Omega met Hamerautomaat?

Als horlogeliefhebber heb ik enige tijd geleden via e-bay een omega uit 1945 gekocht wat als
uurwerk een zg" hamerautomaat "heeft.vervolgens heb ik het naar een horlogemaker gebracht om het uurwerk
(schoon te maken,olieen, enz) (Omega zwitserland vroeg daar trouwens 400euro voor!!!)nu verkeerd het klokje dan ook weer in nieuwstaat.toch ben ik benieuwd waarom men in de loop der jaren overgestapt is naar andere soorten uurwerken bij Omega en of er meerdere series zijn met dit zelfde type uurwerk.

Hamerautomaten of “bumper”-automaten waren de voorlopers van onze huidige automaten met uni- of bi-directionele rotor.
Er zijn allerlei merken die hamerautomaten hebben uitgebracht onder diverse namen (Een zeer populair merk was de “Tourist” ).

De rotor van een hamer-automaat beweegt slechts over een beperkte afstand (uitgedrukt in graden, dikwijls minder dan 270 graden) en werkt met twee ronde veren.

Een vrijdraaiende rotor ontstond toen men een “ontkoppelingsmechanisme” uitvond (maakt deel uit van de rotor-assemblage met dubbele tandwielen), en is efficiënter dan een bumper-automaat.

Vandaar dat de hamer-automaten al snel werden vervangen door het huidige mechanisme.

Voor verzamelaars is een bumper-automaat natuurlijk niet te versmaden, omdat er in het geheel gezien, relatief weinig van gemaakt werden.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Goh, ik geloof dat ik hier nog ergens een oude Olma heb liggen met een bumperautomaat. Eens kijken of ik het kreng nog ergens vind… :slight_smile:

Mijn beste,

In het horlogemagazine 00/24 nummer 1 van dit jaar staat een interessant artikel over de ‘hamer automaten’ B)

Orologio Signaturis Temporis

beste Morse,

Hartelijk dank voor deze boeiende informatie. geeft mij weer wat duidelijkheid over dit interessante
stukje techniek.

Mvg Dennis van Dwingelen.

Het feit dat dit systeem ’ botst’ (bumper) maakt het ook kwetsbaarder dan een ronddraaiende rotor. Vandaar dit dit oude mechaniek nu ook niet meer actueel is, maar leven doen ze nog steeds. In de Omega boeken kun je er veel info over vinden. Het caliber 28.10 RA (wellicht ook in jouw horloge) komt nog regelmatig voor en hoeft niet kostbaar te zijn. Hier de 28.10 RA die ik heb ‘uitgleend’ aan mijn vrouw.