Omega F8192 electroquartz a.k.a. "holy quartz grail"

Nou wat een titel niet?
Ik was een poos in contact met de verkoper van dit juweeltje:
http://www.newdwf.com/viewtopic.php?f=5&t=7949

Maar de verkoper maakte zijn excuses en zei dat hij zich had bedacht. Nou ja, kán gebeuren.

Toen zag ik deze op Ebay, was eigenlijk ook héél gaaf en uiteindelijk een stúk goedkoper.
Mét doos en een garantiecertificaat, deze is blijkbaar in 1976 in Brussel gekocht. (toen had ie denk ik al een poos gelegen, in 1976 was deze toch wel weer redelijk achterhaald)


Waarom een “holy grail” voor mij?
Hierom. (pre schoonmaak foto)

Een heel consortium van Zwitserse bedrijven had kapitalen geïnvesteerd en één van de eerste (Seiko was eerder met de 35SQ) quartz uurwerken gemaakt. De stappenmotor techniek was nog niet zover dat er een klein stappenmotortje ingebouwd kon worden, in plaats daarvan zit er een soort vibratie systeem in, met indexvingers die een indexwiel voortbewegen, net als een stemvork horloge. Heel raar geluid!
Die van mij is de één na oudste revisie, met nog een heel groot 8192Hz kristal. De twee versies erna hebben een kleinere trimmer (snelheids instelling) op het circuit en een kleiner 32768Hz kristal. (de huidige standaard)
Voor goede informatie en véél plaatjes even hier kijken :slight_smile:
http://www.crazywatches.pl/omega-1300-electroquartz-f8192hz-beta21-1970
En die van mij:
http://www.crazywatches.pl/omega-1301-electroquartz-f8192hz-beta21-1972

Ik ben al wat aan het poetsen geweest, de band was goor groen aan de binnenkant.
Joekels van schakels. Het is model 1210 met type 202 eind links. Véél schakels beschikbaar, hij zit nu lekker ruim, op het één na strakste gaatje van de gesp! (en ik ben niet dun helaas)
Hieronder nog wat plaatjes van de verkoper (ik heb nog niet zoveel foto’s)



Op het deksel initialen UEB of zo en “1951-1976”. Als het een jubileum kado was dan was het ding érg duur voor zo’n kado.

O ja, aan de binnenkant van het deksel staat een referentienummer. Ik heb al gezien dat ik bij CousinsUk alle pakkingen en een glas kan bestellen :smile:
Eigen foto’s:


(glas was zelfs goor aan de binnenkant)

Het is een groot brok metaal, heel gaaf om zo’n zeldzaam stuk geschiedenis te dragen.
Hij liep 20 minuten per dag vóór (daarom ook wat goedkoper denk ik) maar dat heb ik al een stuk beter gekregen door wat te draaien aan het stelschroefje van één van de “indexvingers”. (stelschroefje op de uurwerkfoto vlak boven de batterij)

Ik hoop hem nog wat nauwkeuriger te krijgen :smile:

25 likes

Bijzonder stuk historie, veel plezier ermee!

Leuk Martijn! Toch zijn die oude Quartz klokjes wel heel leuk

wauw. En mét doos en papieren. echt knap.
Ik ben stikjaloers :slight_smile:

Mooie aanwinst, met doos en certificaat! Ben zelf ook dol op oude Omega quartzhorloges, heb een tijdje een Constellation Megaquartz 2.4 MHz gehad, geweldige techniek! :+1:

Ja die is ook super gaaf! Die nog een keer en dan ook nog een Longines Ultra quartz erbij :smile:

Volgende “grail”:

1 like

[URL=http://s499.photobucket.com/user/phj3/media/2343.jpg.html]

[/URL]

Leuk artikel, bedankt! Hier een fotootje van mijn ex…

1 like

Mooie zware klok, je hebt al aardig wat Omega’s in de verzameling. :+1:

1 like

Prachtig! Ik heb nog niet ontdekt hoe bij de 2.4MHz de secondewijzer loopt, vloeiend of in stapjes?

In stapjes. Hij tikt behoorlijk hard net zoals een Rolex Oysterquartz. :smile:

duidelijk, bedankt :smile:

Wow, ik zag de foto en ik wist meteen; Beta 21.

Held.

Martijn gaf al even aan dat er een consortium achter de ontwikkeling van dit uurwerk zat, hij vergat alleen even te vermelden dat er wat merken bij zaten zoals IWC, Piaget, Rolex, Vacheron Constantin en Patek Philippe, misschien heb je daar wel eens van gehoord… :wink:

Mooie vondst weer, Martijn :+1:

Gave klok Martijn en zeker met doos en papieren een zeldzame vondst.

Dank allen :smile:
Ik zit tijdens het hangen op de bank (tv kijken) ook wat op Ebay te kijken met zeer algemene zoektermen “vintage omega quartz” en dan wereldwijd vinkje aan zetten. Kom je soms leuk spul tegen!

Speciale Omega, mooi hoor :+1:

Mooie vondst weer Martijn :ok_hand::grinning:

Sjith…3 jaar geleden :joy: …waar komt dit topic opeens vandaan?? En @MartijnV heb je hem nog en wat is nu de staat? :grin:

Hahaha, had t net ook…2016…
Blijft wel een bijzonder horloge btw

1 like

Ik zag het topic gewoon boven in de lijst dus dacht dat het een nieuw topic was :persevere::grin:

Waarschijnlijk omdat ernaar gelinkt werd in Beta 21 electronisch quartz uurwerk met stemvork