Omega Gauss

Ik zag dat Omega uurwerkjes heeft die 15000 Gauss kunnen weerstaan.

Wat ik me afvraag is of ie de elektrische magnetische pulsen (EMP) van een nucleaire explosie overleeft? Die zou initieel iets van 50000 volts/m ofzo zijn?

Afgezien van het feit dat jezelf waarschijnlijk een hoopje as bent geworden :upside_down_face:

7 likes

Maar even een plaatje erbij om het topic wat levendig te maken, deze is gecertificeerd tot >15000 gauss:

8 likes

Was em even vergeten toe te voegen.

Maar gaaf ding man :heart_eyes:

1 like

Tnx, ik had ook deze erbij kunnen doen:

5 likes

Maar er is geen mogelijkheid dat de Rolex Milgauss maar 1000 Gauss heeft.

Als ze tig jaar geleden al 1000 gauss hadden betekend dat de Parachrom hairspring niets heeft gedaan.

Maar de Aquaterra is prachtig!

Que?

Voor zover ik weet heeft een EMP helemaal geen invloed op horloges. Alleen elektronica kan flink gesloopt worden, vooral als er langere bekabeling aan verbonden is. Het is in feite een korte maar zeer sterke radio signaal puls.
Electronica met vacuüm buizen is minder gevoelig.

Je kunt met het horloge wellicht door een MRI scanner maar dat mag toch niet.

Het staat allemaal leuk maar je hebt er praktisch niet veel aan denk ik.

Dit is eigenlijk de enige die mij te binnen schiet.

9 likes

Ik zie van die verhalen dat horloges precies na inslag stil kwamen te staan. Ik dacht altijd dat de EMP de balans veer dusdanig magnetiseerde dat het uurwerk stil kwam te staan.
Net als dat zwakkere magnetische velden de nauwkeurigheid kan beïnvloeden.

https://m.facebook.com/frans.timmermans/photos/a.492186167470914.107457.492150400807824/714855991870596/?type=1&p=0

En de praktische nut… als er in je nabijheid en atoombom ontploft heb je denk ik ook wel wat anders aan je hoofd dan of je horloge nog binnen de COSC norm loopt. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig of iemand het weet.

En betreft MRI, daar dacht ik ook aan, maar dat geldt alleen voor oudere exemplaren. Modernere scanners kunnen daar overheen gaan.

2 likes

Ik doelde meer op deze https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gauss :wink:

1 like

De horloges die na de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki stopten waren mechanisch. In 1945 bestonden er nog helemaal geen quartz of elektronische zak/polshorloges.

De explosie gaf een gigantische schokgolf en in een flink gebied een zeer hoge temperatuur. Twee dingen waar mechanische horloges niet goed tegen kunnen.

1 like

Dus niet de EMP was de schuldige, maar temperatuur en schokgolf?

Meer plaatjes

1 like

Ja. Een ElektroMagnetischePuls (EMP) sloopt met name elektronica. Mechanische horloges hebben er geen last van.

Bron:

3 likes

:joy:

1 like

Ik weet natuurlijk best wel waar het over gaat maar een beetje flauwe humor kan geen kwaad.

Doe je wel voorzichtig jongen.

3 likes

Marnix heeft interessante plannen voor Oud & Nieuw.

3 likes

Heerlijk! al dat serieuze geklets over horloges doen ze maar ergens anders…

2 likes