Allen goedemiddag. Ik ben hier bijna nieuw, lees al geruime tijd mee, en heb een vraag.
Ondanks dat mijn voorkeur voor klokken bij een andere verschijning ligt, heb ik een oude Omega.
Mijn vader heeft 'm ooit cadeau gekregen voor zijn jarenlange dienstverband bij zijn werkgever. Aangezien een klok voor mijn pa alleen iets functioneels was, droeg hij 'm altijd en dat is aan de klok te zien. Wie heeft meer info m.b.t. jaartal, specifieke zaken e.d. Heeft het zin om zoiets in stijl te laten repareren. De wijzerplaat is vuil en wellicht aangevreten. Is zoiets nog toonbaar te maken. Uurwerk loopt wel maar stop er regelmatig mee. Wat is mogelijk en hoe diep moet ik in de buidel tasten. Veel vragen dus. Ik hoop dat jullie me van informatie kunnen voorzien. Alvast bedankt en groet, Hififreak
Moedig project
Maar je zou een gewone horloge maker kunnen zoeken die hem schoonmaakt, en het uurwerk een flinke service beurt geeft.
Een redail is misschien het makkelijkst. Nieuw glaasje
Presto.
Maar wat wil je zelf? Je kunt zo gek doen als je wilt.
Welkom op HF!
Leuk ding hoor.
Uurwerk: gewoon een service bij een onafhankelijke horlogemaker.
Kast en band: licht opmaken (hoeft niet duur te zijn).
Glaasje: polijsten (kun je zelf) of eventueel vernieuwen.
Wijzerplaat:
puristen zien hem liever zo, en vinden dit prima draagbaar. het is wat het is, een mooi horloge met ervaring. Ik zou die plaat niet opnieuw laten opmaken maar een vervanging zoeken. Dat kan wat lastig zijn maar is wel te doen. Ik zou de wijzers handhaven en dan wil je dus een plaat hebben met indices die net zo goed bij de wijzers passen, en liefst identiek is.
Alleereerst bedankt voor de reacties. Ik heb er wel iets mee want destijds ging het praatje dat de grote baas uit Zwitserland (dhr. De Marzano) een goede relatie had bij Omega en dat ze deze samenstelling, donkere wijzerplaat i.c.m. de rest, speciaal als cadeau gekozen hadden… Of het geklets is of naar waarheid kan ik niet zegge. Het klinkt wel goed. Op de achterkant is een gravering m.b.t. het jubileum. Op laten poetsen en een beurt. Wat kost zoiets?
Inderdaad, mooi project. Ik heb zelf een Genève handopwinder met waterschade laten restaureren door Jan Ubels. Prima gedaan. Kostte ca 300 euro. Maar uiterlijk was die netjes. Wijzerplaat is wel keuze moment denk ik. Of zo laten of vervanging zoeken of restauratie. Jan Ubels of Nico Rijsman zou ik adviseren.
Jan
Ik zou voor glaasje, kast lichtjes opknappen, beurt en een custom lederen band gaan, eerlijk gezegd. De plaat zou ik heel erg met rust laten omdat het van je vader was.
Het is tof als die wijzerplaat je vader’s leven toont.
In elke oude Omega schuilt een prachtige klok.
Gewoon opknappen met behoud van wat patina.
Voorzover ik het op de foto zie gaat daar niet zomaar een leren bandje op passen.
Kan ik vaak in meegaan, maar:
Dat geldt meer voor de kast. De plaat toont vooral waterschade, en aardig wat ook.
Poe als hij niet van je vader was geweest had ik gezegd niet aan beginnen. Wijzerplaat is echt slecht, langs de randen zit er geen verf meer op. Hopen dat uurwerk alleen service nodig heeft anders wordt het een duur project.
Ik zou hem zo laten, ik denk dat opknappen erg veel (te veel) zou kosten.