Sinds iets langer dan een jaar ben ik de trotse eigenaar van een Omega Seamaster DeVille uit 1966, ref 166.020 (cal. 565). Het horloge heeft een hele tijd prachtig gelopen, maar sinds kort niet meer…
Het kroonje van het horloge lijkt vast te zitten in positie 3 (1 = opwinden, 2 = tijd wijzigen, 3 = quick-set datum). Hierdoor kan ik het horloge niet meer opwinden en loopt deze dus niet.
Mijn vraag aan jullie: is er een manier waarop ik dit zelf kan fixen (in principe heb ik er gereedschap voor), of kan ik dit beter aan een professional overlaten?
Is een mooi maar gecompliceerd systeem waarbij alles goed gesmeerd moet zijn, en er niks stuk moet gaan… …ken deze quicksets goed; en zie het hele mechaniek voor me. Als er echt iets defect is, hebben we een probleem - tenzij je het via een Omega-Certified horlogemaker speelt. Die zal dan wel meteen het hele uurwerk willen servicen (dat kost serieus geld in dat geval), er moet sowieso best wat los om te kunnen zien wat er aan de hand is - zit allemaal onder de wijzerplaat dit, en daar weer onder een afdekplaatje.
Dit. Je geeft aan een trotse eigenaar te zijn en gebruikt verder woorden die impliceren dat het horloge je dierbaar is. Dan zou ik niet beginnen aan een voor jouw nieuw caliber met onbekende datumverzet mechaniek waarbij je op voorhand niet weet wat er scheelt. Enkel gedoe…
Als er geen service historie bekend is dan is een servicebeurt geen slecht idee. Ook al zijn ze gortdroog dan lopen deze Omega uurwerken vaak nog redelijk goed, maar het is uiteraard niet goed voor het uurwerk.
Ik ben horlogemaker en heb veel ervaring met vintage Omega, voor deze uurwerken heb ik indien nodig veel onderdelen op voorraad. Mocht je iemand zoeken die een service kan doen stuur dan gerust een bericht.