Zomaar benieuwd naar deze Omega die ik bij de juwelier zag liggen. Volgens de dame een handopwinder maar ze vroeg wel even na ‘of moet hier een batterij in’. Hele goede juwelier overigens. Komen we met plezier.
Wat is het? Emaille wijzerplaat? 14k goud aan de stempel te zien. Geen Swiss Made op de plaat.
Ik ken dit model niet, moet ik zeggen. Maar het eerste wat in me opkwam was dat het een rare mismatch vibe geeft. Ik zou eerder cathedral hands verwachten bij zo’n plaat. De wijzers zoals ze zijn vind ik wat kort. De cijfers geven een beetje jaren '20 vibe maar de kast een jongere. De kroon vind ik er ook niet bij passen. Ben wel benieuwd wat de kenners hier van gaan zeggen, eigenlijk
Het lijkt op de foto een (kapotte) emaille plaat inderdaad.
Ik heb het ding niet in handen gehad, dus kan het nooit met zekerheid zeggen natuurlijk. Maar ik betwijfel heel erg dat die donkerdere krassen in het glas zitten. De krassen die een ‘driehoek’ vormen bij de twee zijn niet een standaard voorbeeld van krassen op plexiglas wat mij betreft. Aan het begin van de breuk die door de drie loopt is het emaille er ook al af gesprongen, en mist de minuten track.
Dat zou kunnen, maar het kan ook dat het wel klopt. Ergens in het begin jaren '70 is er ooit iets afgesproken wat betreft het gebruik van “Swiss made”, waardoor iedereen die dat wilde en aan de eisen voldeed dat ging gebruiken. Als je niet aan de eisen voldeed mocht het niet. Daarvoor waren er volgens mij geen officiële regels wat betreft het gebruik en mocht iedereen het te pas en te onpas gebruiken. Dat het er op staat betekend niet dat het pas later is gemaakt.
Dat nummer op de achterzijde? Werd dat bij de echt oude Omega’s gedaan?
Kan natuurlijk.
Bij die uit de sixties en seventies niet.
Heb even iets geprobeert vinden bij de Omega site.
The serial number is also engraved on the back of our current watches, or on one of the lugs . For vintage watches, this information is usually engraved on the inside of the caseback and on the movement. OMEGA authorised service centres are available to assist you in retrieving this information.