Omega Geneve 166.070

Hallo,

Ik heb voor mijn verjaardag een hele mooie Omega Geneve 166.070 gekregen (565). Echt een fantastisch mooi horloge imo. Het is een automatic maar nou vroeg ik me af of het mogelijk is dat het ook werkt doormiddel van manual winding. Ik draaide namelijk een beetje aan de kroon om te en het voelde erg vergelijkbaar met een manual winding horloge.

Ik ben een leek op het gebied van horloges dus durf ook niet verder te draaien omdat ik dan bang ben dat het kapot gaat. Gaat het snel kapot op deze manier? En is het mogelijk dat het een automatic en manual wind is?

7 likes

De meeste automaten zijn ook met de hand opwindbaar (uitgezonderd de meeste Seiko’s en Oriënt), maar niet alle uurwerken kunnen er goed tegen . Ik heb hier ooit gelezen dat een ETA 2824 er niet van houdt om handmatig op kracht te worden gebracht.

Als je horloge stilstaat omdat ie een paar dagen niet gedragen is, kun je hem een paar slagen opwinden zodat ie weer gaat lopen en dan gewoon om doen en je dagelijkse bezigheden uitoefenen. Dat moet voldoende zijn om een automaat weer op krachten te brengen.

2 likes

Mooi horloge! :relaxed:

Het is een automaat, dus je hoeft hem niet met de hand op te winden, maar het kan wel. Als ie b.v. een tijdje stil heeft gelegen en niet loopt, kan je hem een paar slagen opwinden met de hand, zodat ie gaat lopen. Daarna gaat hij verder op de energie die jouw polsbeweging opwekt.

Veel plezier ermee!

2 likes

Twee zielen één gedachte! :blush:

Top! Heel erg bedankt voor de reacties! :slight_smile:

Hoi,

Ik zou niet weten waarom je een 2824 niet gewoon manueel kan opdraaien.
Gewoon doen hoor.

Gr
Men