als die elektronische dingen er weer eens mee ophouden :sweat_smile:

2 likes