Omega kenners gezocht

Beste forumleden,

Ik ben al jaren geïnteresseerd in vintage Omega horloges. Ik vind zowiezo vintage horloges meer stijl hebben dan de horloges die tegenwoordig gemaakt worden, maar dat zal een kwestie van smaak zijn. Het is voornamelijk de elegante eenvoud die me aanspreekt en het idee dat je iets draagt wat 50 of 60 jaar oud is. Ik heb er alleen geen verstand van. Ik zie regelmatig (Omega) horloges die worden aangeboden in kringloopwinkels of op de markt, maar ik heb geen idee of deze echt zijn en wat de waarde is. Het is niet mijn bedoeling om deze op te kopen om met winst te verkopen, maar puur om te dragen. Zijn er enkele tips waar ik naar moet zoeken of op moet letten? Bij voorbaat bedankt voor de moeite, Melvin

Hoi Melvin welkom op het forum!

Mijn advies zou zijn, lees je in wanneer je kennis nog niet groot is.
Er bestaan veel fora waar je dat kunt doen waaronder dit forum.
Aanschaffen zou ik ook doen van een liefhebber die enige bekendheid heeft.
Probeer zo min mogelijk van een plaatje te kopen maar ga passen als het even kan.
Dan weet je of er een klik is of niet.

Voor aanschaf kun je ook altijd advies vragen over originaliteit, etc.
Er is veel kaf onder het koren vandaar…

Succes!

mvg

Bedankt Frans,

Het is inderdaad een goed idee om me in te lezen. Ik denk niet dat een forum daar het meest geschikt voor is ivm de losse topics. Ik zal eens zoeken naar boeken of sites die me kunnen helpen. Het is de bedoeling dat ik dalijk het kaf kan onderscheiden van het koren :slight_smile: Tot die tijd zal ik wat foto’s posten en vragen stellen op het forum als ik iets tegenkom wat me interessant lijkt.

mvg Melvin

Kijk hier eens rond.

http://www.chronomaddox.com/

Bedankt!

Ik doelde op inlezen met behulp van de zoekfunctie :wink:
Stel je hebt interesse in een bepaald model met een bepaald caliber dan
kun je mbv de zoekfunctie kijken of er al eens een topic aan is gewijd.
De meeste Omega modellen/types zijn al wel eens in een topic langsgekomen.

mvg

Hoi Melvin,

Een kleine waarschuwing voor je een aankoop overweegt (zelf ook een Omega liefhebber); waarschijnlijk kom je tijdens je zoektocht op een gegeven moment op ebay terecht en ja daar staan veel mooie vintage Omega’s.
Daar zitten hele mooie exemplaren tussen. Maar heel vaak is er mee gerommeld. Onderdelen zijn dan niet origineel of een horlogekast is te onkundig gepoetst of het uurwerkje zo goed als verrot ( om maar wat te noemen). Ratings van verkopers geven wat houvast maar vaar daar niet blind op. Wanneer je niet bekend bent met Omega’s zou ik dus echt uitkijken voor je gaat bieden.

Als je wat vindt; maak zelf (of upload als het van internet komt) wat scherpe foto’s van de kast (ook binnenkant deksel) de wijzerplaat en het uurwerkje. Er zijn op dit forum genoeg kenners die je graag helpen.

Tip: binnenkort is de Rikketik in de expo in Houten. Op deze horlogebeurs zijn veel Omega’s te vinden en kun je je een beetje orienteren.

Koop je eerste bij een handelaar of een ervaren forumlid en doe vervolgens ervaring op. Niets zo zuur dan wanneer jij hier je eerste aanwinst laat zien en de reacties gaan over een niet originele kroon, een re dial, Frankenwatch of in het ergste geval fake.

gr. Roel