Omega is “First watch worn on the moon”, Rolex is "Best watch worn on the moon"

Omega is “First watch worn on the moon”, Rolex is "Best watch worn on the moon"
Ik vraag mij wel eens af waar Omega had gestaan als Nasa de Speedmaster niet had gekozen voor de Apollo 11 missie. Omega is een geweldig merk geweest met fantastische horloges, maar altijd heeft de Speedmaster zoveel gewicht gedragen en voornamelijk om het wapenfeit dat dit “The first watch on the moon” is. Los van dit verhaal vind ik het horloge an sich niet super bijzonder. Het design is initieel, op z’n zachtst gezegd, “sterk geinspireerd” door de Rodiana Geometer. Tevens heb ik er persoonlijk weinig mee gehad omdat ik het voor mijn pols en bouw eigenlijk te groot vond om zelf te dragen. Dat gezegd hebbende weet ik dat het los van de historische significantie een geweldig model is waar heel veel mensen plezier van beleven.

Als verkoper, maar ook als liefhebber, merkte ik dat ik een beetje moe werd van dit verhaal; wat uiteraard wel de belangrijkste USP is. Hoe schitterend het ook is, het is nogal uitgemolken, niet alleen door Omega zelf maar door iedereen. Versterkt door die eindeloze limited edition variaties die ze er op maken en de huidige koers van Omega zorgt het ervoor dat mijn feeling ermee eigenlijk is verdwenen. Om die reden de weinig populaire (op Instagram reageerde men niet enthousiast op deze aankondiging) beslissing om het even links te laten liggen.

Nu denkt wellicht menig forumlid: “Leuk voor je, het boeit me niet wat je verkoopt en als ik een Omega Speedmaster wilt koop ik hem wel elders” maar ik schrijf dit artikel niet zonder nog even de welbekende “knuppel in het hoenderhok” te gooien. En daarvoor is maar 1 woord nodig: Rolex.

Hoewel de Speedmaster door Nasa verplicht tot de astronauten uitrusting behoorde, wil dat niet zeggen dat ze dit zelf per se prefereerde. Als je de astronauten googled lijkt het alsof, ondanks dat ze de Omega Speedmaster gratis kregen van hun werkgever, ze liever rondlopen met een ander merk.

In willekeurige volgorde:
Dit is de eerste foto die ik lang geleden ben tegenkomen toen ik voor het eerst een Turn-O-Graph had gekocht. Ik ben blijkbaar niet de enige die dit een van de tofste horloges ooit vind; in goed gezelschap van Michael Collins hier met zijn 6202 om.

Eugene Cernan met een GMT-Master 1675 (op een andere foto in zijn vrije tijd is een Oyster band te zien met divers extension dus draagt hij vermoedelijk een Submariner of Sea-Dweller)

Die hij overigens erg provisorisch droeg.
gmt cernan

Robert Overmyer met een Sub

Frank Borman met een Datejust

Sonny Carter ook met een Datejust maar Bic. Denk 1601/3 of 16013

Vergis je niet met Loyd Blaine Hammond die wat lijkt op Sonny Carter, ook door dezelfde foto set-up, maar die voor de sportievere GMT 1675 gaat.

Scott Altman Met Sub of Sea-Dweller tijdens

Edgar Mitchel met 1675

Edgar Mitchel

Jimmy Lovell met een 1675

Die heeft hem trouwens nog steeds

William Knight met een GMT 1675

De eerste man die een rondje maakte om de aarde in begin 60 met een Breitling Cosmonaute 809 draagt als hij op de gevoelige plaat wordt vastgelegd toch het liefst zijn Rolex. Submariner 5513.

En deze gaat even prikken voor de Omega fans. Walter Schirra droeg ook graag zijn Rolex 1675.


Alfred Worden met een GMT-Master 1675

Pete Conrad met een President bracelet om dus vermoedelijk een Day-Date.

Kenneth D. Cameron met een Rolex Submariner 1680 ‘Red’

Alan Sheppard met wederom een 1675

We kennen de Speedmaster voor de Soyuz Mission, maar bij testruns droeg de Rus Vladimir Shatalov gewoon zijn 1675.

Nog een Rus: Nikolayev

Michael McCulley met een Daytona in space

Stylish Scott Altman

Ook recenter, de nieuwe generatie waaronder Leroy Chiao heeft goed gekeken naar zijn voorgangers en gaat ook voor een GMT. Hier met zijn 16700

En tot slot mijn persoonlijke favoriet Jack Swigert. Hier met 1 van zijn 3 Rolexen: GMT-Master 1675/8

Hier draagt hij een ander.

Door Jasper Lijfering met bronvermelding voor de afbeeldingen van astronauten: Omegaforum, Jakes Rolex world en Monochrome

96 likes