Omega klok, nadere informatie gevraagd

Onlangs kocht ik op ebay of mp (ik weet het niet meer precies) deze Omega klok.
Diameter is 32 mm,(zonder kroon), ultra plat: 5mm, heeft een verguld caliber 620, gemerkt Omega en het nummer begint met 18… Volgens mij is het caliber dus van begin 60er jaren. Helaas heeft de wijzerplaat een vouwtje (nee, geen FOUTJE, maar echt een vouwtje, wat eigenlijk ook wel weer een foutje is) ((snapt u het nog?)) , op de foto’s te zien juist onder de minutenwijzer. Wie weet nog aanvullende informatie over dit horloge en zou het de moeite,c.q. kosten waard zijn om de plaat te laten herstellen?


hier de voorzijde,met juist onder de minuutwijzer de vouw in de wijzerplaat


ultraplat,slechts 5,2 mm dik


op de achterzijde staat niets vermeld

Foto’s zijn niet zo best maar het gebruik van de scanner is zoooooo makkelijk (hoef ik niet mijn hele fototent op te zetten.)
Mocht e.e.a niet duidelijk genoeg zijn, dan ben ik altijd bereid beter foto’s te maken.

vast met dank
rombo319
arrie rombout

Als het echt in de verf zit dan kan de plaat opgemaakt worden(opnieuw gelakt)

zou je het echt willen houd er dan rekening mee dat je rond de 80-100 euro kwijt bent voor de restauratie.deze omega is dat zeker wel waard

De omega is een echte dresswatch rond 1960/65 met een opwindmechaniek dit is vrij eenvoudig uurwerk(wel mooi verguld) die bekend staat als de 600 serie.

in de jaren 60 had omega 5 modellijnen
de seamaster
de speedmaster
de geneve
de constellation
de dynamic
daarnaast had je ook nog een seamaster de ville dit was een luxe versie van de standaard seamaster

Bovenstaande zijn de standaard modellijnen,Daarnaast hebben ze ook losse types gemaakt .waarschijnlijk was uw model een basismodel die niet in dit rijtje kon worden geplaatst.

Het geheel wordt al zeldzamer als de milanese band ook echt op dit horloge hoort

Dank voor de uitgebreide informatie. Wat is een milanese band en hoe kan ik zien dat deze orgineel bij het klokje hoort?
arrie rombout

De band die op het horloge zit bestaat uit hele fijne schakeltjes(ringetjes)
het lijkt net of de band geweven(gewoven?) is.Dat noemen ze een milanese band ook wel een mesh bracelet genoemt en vaak gebruikt toendertijd.

Ik ben bijna zeker dat deze orgineel bij het horloge hoort.

Maak eens een foto van de sluiting zowel binnen als buitenkant dat geeft heel vaak uitsluitsel.

groeten

astonmartin Schreef:

De band die op het horloge zit bestaat uit hele
fijne schakeltjes(ringetjes)
het lijkt net of de band geweven(gewoven?) is.Dat
noemen ze een milanese band ook wel een mesh
bracelet genoemt en vaak gebruikt toendertijd.

Ik ben bijna zeker dat deze orgineel bij het
horloge hoort.

Maak eens een foto van de sluiting zowel binnen
als buitenkant dat geeft heel vaak uitsluitsel.

groeten

Ik ben vrijwel zeker dat deze band niet origineel is.
Op de eerste plaats omdat bij de lugs de band smaller gemaakt is om ertussen te passen en in de tweede plaats omdat de achterkant van de band op een totaal andere manier gemaakt is dan bij de Omega’s die ik ken.

De omega uurwerken zijn trouwens niet verguld, maar “copper plated”.
Koper dus!

Allen bedankt voor de info. Ik heb nog een foto gemaakt van de sluiting van de band. Is inderdaad geen orginele Omega band. Het gaat hier om een band van het merk Champion en komt uit de u.s.a.

arrie rombout

Bernard je had gelijk over de band

maar even over het verkoperen of vergulden van de uurwerken
Het schijnt dat beide methodes gebruikt zijn want mijn Omega seamaster met 562
idd verkoperd is
maar mijn geneve duidelijk geeler (meer de kant van goud) opgaat (call 1030)

verder vind de omega zeker een horloge die het verdient om gerestaureerd te worden

Gr A.M

Er bestaat natuurlijk geel- en rood koper. Dat zou ook het verschil kunnen rechtvaardigen. Ik heb dit klokje opengemaakt en het ziet er erg roodkoperig uit. Wat ik mij afvraag is de functie, c.q. het nut van het verkoperen. Ik kan mij voorstellen dat een uurwerk is opgebouwd uit diverse ijzer (en wellicht ook staal-)soorten. Dit i.v.m. trek, krimp, uitzetting etc., alles voor een zo groot mogelijke precisie van het klokje. Als je het uurwerk gaat verkoperen heeft dit beslist invloed op voornoemde factoren en bovendien is koper zachter zodat het eerder slijt. ??
arrie rombout

Om even te reageren: Omega heeft enkel de uurwerken verkoperd, nooit verguld.

Wel is er bij de Constellations het verhaaltje de wereld ingebracht dat er verguld werd, maar dat is puur reclame bla bla.

De finish kan erg verschillen, door invloeden van buitenaf, vochtigheid, temperatuur en de gebruikte koperlegering voor het verkoperen.

Doel van het verkoperen was tegengaan van oxidatie/bescherming van het uurwerk. Daarnaast is het esthetisch stukken aantrekkelijker van vernikkelen.