Omega Geneve uit 1973

Kan iemand mij meer vertellen over de Omega Modellen “Geneve” uit 1973? Het lijkt alsof er in dat jaar hetzelfde model uitkwam, maar dan met verschillende calibers er in. De 166.163 met caliber 1012 en een identiek model 166.127 met caliber 1481 (een Tissot caliber). Het model 166.127 had een vierkant datumvenstertje, en het model 166.163 een datumvenstertje met ronde hoekjes. waarom hetzelfde model met verschillende calibers, en welk caliber was “beter”? De 1012 of de 1481? De foto’s heb ik van internet gehaald, het betreft hier gouden horloges. Ik weet het: goud is fout. Maar het gaat mij nu even niet om het materiaal.

5 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Ik vermoed dat het klokje met het 1012 uurwerk dunner zal zijn; het uurwerk is namelijk ruim een millimeter dunner en heeft een hogere beat rate. Dit werkje zal dus wellicht iets gevoeliger zijn voor de juiste smering en bij gebrek aan onderhoud meer kans op slijtage. Verder zijn voor het 1481 uurwerk donoruurwerken in overvloed (koop een afgeragde Tissot erbij) dus als je een klokje wilt dat goedkoper is in onderhoud denk ik dat je het best kunt gaan voor de 1481.

Maar ja, we zijn hier allemaal horlogefreaks, dus ja zo’n hi-beat 1012… :sweat_smile:

Veel succes met kiezen!

1 like

Goud = fout… denk dat dat m.n. geldt voor zware gouden banden. Maar ik vind een gouden dresser icm een mooie lederen band erg stijlvol.

4 likes

Genève uit 1973? Mijn Genève in 1981 nieuw gekocht bij juwelier in Nijmegen. Toen al een NOS volgens mij. Want ik vindt die kast uitvoering via Omega vintage website bouwjaar 1966! Caliber 613 geloof ik. Kan ook best uit 1973 zijn.:grinning: Mijn eerste “echte horloge”. Die van jouw is prachtig! ( die strepen op het glas zijn pols beharing, excuus)

2 likes

Nou, ik heb deze gekozen; geruild, tegen een gouden ketting. Liever een klokje aan mijn pols dan een ketting om mijn nek. : De Omega 166.127, met een 18 krt gouden kast, en caliber 1481 uit 1973. Volledig geserviced, dus hopelijk heb ik er de eerste jaren geen omkijken naar.

4 likes

Mooie aanwinst; veel plezier ermee. :thumbsup:
Vind wel de tekst op de wijzerplaat wat “vet” ogen, maar dat kan heel goed door de foto komen.
Is dit nu een stalen of een gouden versie? (ook niet helemaal duidelijk op de foto, het oogt wat geel, maar dan kan ook reflectie zijn). :smile:

lijkt mij idd de stalen versie

Hij schrijft 18 krt gouden kast. Dan is het geen staal lijkt mij.
De opmerking over vette letters mis ik ook.

2 likes

Ik ben inderdaad niet wakker; het staat er gewoon bij dat het een gouden is. :blush:

Als ik de letters vergelijk met de twee foto’s in het openingstopic dan lijken ze wat dikker, alsof het een redail is. Maar zoals gezegd, dat kan best aan de foto liggen. (of aan mijn ogen, ik ben blijkbaar nog niet te best wakker :grin:)

Even uitvergroten door op de foto te klikken en dan zie je mi dat alles deugt. Kijk ook eens naar Swiss Made.

3 likes

Dit soort wijzerplaten word niet zo vaak gerediald toch? Ik dacht een metaal finish en opgelegde uur markeringen (ben het juiste woord even kwijt) Blijft heel weinig “geprinte” tekst over.:slight_smile:

Nog maar een foto van het klokje. Het is volledig authentiek, niet gerediald.

1 like

Ziet er inderdaad zeker origineel uit, Nogmaals veel plezier met de aanwinst! :thumbsup:

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Gisteren ben ik, op hem geattendeerd door mensen op dit forum, naar Maastricht getogen, naar de winkel van John Savelkous, “Scorpione”. Voor mij een reis van 700 KM op en neer, ik was 10 uren aan reistijd kwijt. Maar geen spijt, want ik trof een waar eldorado voor de liefhebber van het betere Vintage Horloge. Om van te watertanden. John nam ruim twee uren de tijd voor me, en ik keerde huiswaarts met een nieuwe, nou ja, bijna nieuwe (staat 1) bijna ongedragen aanwinst voor mijn collectie, de Geneve 1012 van Omega. In originele Watch Box. Nu heb ik beide calibers uit 1973: de 1012 en de 1481. Je bent een horlogefreak of je bent het niet. Ik kan deze deskundige en toegewijde vakman Savelkous aan een ieder aanbevelen. Geweldige man! En een bijna “veureurlogse” winkel, zoals je het zelden meer ziet. Je zou bijna zeggen: “de tijd heeft er stil gestaan”. In positieve zin!
Ik ben zeer blij dat ik hem heb leren kennen. Dankzij dit forum!

6 likes

Ik heb ze beide gekocht, want ik kan niet kiezen! :wink:

Haha, ik ken dat. Ik heb zelf twee Tissot PR516’s met alleen een verschillende kleur wijzerplaat, maar ik kan ook niet kiezen dus ze blijven allebei.

Veel plezier ook met deze aanwinst. Is dit trouwens ook een gouden?

1 like

Meeer foto’s!!

1 like

14 krt. En het caliber 1481 is 18 krt.