Omega Geneve (Cal. 565, 1969)

Balans(as) bedoel je waarschijnlijk. Slijtage op de tappen van de balansas zal zeker meer weerstand geven en zich uiten in een lagere amplitude, maar 215 graden is gewoon verschrikkelijk slecht. Grote kans dat er alleen wat gerommeld is aan het uurwerk en er niet een volledige service is uitgevoerd. Ik kom de gekste dingen tegen bij horloges die zogenaamd een service hebben gehad.

As ga ik vanuit dat die bij een service netjes bekeken en gecorrigeerd is. Ik bedoel echt de spiraal. Op een gegeven moment wordt de elasticiteit minder (uiteraard niet na een paar jaar) en wordt het lastig om amplitudes boven de 280 te halen. Vorm van metaalmoeheid heb ik me laten vertellen.

1 like

Vervanging van de balansspiraal zou niet echt nodig moeten zijn om een fatsoenlijke amplitude te bereiken voor dit uurwerk. Ook al is het uit 1969.
Recent heb ik voor het eerst een cal 565 geserviced. Het uurwerk was heel erg vuil waardoor je mag verwachten dat er de nodige slijtage is opgetreden. Toch liep het na reiniging, smering en vervanging van de opwindveer weer best goed met een behoorlijke amplitude (zie onderstaand). En dan ben ik nog een welwillende amateur ipv een goeie horlogemaker.

3 likes

Mogelijk, afhankelijk van het gebruikte materiaal. Dit zal dan meer een probleem zijn bij de oude krengen met van die blauwe stalen spiraalveren :slightly_smiling_face:

Zoals je eerder aangaf hangt veel af van de prijs dat de klant wil betalen… het polishen van de tappen kost ook weer wat extra en een balansveer wordt ook een dure zaak.

Een ander aspect is of de horlogemaker toegang heeft tot Omega onderdelen. Sommige aftermarket veren doen het slecht tov de originele, zelf lang liggen achter zoeken ooit… :see_no_evil: (automaat)

En als het een automaat is, en er is geen toegang tot OEM onderdelen gaat het oude omkeerrad er gewoon weer in. Je weet wat ze kosten hè… :grin:

Aangezien hier geen Omega glaasje gebruikt is vermoed ik dat de horlogemaker geen toegang had tot onderdelen.

Als het wat mag kosten volgens klant… een voor en na. Vorige horlogemakers hadden de kast gewoon helemaal omzeep geholpen.

Geldt niet voor vintage, daar is het werken volgens bestek zonder vaste prijs…

En extra onderdelen die niet tot het standaard onderhoud behoren worden ook gewoon extra aangerekend. Zo geef jij toch ook aan op je website? :grin:

Correct. Mijn service tarief is ook slechts een derde/kwart ofzo wat Omega rekent, dus nee daar zitten naast een opwindveer geen materiaalkosten bij inbegrepen :grinning:

Er wordt veel gepapegaaid zonder dat men echt weet hoe het zit.
Het is zoal BMWX6M aangeeft.

1 like

Dan komen jou prijzen op zich wel overeen met de service prijzen van de Swatchgroup…

Daar zit kroon, tube, opwindveer, omkeerrad, pushers indien aanwezig, plexiglas, pakkingen… enz reeds als basis in de prijs.

Door deze dingen als standaard te beschouwen heb je toch net iets meer garantie op een goede werking en waterdichtheid indien van toepassing. :sunglasses:

Kijk naar mijn voor en na foto van enkele posten hoger… kijk wat het verschil maakt tussen nieuwe pakking en nieuw glaasje… is zijn geld meer dan waard naar mijn mening.

Ik ben mijn eigen bron aangezien ik toegang heb tot de Swatchgroup merken.

Ik heb het dus niet van horen zeggen.
:grin:

2 likes

Prima actie want je bent hier pure onzin aan het verkopen.

2 likes

Graag back on topic, waarvoor dank!

Ik concludeer dat dit

1. een mooi gepresenteerd horloge is
  2. dat niet ‘kapot gepolijst’ is
  3. een achterdeksel heeft dat niet bij een Genève hoort (met dito referentienummer)
  4. een bewegingswerk heeft dat -voor zover ik heb kunnen achterhalen- alleen in de Genèves met een gouden kast werd toegepast
  5. vermoedelijk een rotor heeft dat als service-item vervangen is
  6. een wijzerplaat heeft waar de tritium lumen ontbreekt ondanks de ‘T Swiss made T’ aanduiding.
  7. dit, gezien de uurmarker bij 3 uur, origineel kan zijn
  8. niet de originele wijzers bij een ‘T Swiss made T’ wijzerplaat heeft. Dit moeten potlood-wijzers in roestvaststaal zijn met lumen over de gehele lengte
  9. het plexiglas is vervangen door een generiek plexiglas
  10. de kroon origineel lijkt te zijn
  11. de band generiek is, maar waar de originele gesp bijligt.
  12. het productienummer bij bouwjaar 1969 hoort en dit past bij de gebruikte componenten
  13. het horloge tegen een beperkt budget grondig geserviced, maar niet gerestaureerd is, waarbij alleen de opwindveer vervangen is.

Kortom, dit samenstel is geen origineel, complete Genève zoals deze door Omega geproduceerd is.
Het geheel is wel een aantrekkelijk horloge, met tijdperk-conforme onderdelen, op cruciale onderdelen origineel Omega.
Met een negatieve attitude mag je dit een frankenwatch noemen.
Door het aantoonbaar ontbreken van originaliteit is de waarde niet de gevraagde E 650,= maar zal eerder ergens rond de E 300,= à E 350,= liggen want an-sich is dit kwalitatief een behoorlijk horloge.

Eens?

2 likes

Eens

Zat ik toch goed met mijn waarde bepaling :wink:

1 like

Je vergeet de beschadigde secondewijzer, weer €10 eraf :smile:

1 like