Een aantal jaren geleden heb ik uit de erfenis van een oudoom een Omega horloge gekregen. Alle sieraden zijn bij een juwelier getaxeerd, en de juwelier had de waarde van het horloge vastgesteld op zo’n €200 tot €250 (het exacte bedrag weet ik niet meer). Maar helaas heeft stond er verder geen informatie bij zoals een referentienummer of dergelijke.
In de afgelopen jaren is mijn interesse in horloges steeds meer gegroeid, vandaar dat ik nu op zoek ben naar wat meer informatie over het horloge. Op de wijzerplaat staat alleen “Omega automatic”, “Genève” en heel klein onderin “Swiss made” (lastig op te foto te zetten, valt weg door de bolling van het glas". Op de achterkant van de kast staat helemaal niets. Op de band staat “mm16” en “INOX”, maar het kan zijn dat dit niet het originele bandje is. Zie ook de foto’s hieronder.
Ik hoop dat iemand hier me wat meer informatie kan vertellen over dit horloge, met name over wat het precies is (type, bouwjaren, etc). Als ik op de site van Omega bij de vintage horloges kijk lijkt deze het meest op de horloges uit de jaren 60/70, maar omdat ik geen referenties heb is het exacte model en bouwjaar bepalen erg lastig.
Als iemand me iets meer kan vertellen hoor ik dat heel erg graag!
Leuk horloge. Jaren 60 Genève met waarschijnlijk een 562 of 565, laatste als hij een snelverzet voor de datum heeft. Een 552 zou ook kunnen als het horloge van begin '60 is, maar zo oud schat ik hem niet. 200-250 is wel een absurd lage schatting gezien het een massief gouden horloge betreft, oplichters die juweliers
Bedankt voor de antwoorden tot dusver! Ik heb het taxatierapport er even bijgepakt, maar ik heb me een beetje vergist. De juwelier heeft er een vervangingswaarde van €1500 aan gehangen, en een executiewaarde van €84. Het bedrag wat de familie ervoor wilde krijgen was €200 tot €250.
Ik heb de bandjes eraf gehaald, maar ik zie geheel geen markeringen op het horloge. Ik neem aan dat aan de binnenkant van de kast wat meer informatie te vinden is, maar ik durf het niet aan om het zelf open te maken. Ik zie ook niet hoe ik dat zou moeten doen.
Het horloge heeft al enkele jaren stilgelegen en de onderhoudshistorie ken ik ook niet, dus ik ga er vanuit dat hij wel een servicebeurt kan gebruiken. Kan ik hiervoor het beste naar een dealer zoals SC, of zijn er ook andere mogelijkheden in de buurt van Den Haag of Rotterdam waar ik terecht kan die aan te raden zijn?
Het horloge loopt inderdaad, maar ik heb de afwijking bijvoorbeeld niet gemeten.
Ik heb nog eens naar de lugs gekeken, maar volgens mij staat daar geen teken op. Ik denk dat het door de foto en een krasje alleen zo lijkt. Zie hieronder nog wat foto’s van de lugs.
Nog meer…? Lieuwe heeft het denk ik bij het juiste eind qua uurwerk, 500-serie. Waarschijnlijk volgoud, maar kan i.p.v. 18K ook 14K zijn en dat scheelt wel fors in smeltwaarde. Goldcap kan ook (dikke vergulding).
Hoop dat het glaasje nog heel is, origineel Omega plexi is recentelijk ruwweg van 50 naar 100 per glaasje gegaan “overnight”. Krassen poets je er altijd wel uit, scheurtjes niet. Aftermarket is een fractie van dat bedrag. Opwindveren worden ook steeds duurder, maar die moet je eigenlijk wel vervangen.
Ik zie toch wat polijst rondingen bij de de lugs maar geen verkleuringen. Ik hou het op massief houd daarmee. Ook verder zie je nergens de typische “verkleuringen” in hoekjes die je vaak bij verguld ziet.