Omega METAS

Mijn gloednieuwe Omega Seamaster 300 (4 dagen oud) loopt accuraat, maar niet volgens de METAS specs van Omega. Volgens METAS dient het horloge maximaal 0 tot +5sec per dag te lopen, maar tot mijn verbazing loopt hij -4 sec per dag. Ik heb het horloge in verschillende standen laten lopen (met een beatcounter app erbij) en kom op de volgende waarden:

Dit zijn de waarden volgens de METAS test:

Wie heeft hier een verklaring voor?

Waarmee heeft u gemeten? Wat ik hier lees is dat die onder magnetisme 0 tot 5 sneller mag lopen dan normaal en dat in dit geval 0,1 seconde is gemeten.

Maar ik zou eerst iets als watchcheck downloaden en het over het gebruik van een aantal dagen meten.

Als die dan nog achter loopt kunt u als u dat wilt terug naar het verkooppunt om het opnieuw af te laten stellen.

Heb je het horloge voordat je het ging dragen volledig opgewonden?
Anders is dat misschien het probleem, ikzelf heb een zittend beroep en merk dat na een aantal dagen mijn horloges ook verlopen omdat ik onvoldoende beweeg om de automaat op gang te houden

Ik denk niet dat een beatcounter app ook maar in de buurt komt van de nauwkeurigheid van de apparatuur waarmee Omega meet.

Zoals BWings aangeeft:
Probeer watchcheck eens. Volledig opwinden, tijd meten, 48 uur in dezelfde positie laten liggen, weer meten. Herhaal met alle posities.

2 likes

Loopt het horloge nu 16 sec achter na 4 dagen of ga je af op je app?

Precies. :+1:t2: Je kan toch niet van een beatcounter app uitgaan?! Trouwens Metas staat los van Omega. Hun willen ook totaal onafhankelijk zijn en blijven. Kijk de docu op YouTube, erg mooi om te zien.
Metas is echt de betere meting van allemaal.

Eerst gewoon es n maand dragen.
Ik check em altijd gewoon tov deze atoomtijd in de watchville app;

Eventueel wat bijsturen door positie waarin je 'm op je nachtkastje legt snachts

2 likes

Het horloge liep inderdaad 16 seconden achter, ik heb hem weer gelijk gezet en volg hem nu met een app zoals aangegeven (af en toe eens een ijkpunt). Ook nu lijkt het verloop -3 tot -4 sec te zijn.

Ik zou terug gaan naar je dealer !
Is gewoon af te regelen en duidelijk buiten de specs !

Een app?? Hou toch op…

*app om nu metingen te registreren, die overigens wel overeenkomen met de beatcounter

Als het je stoort, moet je er mee terug. Ze zullen wel een oplossing vinden. Er kan ook altijd iets mee gebeurd zijn tijdens het transport of het dragen. Het minste wat ze kunnen doen is hem even op hun meetapparatuur zetten en kijken wat dat geeft.

Een paar weken geleden heb ik mijn gloednieuwe Seamaster ingeleverd voor garantie. Nu krijg ik een mail van S&C dat het horloge een servicebeurt nodig heeft en dat het mij ±550 euro gaat kosten.

Dit kan toch niet kloppen? Het horloge was nog geen maand oud toen ik het terugbracht voor garantie en nu moet ik betalen.

Mail teruggestuurd naar S&C, neem aan dat ik volledig in mijn recht sta als ik zeg dat dit onder de garantie hoort te vallen?

Iemand anders ervaringen hiermee?

1 like

Het lijkt mij ook dat dit onder garantie opgelost zou moeten worden.

Lijkt een beetje krom? Goed gesprek laten plaatsvinden…

Ja, klopt. Garantie hangt beetje af van wat de verkoper / fabrikant biedt in de voorwaarden. Dat is juridisch soms tricky, maar dat betekent niet dat je geen recht hebt op herstel. De wet bepaalt bij koop van spullen dat het gekochte horloge ‘aan de overeenkomst beantwoorden’. De wet definieert dat als ‘het beschikken over de eigenschappen die de koper bij normaal gebruik mag verwachten’.

Bij consumentenkoop (ik neem aan dat jij jouw horloge als consument hebt gekocht) geldt dan ook het bewijsvermoeden van art. 7:18 lid 2 BW: als binnen zes maanden nadat je iets koopt iets mis is met het product, dan moet de verkoper maar bewijzen dat het niet ligt aan het product, maar aan onzorgvuldig gebruik oid. Bij een maand oud horloge zou een service beurt niet nodig hoeven zijn. Dat lijkt me evident een gebrekkig product; je mag verwachten dat dit niet nodig is. O.g.v. 7:21 lid 1 BW mag je vragen om herstel of een vervangend product. Kosteloos uiteraard.

Zou nog even hierover gaan praten en S&C maar eens goed laten uitleggen waarom dit niet onder de garantie valt en waarom ze denken dat jij dit moet betalen. Als ze niet willen repareren kan je altijd nog dreigen met ontbinding en je geld terugvragen.

Waarom heeft je horloge een service beurt nodig?

Mijn ervaring met nieuwe (automatische) horloges is dat ze in het begin wat anders lopen dan na een paar weken/maanden. Ook gehad bij een Seamaster (weliswaar met caliber 2500C).

Zojuist een mail ontvangen dat ik per ongeluk een factuur ontving. Het horloge wordt nu onder garantie geserviced. Er zal wel iets mis zijn gegaan in de administratie…

6 likes

Naar aanleiding van dit topic legde ik mijn metas gecertificeerde Globemaster even aan het timegrapher appje en dat wees licht (-1,8 seconde) in de min uit. Maar nu na 24 uur in de pols loopt ie netjes plus 3 seconden.

Ik vind het wel een bijzondere administratieve fout om eerlijk te zijn, maar fouten worden overal gemaakt.