Omega Geneve Automatic / Omega Quartz. tips?

Ha kenners!

Via familie in het bezit gekomen van twee Omega’s (zie foto’s)

Een Omega Geneve Automatic en een Omega Quartz. Enig idee/info over hoe oud deze horloges zijn/ type?

Ik heb gelezen dat het slim is om - voor (her)ingebruikname - ze eerst onder handen te laten nemen door een service center. Nu ben ik niet van plan om er enorm veel geld aan te besteden… Maar nakijken lijkt me inderdaad wel zo verstandig. (ze hebben lange tijd stil gestaan denk ik)

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips voor? Adresjes?

Groeten!

3 likes

Servicen is wel zo verstandig na lang stilstaan.

Dank!

Wat verdient de voorkeur denken jullie? Naar Omega sturen? Of een horlogemaker in het land aanschrijven?

Groet

Ik zou in de lijst met horlogemakers hier zoeken, en allereerst daar vragen wat ze voor je kunnen betekenen. Zelf heb ik uitstekende ervaringen met Wesselink & Vreeker in Alkmaar.

Zeker niet naar Omega. Dat kost je een godsvermogen, terwijl dit geen erg waardevolle horloges zijn.

Zoek iemand die Omega gecertificeerd is of een goede onafhankelijke horlogemaker. Ga niet naar een dozenschuivende juwelier, die laat het werk doen door een horlogemaker en zet er een mooie marge op.

Op dit forum kan ik je Peter en Bart aanbevelen. Er zijn ook reviews van andere horlogemakers te vinden.

Dank voor deze tips! Ga ik zeker doen! Iemand verder enige info over dat quartz horloge? Er is niet echt heel veel over te vinden. Staat verder ook niet zoveel op… behalve dan ‘‘quartz’’ en ‘‘Swiss made’’.

Zou je me kunnen zeggen of de kroon een drukknop in het midden bevat of dat er pushers bij 2 en 4 uur in de kast zitten?

Zo nee, dan zal de kast open moeten om te kijken wat je hebt, zo ja, dan heb je een vroege quartz (pushers bij 2 en 4 -> cal. 1310 Megaquartz).

bij het quartz horloge zit op vier uur in de zijkant inderdaad een soort zwart knopje. oid.

Aangaande die drukknop op de kroon… dat moet ik later even nakijken. Ik heb het horloge op dit moment even niet in handen.

1 like

Mooie klokjes, en prima bijpassende banden
gewoon iemand hier op het forum zoeken die ze even open doet en even nakijkt
zeker geen dure winkel of naar omega ermee gaan

Het is dit model:

2 likes

Is het dan deze Seamaster?

kast lijkt vooral sprekend hier op:

alleen de dial is dus wel anders…

Maargoed.

Omdat het dus erfstukken zijn. (familienaam staat achterop gegraveerd) is het wel de moeite waard om ze weer lopend te krijgen… Dat het dan opzich niet erg bijzondere horloges zijn… doet er dan wat minder toe.

1 like

Ik zou die quartz zelf even open klikken en batterij eruit, zie dat er geen prut zit rond de plek waar oude batterij gezeten heeft, nieuwe erin en die zal zeker goed lopen

1 like

haha, ik ben totaal geen kenner. Maar is het niet slim ook ook bij een quartz wellicht te kijken of er hier en daar wat olie/ oid bij moet?

als je de automaat in gang zet, kijk even of ze mooi de tijd houd anders even laten onderhouden door iemand op het forum hier, die in jou buurt woont.

1 like

soms niet, als ze goed loopt; klok even een dagje zo dragen en zie of ze goed loopt. dan zou ik er ,iks aan doen alleen batterij erin. Maar!! even laten nazien door een kenner is altijd beter.

Ja, dat is zeker slim.
30 jaar plus oude olie smeert niet goed.
Bij quartz is de slijtage en wrijving veel minder, maar veel weerstand door vervuiling is niet fijn voor je motor en andere bewegende delen.

EDIT: onderdelen voor dit oude spul zijn ronduit een drama. Je wilt dus zoveel mogelijk heel houden. Koop een of twee donors voor onderdelen zo mogelijk.

top! Dank voor de tips!