Omega marriage watch project blog

Op Facebook ben ik een simpel blogje gestart, dacht dat de leden hier het wellicht ook wel leuk zouden vinden.

Begonnen aan een van mijn laatste projecten, het opknappen van een bijzondere Omega marriage watch, een vroege ombouw naar polshorloge. Eerste verrassing: er zit een hoop vocht tussen de wijzerplaat en het uurwerk. Maar waar water is, is leven… Volgens NASA. Dus denk dat ik dit uurwerk wel weer tot leven kan wekken :wink:



14 likes

Heel veel succes met het opknappen.

1 like

Leuk om dit in de gaten te houden en respect voor je kennis en kunde alvast!

1 like

Mijn beste,

Ieder zijn gave!!
Doch, ik ben er vast van overtuigd dat deze restauratie wel heel erg gaaf wordt!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Had de Omega marriage watch een tijdje links laten liggen, dus vandaag weer het werk opgepakt. Heb het uurwerk gereinigd en opnieuw gesmeerd. Het mag dan wel een Omega zijn, maar een bold uurwerk als deze gaat lekker makkelijk.:ok_hand: De balans heb ik weggelaten omdat die niet in orde is. Een nieuwe balans is onvindaar, maar heb wel 2 new old stock balansassen (eentje reserve) kunnen bemachtigen via Ebay. Binnenkort even bij @Kalle langs om een volledig nieuwe balans te maken. Als hij dan weer mooi loopt, kan ik verder met een paar cosmetische veranderingen.





8 likes

Dat ziet er weer gaaf uit. :+1:

1 like

Mooi project!

1 like

Mooi gedaan; Zo’n balansasje vervangen is inderdaad geen simpel klusje, Ik heb me er ook wel eens aan gewaagd, maar met matig succes. Hij liep daarna wel weer, maar erg onregelmatig, volgens mij was het wiel nog niet goed in balans; als ik ooit nog weer eens zin heb trek ik hem wel weer uit elkaar. :sunglasses:

1 like

Gisteren ben ik naar het atelier van Kalle Slaap geweest om verder te werken aan de Omega marriage watch. Het zou een reis van 2 uur worden met het OV. Moest uiteindelijk uitstappen bij bushalte Gemeentehuis, maar blijkbaar zijn er meerdere haltes die zo heten. Dus per ongeluk twee dorpen te vroeg uitgestapt en de tocht nog drie kwartier te voet voortgezet. Gelukkig was het een mooie omgeving om in te wandelen. :slight_smile:

Anyway, eenmaal aangekomen bij Chronoglide, heeft Kalle naar het uurwerk gekeken. We besloten de onderhoudsbeurt over te doen, omdat ik thuis geen schoonmaakmachine heb en om er 100% zeker van te zijn dat het uurwerk in orde is, voordat we beginnen aan de reparatie van de balans. Dit heb ik weer zelf gedaan, maar deze keer met gebruik van een schoonmaakmachine en alle professionele tools die ik maar kan wensen. :ok_hand: Deze keer ook het opwindveer vervangen en meteen geleerd welke maten je daarvoor moet opmeten en hoe.

Vervolgens begonnen aan het plaatsen van een nieuwe balansas, wat ik aan Kalle overliet. Op foto 5 zie je het verschil tussen de nieuw as en de oude die blijkbaar niet aan een maar aan twee kanten was afgebroken. Het spiraalveer moest ook nog gericht worden, waarvoor het horloge nu nog bij Kalle ligt. Wordt vervolgd!






7 likes

Oei…dat moet een flinke wandeling zijn geweest! :sweat_smile:
Mooie foto’s, het komt vast wel weer goed met het uurwerkje.

1 like

Mooie reportage Mantequilla :heart_eyes_cat: Ik was al bang dat ik de enige ben die die vroege verbouwingshorloges waardeer,welke ook een leven tussen" standaard " uurwerken hebben gehad,en ook niet te verwaarlozen zijn van welk jaartal is jouw horloge ?
Ik kijk alvast uit naar het eindresultaat :smirk_cat:

1 like

Thanks. :slight_smile: Volgens het serienummer is het afkomstig uit eind periode 1920-1934. Aan de binnenzijde staat op het klepje dat het uurwerk bedekt een gravure met 1933 erbij vermeld. Daar post ik later nog wel iets over.

1 like

Oh oh, in De Rijp uitgestapt zeker? Ja, dan heb je nog een flinke wandeling te gaan…Maar inderdaad, wel een prachtige wandeling en een bezoek aan Kalle is altijd de moeite waard.
Mooi project!

Dick

1 like

Nog even een laatste update. Twee weken geleden heb ik eindelijk de Omega marriage watch terug ontvangen van Chronoglide, in goed werkende staat! Balansveertje is uiteindelijk ook vervangen en Om het af te maken: een nieuw glaasje en leren nato band. :ok_hand:



Aan de binnenzijde van dit horloge staat een oude gravure in het Tjechisch, vertaald naar het Engels: “In memory of castle guard, accountant F.L. january 13th 1933.”

7 likes

Heel mooi geworden! :ok_hand:

1 like

Wow, dik!!

1 like

13 januari 1933 was een… vrijdag!:hugs:
Ik hoop dat je veel geluk hebt met deze mooie omega! Prachtig restauratieverslag!

1 like

Mooi I Like it :ok_hand: De kastmaker /fabrikant en of stempels ,die hebben we nog niet gezien? Ik ben kurieus :pensive:

1 like

Heel mooi. Veel draag plezier :grin::grin:

1 like

Bedankt voor de leuke reacties so far! :slight_smile:

@pmannaert Ik zal daar eens een foto van maken.

1 like