Recentelijk een Omega Naiad Medicus binnengekregen met het legendarische 23.4 SC uurwerk. Had een gok genomen en is deels goed uitgepakt.
Zo kwam hij binnen. Een horloge met een serienummer gemaakt in 1935.
Na binnenkomst het horloge opgemaakt en kwam helaas al snel tot de ontdekking dat er onderdelen mistte.
Alle delen voor de centrale secondewijzer zijn verwijderd. Waarom? Geen idee. Feitelijk is er een 23.4 van gemaakt, maar dan zonder de subsecondewijzer. Eeuwig zonde in mijn beleving ![]()
Ook mistte de minuten wijzer en was enkel de urenwijzer aanwezig.
Eerst maar eens het uurwerk uit elkaar gehaald en gecontroleerd. Alles wat er nog in zat ziet er prima uit. Dus door de Elma heengehaald en mooi schoongemaakt. Daarna was het de bedoeling om alles in elkaar te zetten en kwam ik erachter dat de balansbrug geen incabloc had, maar een vaste deksteen. Deze was echter niet geschroefd, maar zat met een soort schijfje met drie inkepingen vast.
Daar wilde ik geen risico mee nemen en heb besloten om de nieuwe olie door te prikken.
Aangezien er een breguet spiraal in zit oppassen dus. Daar ging het nog bijna mis. Was per ongeluk vergeten de balansbrug met rodico vast te plakken aan mijn aambeeld en toen schoof de brug een gat in terwijl hij bleef bungelen aan de balans.
Deze dus.
Tot overmaat van ramp tilde ik het aambeeld op en vouwde de zaak er omheen. Had beter gewoon de balans moeten pakken … leermoment. Klotsende oksels en een goed beroerd gevoel. Zou ik de balansveer gemold hebben?
Voorzichtig de brug met balans erop gezet en zie hier het resultaat.
Ik vind het prima. Kan het beter? Zeer zeker. De BE is naar mijn mening te hoog. Maar … dan moet ik die breguet spiraal verdraaien. Heb dat al wel vaker gedaan, maar dat was altijd met horloges uit een ander segment. Waar haal je een breguet spiraal als je hem sloopt. Dus voor nu de keuze gemaakt er vanaf te blijven.
Dan door met de wijzerplaat. Die was gigantisch vervuild. Heb daar aardig met rodico lopen poetsen.
Ik heb zelf het vermoeden dat het een zilveren wijzerplaat is. Maar weet het niet zeker. Staat maar een merkje op.
Tweede puntje van aandacht was de minutenwijzer. Die ontbrak. Maar ik heb enorm mazzel gehad (moest zo zijn) dat ik in mijn donor voorraad een perfect bijpassende wijzer vond. Het enige wat er aan scheelde was dat hij NET niet paste. Op de triebniet het gat kleiner gemaakt. Uiteraard natuurlijk weer net TE klein. Dus met een ruimer net zo lang aan de slag geweest dat hij wel paste.
Een andere kroon eraan gezet want degene die erop zat was dusdanig versleten dat je geen grip had. Is denk ik ook niet de originele kroon. De kast is van RVS en de kroon had een messing buitenlaagje.
Toen was hij ineens klaar. Een mooie vintage bijpassende band eraan. Et voila.