Omega geneve automatic cal.1012

Beste Horlogefanaten
Ik was op zoek naar een vintage omega met een caliber 1012 en ik kwam toen dit horloge tegen

kan iemand me vertellen of hij echt is ?
Met een vriendelijke groet
Horlogejongen

1 like

Gda,als je er wat meer foto’s op zet(achterkant,kroon,wijzerplaat ed), is de kans groter dat iemand je er mee helpen kan. Gr,Nico.

Zou dat ook willen maar het horloge kavel was verlopen en had nog niet meer screenshots genomen

Ziet er op het eerste gezicht legitiem uit, is denk ik een Ref. 166.0190

Dat is al mooi nieuws heb de verkoper nog gecontacteerd over meer foto’s dus als ik die krijg dan stuur ik ze meteen door

2 likes

Typische 70er jaren Omega.

1 like

Ik ken de verkoper, heeft er wel verstand van. Heeft ook wat horlogemaker kennis dus checkt alles en doet kleine dingetjes meestal zelf


Foto van het uurwerk heb ik al gevraagd


Hier nog een foto van het uurwerk

1 like

Ik zie in elk geval een missende kastschroef. Fatsoenlijke service zal dus wel even geleden zijn. Ik zie ook corrosie op de rotor. Calculleer in elk geval een servicebeurt in bij de aankoopprijs.

3 likes

Waarom zoek je een horloge met specifiek een 1012? Is niet het allerbeste staaltje horlogerie.

1 like

Verklaar u nader. Die dingen lopen fluitend binnen chronometer spec na service. Rammend strakke lijn op het afregelapparaat met een amplitude van 300+ graden. Super compleet uurwerk; automaat, datum met snelverzet en balansstop.

Er zijn altijd wat haters hier op het forum welke anti 10xx kalibers zijn. Niets mis mee hoor dit uurwerk :slight_smile:

1 like

Ik heb me altijd laten informeren dat de voorgaande 65x uurwerken een klasse hoger zijn. Qua ontwerp, prestatie en onderhoudsvriendelijkheid.

U riep? :grin:

Zonder gekheid; ik neem ze niet meer aan, en zal mensen jouw kant opsturen er mee. Promised. :+1:

1 like

De 500/75x automaten zien er misschien iets fraaier uit qua afwerking, 10xx automaten zijn vrij sober afgewerkt.

Wat ontwerp/prestaties betreft vind ik de 10xx serie op een hoger niveau liggen. Dun uurwerk doordat de automaat kloof in het uurwerk valt ipv er bovenop wordt gemonteerd. Gecompliceerd met alle moderne gemakken zoals snelverzet voor de datum en balansstop. Hoog tikgetal 28800 wat de nauwkeurigheid ten goede komt.

Er zijn een aantal punten waarop gelet moet worden tijdens een service en de kunststof delen (balansstop en deel op datumrad) kunnen door veroudering stuk gaan.

Misschien heeft @PeterLC een keer een brak exemplaar op de werkbank gehad, dat zou zijn afkeer van dit kaliber kunnen verklaren :smile:

2 likes

Twee. :wink: De minuutpijp is een hardnekkig probleempunt, had je nog niet genoemd. Lees je ook vaker over, online.

1 like