Beste deskundigen en horloge liefhebbers.
Via via kan ik een, volgens de wijzerplaat, gouden Omega zakhorloge kopen.
Na opening van het achterste deksel, zag ik een stempel staan: EFCO Longines.
Hebben deze merken iets samen gedaan?
Of is een Omega uurwerk in een Longines kast gezet ooit?
Dank voor uw aller tijd!
Foto’s hiervan zouden ons erg helpen een oordeel te vellen.
Ja, ik weet het. Heb het horloge nog niet in bezit. Misschien dat hier in het algemeen iets over bekend is. Nu is het allemaal Swatch Comp. Dus ze zijn uiteindelijk wel bijelkaar gekomen…
Deze merken waren serieuze concurenten in het verleden; Longines stond in veel hoger aanzien dan nu. Samenwerking lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk in het pre-Swatch tijdperk. Omega werkte wel (eens) samen met Tissot.
Je hebt hier eigenlijk wel met zekerheid een Franken-watch, oftewel een samenraapsel.
Een snelle online zoektocht levert dit “pareltje” op, foto’s gebietst van Timezone.
Hier is het Omega-font op de wijzerplaat al incorrect, logo ook. Is subtiel, maar ze kloppen niet.
Ik zou die waar jij aan refereert zeker laten liggen, ongezien.
“Die van mij” heeft een blanco binnen deksel en op de binnen kant van het achterste deksel staat het Longines logo. Het uurwerk heeft het Omega stempel…kost 400 14k…
Kan gewoon niks van kloppen. Laten voor wat het is. Je moet toch wel ergens foto’s hebben…? Opgestuurd door de verkopende partij?
Omega logo op een zakhorloge-uurwerk klopt ook al niet. Logo werd toen (nog) niet op hun uurwerken zelf afgebeeld, de naam wel.
Woont in de buurt. Maar ik voel de afkeuring en denk dat ik mij daaraan conformeer…Dan zijn foto’s niet meer nodig en zo’n Longines kast is volgens mij geen 400 aan goud waard
Als het al massief 14K is! Er kan wel meer niet kloppen aan het ding.
Omega is waarschijnlijk wel een van de eerste horlogemerken waar ooit neppers van gemaakt werden. Heb al vaker heel vroege (jaren '40/'50) neppers in handen gehad. Nog veel vroegere dan dat verbazen me niet.
Als Longines in hoger aanzien stond, is het dom om deze om te katten naar een Omega…
Omega werk in een Longines kast. Voor de verzamelaar is dit een no-go.
Of alleen voor het goud gaan…Heb nog even gevraagd, maar ook het binnenste deksel is goud…
De vraag is of je aan die prijs komt voor schroot goud. Zul je al de kast moeten wegen zonder uurwerk en glaasje.
Ik zou hem gewoon laten liggen na de inzichten van @PeterLC
Ik dank u allen voor uw uitleg en goede raad.
Ik heb nog even nagevraagd…Het binnenste deksel is ook 14 k.
Is het een optie om er een Longines uurwerk in te zetten? Er zullen wel veel zijn gesloopt denk ik vanwege het goud…Maar het blijft een Franken-watch natuurlijk…