Omega Genève 1963

Hi iedereen, ik heb een Omega Genève uit 1963 met een linnen-look wijzerplaat op het oog, maar ik vroeg me af wat jullie van de staat van het horloge vinden (en evt. de echtheid ervan). Ik vind hem er zelf goed uit zien, maar ik ben verre van expert.

Verder kwam ik hem in eerste instantie tegen op Chrono24, maar op dat platform zijn alle horloges van deze verkoper weg. Volgens Chrono zijn er veel redenen dat een verkoper het platform verlaat, maar vanwege privacy mogen ze niet zeggen waarom deze specifiek weg is. Daarom vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de verkoper Watch Vintage in Bath, Engeland. Op de site en Chrono ziet alles er verder netjes uit en krijgen ze goede reviews, maar wederom, ik ben geen expert…

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Alvast bedankt in ieder geval!

1 like

https://www.omegawatches.com/watch-omega-geneve-omega-ba-161-0009

Deze komt er dichtbij zou ik zeggen. Uit archief van Omega zelf. De lugs lijken wel wat rond gepolijst bij die van jou.

2 likes

Het horloge oogt netjes, maar zoals genoemd stevig gepolijst.
Daarnaast zijn het wel hele nette foto’s, ik zie liever graag wat “echte” niet geshopte foto’s.

2 likes

Heb ooit een eerste Seamaster aankoop gedaan op YouTube. Prachtige foto’s, gelikte advertentie. Bleek een opgemaakte wijzerplaat te zijn. Zwarte plaat, vrij gebruikelijk dan leerde ik later. Dat was niet vermeld natuurlijk. Dit horloge ziet er op eerste gezicht verder wel goed uit.

1 like

Ik vond de foto’s inderdaad zelf ook wel erg strak. Dat in combinatie met het feit dat het een online aankoop is en recent alle horloges van de verkoper van Chrono af zijn gehaald, doet me toch een beetje twijfelen…

Bij twijfel…

1 like

Hoe erg is het van de lugs als het mij persoonlijk niet erg stoort? Wellicht dat het op deze foto’s beter te zien is

Niet.
Mijn voornoemde Seamaster had dat ook wel wat. Het zijn tenslotte horloges van 60! jaar oud.
Wat mij wel zou storen, is als het een samengesteld horloge zou zijn. En al helemaal bij gebruik van nieuw gemaakte onderdelen. Maar heb hier niet de indruk. Uurwerk caliber is hetzelfde als in archief. Kroon is ook het geribbelde type. Mooi!
Maar ik ben ook maar een liefhebber hoor.
Even wachten op de echte deskundigen. :blush:

Glas is misschien wel vervangen. Ik zie zo niet het omega symbool in het midden.

Met moeite, op deze foto, links van de as te zien.

En staat er een Omega symbool op de kroon? Lijkt wel zo maar niet goed te zien.

1 like

Mooie wijzerplaat :ok_hand: Als je het niet erg vindt dat de kast gepolijst/gesleten is, en de prijs vindt je ok: doen. Jij moet het per slot van rekening dragen. Oogt 100% in orde

2 likes

Kast was waarschijnlijk nogal versleten en hebben ze opnieuw verguld. Kastpoten zijn rond en bij de onderste zie je dat er een heel stuk is afgesleten naast de band. Dit kastmodel heeft een 17mm bandaanzet als ik me niet vergis. Daar proppen mensen vaak een 18mm band op, dan zie je deze slijtage op de lugs. Wel een toffe wijzerplaat :+1:

1 like

Bandaanzet is inderdaad 17mm, goed gezien! Volgens mij is het bandje zelf ook 17 in dit geval. Waar is het precies afgesleten? Ik zie het zelf niet namelijk (misschien beter te zien op deze foto’s).
Hoe erg is het van de lugs en het opnieuw vergulden?

Vind de wijzerplaat inderdaad bijzonder mooi! Prijs vind ik ook acceptabel. Gelukkig ben ik niet zo’n expert dat ik me stoor aan polijsten :). Enige wat ik jammer vind, is dat er geen Omega sluiting op het bandje zit (zie foto), maar ik heb me laten vertellen dat je dit wel zelf kan laten doen voor ~€60, klopt dit?

Het glas is inderdaad vervangen, er zit een nieuwe Sternkreuz plexiglas op, is dat een beetje kwaliteit? Het bandje en de sluiting zijn volgens mij ook niet origineel. Er zit namelijk geen Omega sluiting op, maar volgens mij is dat niet zo heel duur om te laten doen en het bandje vind ik mooi. Verder wordt er niks gezegd over vervangen onderdelen. De kroon heeft iig een Omega logo (zie foto)

Nu zal de band best 17mm zijn, maar de (tientallen) jaren hiervoor niet.

De lugs doen me denken aan een giraffe die uit een waterpoel drinkt :grin:

istockphoto-1194478266-612x612

Maar goed even serieus. Je ziet ook wel dat een band de lugs heeft ingesleten bij de pushpins.

a669b9e780bce85f3a3212219be28bb8a9e11de2_edit_205472580400418

Geen slecht horloge, maar geen topper. Als de conditie van de kast je niet stoort dan lekker kopen. Qua prijs zou ik er niet meer dan 500-600€ voor geven met fris geserviced uurwerk.

3 likes

P.s. Bij nader inzien twijfel ik ook aan de authenticiteit van de wijzers. Voelt een beetje als een horloge wat is samengesteld met onderdelen.

Kijk en vergelijk;

1 like

Die wijzers zijn bij het exemplaar uit omega archief, 1962 versie, iets anders. Maar er zullen ongetwijfeld verschillende types in omloop zijn geweest. Ik zou daar niet zo zwaar aan tillen.
@Thomas97 je vroeg naar het glas. Is dus inderdaad niet orgineel. Zou ik niet ernstig mee zitten. Omega gespen zijn nog prima te vinden. Gewoon een tijdsconform bijpassend exemplaar zoeken en met een mooi bandje combineren.
Maar hou rekening met een onderhoudsbeurt en bedenk een Genève is de basis lijn van Omega. Beetje wat ronde lugs. Verder een net horloge hoor.

2 likes

Als ik het goed heb zijn voornamelijk de Genèves vanaf de wat latere jaren '60 de budget versies van de Seamsters. Daarvoor stond het dacht ik juist voor iets meer luxe met een focus op een net, strak design zonder al te veel ‘extra’. Of kraam ik nu onzin uit?:sweat_smile:
Verder is het horloge in 2021 helemaal geserviced, dus zou het met een jaar of 2 weer aan de beurt zijn zou ik denken.

1 like

Tsja? :thinking:
Die van mij komen uit ca 1968- 1973. :grin:
Maar Ik zie ook niet eens Genève staan op die van jou. :wink:
(Dat was ook gebruikelijk hoor. )
Is er een bewijs van de service beurt bijgevoegd? Verder gaat het om vertrouwen, lijkt de verkoper ok. Probeer revieuws te vinden, let op taalgebruik in de advertentie etc.

1 like

Wordt niks gezegd over bewijs, maar kan het altijd even vragen natuurlijk. Ik weet wel dat de originele papieren er niet bij zitten, maar dat is volgens mij vrij standaard bij horloges van 60 jaar oud. De website vd verkoper ziet er verder netjes uit en hij had veel goede reviews op Chrono24. Daar zijn laatst echter ineens al z’n horloges van weg, geen idee waarom…

2 likes

Hi, ik ben nieuw en kom er net achter dat ik nog niet alles mag op het forum. :blush:

Ik heb uit een erfenis een vergelijkbaar horloge en wil deze graag in het forum delen, maar hoe?

Groetjes,
Julia