Omega kaliber 1481

Beste vintagekenners,

in mijn zoektocht naar een leuke vintage kwam ik uit bij een Omega met het 1481 Kaliber. Nu zag ik op de foto’s van het horloge dat de rotor vrij sober is, is dit correct voor zo’n uurwerk en voor die tijd vrij normaal? (tegenwoordig is alles gesigneerd en mooi bewerkt)

Hoe is dit uurwerk tov andere uurwerken van Omega, is het een beetje een budget kaliber, of behoorde het tot de betere werkpaarden (de huidige 2824-2 bijv.)

Als iemand foto’s heeft van zijn 1481 of tips/adviezen waar ik op moet letten of gewoon veel info heeft, laat dit dan hier weten aub. :slight_smile:

Bij voorbaat dank.

1 like

De rotor van de 1480 en de 1481 is inderdaad niet echt mooi.

volgens mij zijn dit wel erg degelijke uurwerken. en met een bijzondere datumverstelling.
Tissot gebruikt ze ook, maar dan met nummer 2481

Foto’s :

gekopieerd van Ranfft.
Daar kan je nog meer info vinden over allerlei uurwerken.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a10&2uswk&AS_1783

succes !!

Bas

Klopt Bas, en de voorloper van deze waren de Tissot calibers 781, 782,783 en -1 enz, meestal 18000sch/u. De 1481 heeft al 21600sch/u.

Het is een caliber met redelijk wat zwakke punten en er zijn onderdelen gemaakt in verbeterde versies, zoals bv de rotoras, bestaat in 3 verschillende dikten, dus altijd zien welke er nog voor te verkrijgen is wat deze onderdelen zijn uitgeput bij de Swatch group.
De snelcorrectie voor de datum is drukken op de kroon, dus is normaal dat de kroon verder van de kast staat.
Indien nog vragen, stel ze maar.

1 like

Hallo Bas en Freddy,

bedankt voor de reacties.

Als Tissot deze uurwerkjes ook gebruikte, wat is dan de basis van dit uurwerk? Geen eigen uurwerk als ik het dus goed begrijp, een basis-ETA werkje maar dan aangepast en een eigen naam eraan gegeven?

Freddy, jij hebt het over zwakke punten, is dit iets om rekening mee te houden bij de aanschafprijs, ivm toekomstig onderhoud en dus moeilijk om onderdelen te verkrijgen?

Wat de kroon betreft is me niets opgevallen, hieronder de foto’s van het horloge + uurwerk, is dit er ook één met snelcorrectie (kan ik niet beoordelen aan de hand van deze foto’s):

Zover mij bekend geen ETA-basis, maar door Lemania geproduceerd.

Let wel, dit is uit het geheugen! Kan zijn dat ik me vergis. Als ik tijd heb zal ik even naar meer info zoeken.

Hoi Bernard,

ik zie uit naar de info die je kan achterhalen. Ik heb zelf ook al dit gevonden, maar hier staat verder ook niets over een basis-kaliber:

http://www.omega-fanatic.com/pages/omega-movement/omega-caliber-1480-1481.php

Is een caliber dat gemaakt is door TAL, Tissot Aemgio Lanco.
Heeft niets met ETA te maken.

Hoi Freddy, vergeef me mijn onwetendheid, maar wie is of waren Tissot Aemgio Lanco.

En een prijs van een heel andere orde, wat zou een Omega met dit uurwerk in goede staat mogen kosten? (bij benadering)

Hallo Jaap-Wim,
Ik heb zelf een Tissot met een 2481 caliber wat volgens mij identiek is. Wat er gezegd is over de zwakke punten (rotor) dat klopt, het is niet de beste oplosssing die ze voor de lagering hebben gekozen, want het is niet kogelgelagerd maar de rotor draait op een stalen pen, en was bij mij versleten. Ook waren er diverse tandwielen versleten.

Ik weet helaas geen details over Tissot Aemigo Lanco. Wat ik wel weet is dat Lanco = Langendorf en is begin jaren 70 opgegaan in de Omega-Tissot groep.

Als ik naar oudere Lanco kalibers kijk, dan lijkt het 1481/2481 er niet op, de Lanco automaten hebben allemaal kogelgelagerde rotors.

Wat ik denk is dat dit kaliber een Tissot/Omega ontwerp is wat wellicht dan in de ‘oude’ Langendorf ebauche fabriek is geproduceerd, maar ik hoop dat Freddy nog een keer toelichting geeft. Ik leer graag bij.

Hoi Arjen,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik dacht zelf dat Omega vroeger voornamelijk zelf uurwerken maakte (dus manufactuur), maar nu ik dit lees leer ik dus ook weer heel veel bij. Jammer toch dat dit uurwerk niet zo heel goed bekend staat, dit doet mij twijfelen om iets met dit uurwerk aan te schaffen.

De prijs die er voor wordt gevraagd is zo’n 325 euro.

Omega heeft inderdaad ‘eigen’ uurwerken (gehad), maar gebruikt ook al sinds jaar en dag Lemania calibers. Lemania zat met Tissot ook in die SSIH groep, al vanaf 1930. Dan was er ook nog ASUAG, een andere grote groep. Samen met SSIH werd dat toen de SMH group en heet nu de Swatch group. Inmiddels bestrijken die met hun merken bijna de hele markt, inclusief prijspolitiek.

Als je hier begint

, en eens wat linkjes aanklikt, is er veel leesvoer.

1 like