Omega Geneve (Cal. 565, 1969)

Beste forumleden,

ook ik ben in de race voor een Omega Geneve (Cal. 565, 1969).
Over het algemeen in meer dan keurige toestand maar toch een paar vraagjes. Willen jullie meedenken?
Eerst wat foto’s:

Mijn ‘analyse’:
Het serienummer past bij een uurwerk uit 1969 (#31.323.435) en een Geneve in roestvaststaal met een 565 bewegingswerk klopt volgens mij ook. E.e.a. kan volgens mij idd een 166.037 zijn (Lage emissie tritium, potloodwijzers, alleen balkjes als uurstreepjes en een datumcomplicatie).

Verkoper (geen particulier) geeft aan dat het uurwerk dit jaar volledig geserviced is (volledig uit elkaar, gecontroleerd op slijtage/defecten, gereinigd, gemonteerd en met de juiste smeermiddelen gesmeerd), waarna gecontroleerd op afstelling en juiste werking. Ik krijg vanavond de resultaten van de timegrapher.

De kast ziet er netjes uit met normale gebruikssporen. De hoeken zijn nog mooi scherp en niet rond gepolijst. Het (plexi)glas is vervangen door een generiek plexiglas. De kroon lijkt origineel. De band is vervangen door een generieke band. De originele gesp is niet teruggeplaatst want te smal voor deze band. Wordt wel meegeleverd.

Ik heb twijfels over de wijzerplaat en de wijzers. Volgens mij is de wijzerplaat opnieuw opgemaakt, ziet er wel heel netjes uit. Het kleine balkje naast het datum venster lijkt iets naar rechts af te zakken. Hoort dat balkje er wel op?
De wijzerplaat geeft aan ‘T Swiss made T’ of te wel Tritium lumen met lage emissie. Ik verwacht eigenlijk lumenstipjes aan het einde van de uurbalkjes (en dan geen balkje bij de 3), hoewel ik ook exemplaren gezien heb zonder deze lumenstipjes (dan kan een balkje dus wel). Maar dan toch i.i.g. wijzers met een volledige lumenvulling of ca. 2/3 zwarte vulling en 1/3 lumenvulling.
En volgens mij zijn de huidige wijzers te grof (breed en niet netjes afgewerkt) om origineel te zijn. Wat denken jullie?

Verkoper beweert dat de wijzers origineel zijn.
Ik krijg een jaar garantie op juiste werking van dit horloge.

Als het horloge, m.u.v. de wijzers verder lijkt te kloppen, de timegrapher geen rare dingen laat zien (<15 sec. +/- /dag, beaterror <0,4, ampl. >215; hij is tenslotte 53 jaar oud) lijkt me E 650,= incl. de garantie (geen papieren en/of doos) een redelijke maar niet superscherpe prijs. Eens?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Mvgr,
Bob

4 likes

Amplitude is te laag voor een geserviced uurwerk, veel te laag

2 likes

Daar heb je wss. gelijk in, temeer (dat vergat ik te melden) ook de opwindveer is vervangen.
Dus ampl.>265 en liefst >280

En wat is je mening over de wijzerplaat en wijzers?

Weinig ik kan daar niets zinnigs over zeggen omdat ik daar niet veel verstand van heb kwa herkenning van redail etc

Mijn gevoel zegt me dat de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt omdat zo op het eerste gezicht. Wat je zelf al opmerkt: er zijn geen lume stippen. Nmm zijn de wijzers ook aangepakt.

Zinvolle bijdrage Rex! :joy:
Net even gecheckt: de 166037 is een Seamaster en geen Geneve. Doe er je voordeel mee :grin:

Het tikt wel hoop ik.

Wat? Bij deze ref. hoort een 565 caliber.

Ik vertrouw die rotor niet. De inscripties zitten niet perfect “aligned” en dat komt bij Omega eigenlijk niet voor. De rotor-as vind ik qua looks ook “fishy”.

Ik heb niet de wijsheid in pacht maar heb dozijnen 500-serie Omega’s gedaan. Verder is alles wel schoon en netjes, ook de kastplaatjes - en die ontbreken soms geheel of zijn vervangen door aftermarket-gedoe.

1 like

T.a.v. de rotor-as, daar zijn verschillende uitvoeringen in het 565 uurwerk van bekend. Onderstaand enkele voorbeelden:

Omega_565

Wat betreft de inscripties zie je in deze voorbeelden ook dat de inscriptie niet perfect zit. Over het algemeen lijken de uiteinden meer naar binnen te staan dan het centrum van de tekst. ook die ‘rare’ O van omega valt bij alle versies op.

Wat betreft de 166.037 als alleen Seamaster, mag ik vragen waar dat op is gebaseerd? Mag ik die bron zien? Alvast bedankt! :+1:

1 like

Omega zelf: de vintage pagina’s

en de 166037 of 166.037 geeft daar geen resultaten. Toch zijn er volgens Google vele Geneves onder dat nummer op de wereld.
Zou het dan toch…

Ik krijg niet meteen redial rillingen bij het zien van de wijzerplaat. Het ontbreken van lumen op een met tritium gemerkte wijzerplaat is uiteraard wel discutabel. Grote kans dat het lumen ooit compleet is verwijderd. Als ik kijk naar andere voorbeelden dan zou ik met deze configuratie wel zwarte lak en lumen gecombineerd in de wijzers verwachten.

Dit type automaat rotor is toegepast in de laatste jaren van de 550 series automaten en kan ook worden gezien als een service exemplaar.

1 like

Secondewijzer is ook beschadigd, dicht bij het middelste deel.
Rest heb ik geen verstand van.

2 likes

Oogjes zijn nog wel heel scherp! :innocent:

1 like

Opwindveer en smeren zijn niet de enige bijdragen aan amplitude. Bij deze oude beestjes komt degeneratie van de balansspiraal ook om de hoek kijken waardoor je de amplitude alleen nog omhoog kan krijgen door de balansspiraal te vervangen. Kan goed zijn dat er wel een volledige service is gedaan met uitzondering van het vervangen van de balansspiraal. Kosten aspect speelt hier een belangrijke rol in.

3 likes

Ik verwacht eigenlijk deze wijzers:

(en ja, dit is een volledig ander model, maar geeft wel een duidelijk beeld van de wijzers)

De balanspiraal is niet vervangen en zal dus zeker (negatieve) impact hebben op de amplitude.

Ik heb inmiddels gevonden dat dat etra nulletje wèl nodig is voor de database van Omega. Zie ook deze post op www.omegaforums.net: https://omegaforums.net/threads/how-do-i-identify-my-vintage-omega-watch.93146/

Nou is het wel zo dat deze pagina’s zich concentreren op de Seamaster, Speedmaster, Constellatoin en De Ville. In de jaren zestig is de Geneve een eigen modellijn geworden, net onder de Seamaster gepositioneerd. Wat dat voor het referentienummer betekent heb ik nog niet kunnen achterhalen.