Omega kast uit een stuk openmaken

Hoi allen !

Mede aangespoort door alle medeforummers en de geweldige hoeveelheid info die hier te vinden is, raak ik steeds meer in de ban van de horloge-hobby.
Zoals waarschijnlijk bij zovelen begint het met wat dingetjes kopen op internet. Dan koop je er eens een die je nog eens polijsten moet (dus uit elkaar moet halen) Dan vervang je eens een kroon, of een glaasje en zo gaat het steeds verder.
Het gaat ook wel eens mis : Zie
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,41759,43766#msg-43766

Vorige week een Omgea Geneve binnengekregen, een not-runner, die ik toch maar mooi weer aan de praat heb gekregen ! (Zat een vuiltje tussen twee tandjes…) Met een nieuw asje (stem in het engels, weet niet wat dat in het Nederlands is) en een nieuwe kroon, helemaal weer prachtig.
Nu de volgende uitdaging : Een Omega Seamaster deVille met een kast uit één stuk. Eigenlijk helemaal mooi, maar de kroon is niet origineel en niet mooi meer. Tja, en dan wil je als hobby-ist en perfectionist toch dattie helemaal OK wordt… (en ik wil gewoon zien wat erin zit…)
Nu weet ik dat die kast openmoet door het glas te verwijderen met een of ander eng (en duur) apparaat. Dat zal ik dan wel kopen. (Ik blijf trouwens gereedschap kopen :frowning: voor elk palletje is wel weer iets anders nodig…)

Maar dan ? Als de kroon er niet af is, zal het uurwerk nooit eruit kunnen.
Moet ik de wijzers en dan de wijzerplaat verwijderen om zo’n drukknopje te vinden waarmee de kroon kan worden uitgenomen ?

Ik weet dus niet om wat voor caliber het gaat, want de kast zit nog dicht :slight_smile:
Misschien helpt een plaatje ?


Bij voorbaat dank !!

Bas

Freddy weet het precies !! Hij zal wel antwoorden.

Op de achterkant staat een inscriptie met “tool” en daarachter een nummer ? Of wellicht zoiet als “open through glass” ?

Voor zover ik weet word de kroon dmv een speciale tang / handeling verwijderd, daarna word dmv een pompje lucht in het horloge gepompt zodat uiteindelijk het glaasje eraf komt door de druk.
Nu kun je het uurwerk kompleet met wijzerplaat en wijzers eruit nemen.

Zo te zien op de foto is de kast niet uit een stuk maar is de lunette, de glasrand, een apart deel dat er op geperst is. Deze heeft ergens in de omtrek ruimte om er een kastopener tussen te zetten en de lunette er af te wippen. Met een zakmes lukt het ook. De kroon kun je er met een klein hefboompje uittrekken omdat de opwindas uit twee delen bestaat. Als de kroon en de lunette er af zijn kun je het uurwerk uit de kast nemen. Bij sommige Omega’s moet je hiervoor het uurwerk nog een stukje verdraaien zodat de 12 op vijf voor, of op vijf over staat.

Klinkt nogal zorgelijk.
Stel de lunette is niet geperst, dan beschadig ik zaken.
Nog erger : Stel dat de kroon niet uit twee stukken bestaat. Als ik er dan aan ga trekken, maak ik veel meer kapot.

Het lijkt of ik wel ruimte zie tussen de lunette en de kast, maar heel voorzichtig gebeurt er niets. En het beschadigd allemaal nogal makkelijk.
In elk geval al meer info.

Zal me er van het weekend eens in gaan verdiepen.

Zoals Henkm zegt kan je de kast openen, lunette kan je er af halen, het glas blijft zitten in de lunette, is een gawapend glas met ring.
De kroon is uit twee delen, met een hefboompje achter de kroon lichten en eraf trekken.
Het stuk tige of opwindstift dat nog in het uurwerk zitten met een fijn schroevendraaiertje terug indrukken. Rond het uurwerk kan ook een ring zitten die het uurwerk vast houdt in de kast, deze heeft twee inkepingen die men een paar mm moet verschuiven en dan kan het uuwerk eruit komen. Ook betaat het systeem zoals henkm zegt dat men het uurwerk iets moet verdraaien, maar ik denk in dit geval dat het een draairing is.

Allright !!
Thanx !

Ga eens héél voorzichtig wat rommelen…
Maarre, hoe vindt je ze ? Ik heb er nog een met zo’n “linnen dial” heel apart.

Bas

DEze wordt niet door lucht open gepomp maar met een mesje geopend, er zit een gleufje op 9u als de vorige hersteller de lunette juist geplaatst heeft.

Ik ben er nog niet mee verder gegaan. Kom net terug van vakantie.
Ondertussen wel ontdekt, dat er ook systemen zijn waarbij de stem uit twee delen bestaat, welke met een soort puzzelstukje-verbinding aan elkaar zitten. Het idee is dan om de stem zo te draaien dat de twee delen uit elkaar geschoven worden bij het verdraaien van het uurwerk in de kast.
Ik weet dat het bij Hamilton gebruikt wordt, maar weet iemand of Omega ook zulk een systeem gebruikt ?

Bas

Dag Baseman,

Zoals Freddy zei: de lunette moet eraf (er zit zeker een kleine inkeping ergens op de rand ervan) Als je de kast niet wil beschadigen kan je er best eerst wat tape over kleven zodat er zeker geen krassen ontstaan.
De “tige” (opwindstift) bestaat uit twee stukken waarvan het buitenste deel lost als je het er met een hefboompje vanaf trekt (je kan dit evt doen met het vorkje van een bandentooltje. voorzichtig en geleidelijk kracht zetten.) (ook hier evt. wat tape gebruiken). Tige terug indrukken (bvb met een houten prikertje)
Daarna voorzichtig het werk eruit halen (liefst niet net onder de wijzerplaat wrikken, want die kan loskomen. En als het niet makkelij loskomt kan je het geheel binnen de kast wat draaien en opnieuw proberen.
Vriendelijke Groeten,

Morse.

Het was precies zoals Freddy aangaf.
Wat een mooi uurwerkje erin. een 550 uit 1965.
Snel weer dichtgemaakt na even genoten te hebben en wat foto’s.
Nu nog even een nieuwe kroon vinden ergens…

De eerste keer is gewoon spannend. En als je niet weet hoe het werkt, dan ga je ook geen kracht gebruiken.

Bas