Wanneer ik de dagelijkse rondje window shopping doe uit verveling zie ik op eBay geregeld Omega horloges (veelal) uit Japan of zuid-Korea met ‘gerestaureerde’ wijzerplaten. Termen als restored, redialed, overhauled, repainted etc. worden gebruikt.
Ze zien er vaak aardig uit ook. Worden zulke horloges gezien als fake, worden ze gedoogd of is het een no go ? Hoe zien jullie het?
Is bij vintage zo dat het niet echr de bedoeling is en de waarde is een stuk minder maarja een hroge met een water schade dial ziet er ook niet dat is de keuze die ze maaken en dan vindt ik redail wel mooier
De enige die meer dan redelijk wijzerplaten opmaakt is Jürgen Causemann in Duitsland. Dan is het nog steeds niet (meer) The Real Deal, maar in geval van volledige restauratie - beter wordt het niet. Verder vooral laten liggen, zeker als het uit Azië komt. Je wilt alles toch zo dicht mogelijk bij het land van herkomst houden.
Er is ook een groot verschil tussen een plaat waarvan de afgebrokkelde lume vervangen is of gerepareerd (zelfde lume met nieuw bindmiddel terugplaatsen) en een redial.
Restauraties van lume zijn aanmerkelijk minder problematisch dan een redial, mits goed uitgevoerd.
Heb je ineens fel gloeiende groene lume op een 80 jr. oud horloge, dan is er wat mis.