De plaat misschien. De kast niet.
Ik zet m’n geld nog steeds op samenraapsel
Eens, lijkt mij ook een samenraapsel. Binnenwerk 1910-1920, kast van veel later datum en ook geen Omega kast.
Wijzers horen ook weer niet bij de wijzerplaat. Wijzerplaat is ooit voorzien geweest van lume, dan moeten de wijzers dat ook gehad hebben.
Sluit me hierbij aan. Met de verschillende stijlen in wijzers, plaat en kastvorm, kan dit toch bijna niet anders.
Dit klinkt wel leuker dan samenraapsel, Mumbai special of franken haha.
Wel bijzonder van de 14k gouden kast en dan dergelijk bandje en wijzers die te kort zijn. Kan me zomaar een verhaal voorstellen van een erfstuk, waarvan de oude kast stuk of omgesmolten was.
Nieuw kastje gezocht of laten maken en het erfstuk binnenwerkje met plaat erin laten zetten nadat ze die radium van die plaat gehaald hadden en nieuwe wijzers, tevens vanwege radium
Je ziet bij deze juwelier vaak van die aparte creaties. Zo ook een volgouden quartz horloge van een onbekend merk met gouden band en diamanten bij de kast. Vraagprijs 4950 euro.
Dan denk ik vaak: waarom hebben mensen dit laten maken (ga er vanuit dat zo’n leverancier van quartz horloges van een merk a la Prisma ze niet standaard aanbiedt). Als je toch zoveel geld uitgeeft aan een horloge, doe dan meteen een Omega of Longines of Breitling of weet ik veel.
Raadselachtig.
Als het ongeveer goudwaarde heeft: kopen. Kast als sloopgoud en wijzerplaat en uurwerk los verkopen. Daarmee gaat aan dit horloge niks verloren, maar kunnen wellicht twee andere horloges weer gered worden.
Haha goede vraag. Prikkelt wel de verbeelding.
Kan me voorstellen dat dit met import of principe te maken had destijds. Geen idee hoe het zat met de import van gouden juwelen destijds, maar kan me ook voorstellen dat bijv. Een hoge pief van de Nederlanden staatsmijnen, Philips, de Maastrichtse Regout familie etc. een horloge liever door een lokale edelsmid/uurwerk maker lieten maken en het geld in de locale economie te houden, dan de welvaart te exporteren.
Bovendien zal In dergelijk geval ong. de gehele familie van die juwelier in de staatsmijn of porselein fabriek gewerkt hebben en draaide de gehele economie zo ong op deze enorm welvarende families, dus een fixe korting is dan te verwachten.
Toevallig gisteren over de invloed van de familie Regout en het leed hieruit voortkomend voor de lokale arbeidersklasse in Maastricht gelezen.
Ofja leed… Voor de Regouts hadden ze nieteens werk door het vertrekken van de rijken, door de Belgische afsplitsing en belegering van de Stad. Maar veel beter werd het niet…
Daar gaat mijn verbeelding. Quartz tijdperk . Even overheen gelezen.
Dan werkelijk geen idee