Omega Planet Ocean 8900 - wat vinden we ervan?

Binnen nu en een jaar wil ik tweede mechanisch horloge naast mijn Seamaster Pro Chrono.
Ik heb eerder de Planet Ocean 42mm met 8500 caliber mogen dragen en ik was er helemaal weg van.
Deze staat dan ook hoog aan de shortlist.

Maar deze maand komt de nieuwe Planet Ocean Master Chronometer uit.
Dus met het nieuwe 8900 uurwerk dat tevens anti-magnetisch is en, met 43,5mm, ook iets groter.

Zelf denk ik dat de prijs rond de € 5600,- gaat liggen wat hem zo’n € 500,- duurder maakt dan de standaard 8500 van 42mm

Wat vinden jullie ervan en is het de meerprijs waard?

Info: Omega website
Foto:

ik denk dat de maat van 43,5 voor mij doorslaggevend zou zijn.

Detailverandering en anti-magnetisme zijn niet doorslaggevend ondanks dat ik met hele (en echt heel) sterke magneten werk. Hier is een horloge not done, zelfs gevaarlijk
42 vind ik wat minnetjes voor de PO, 45 is fors ondanks dat ik een forse pols heb en het geheel wel kan hebben. Deze heb ik regelmatig gedragen.
Ik heb de 43,5 mm nog niet omgehad, maar gevoelsmatig is dit de perfecte maat

Weet je dat zeker van die prijs? Op WUS lees ik over veel hogere prijzen…

Edit: even opgezocht, verwachte prijs is EUR 5.900 met stalen band, dus wel rond die prijs inderdaad.

te groot , ik heb pols van 19.8 cm en vind de meeste horloges van 40 mm nog altijd het mooist staan

Ik vind het font van de cijfers niet geweldig.
Daarnaast de meerprijs niet waard.

Het formaat vind ik goed. Cijfers op de wijzerplaat (waar ik sowieso al geen fan van ben) lijken bij deze versie meer ‘aanwezig’. En ja, die prijzen gaan bij Omega natuurlijk al jaren nergens meer over. Over een paar jaar betaal je gewoon 10 mille voor een duikertje van een merk dat van oorsprong en jarenlang slechts een middenmoter was. Blijf het verbijsterend vinden dat een of andere slimmerd bij Swatch Group een aantal jaren geleden heeft bedacht dat Omega maar een ‘high-end’ merk moest worden, om de winstmarges nog wat verder op te krikken. En vervolgens met grof marketinggeschut en een serie flinke prijsverhogingen het merk zo bij veel mensen heeft weten te ‘profileren’. Gevolg: merk is populairder dan ooit en mensen lijken het bij iedere prijsverhoging nog aantrekkelijker te vinden. Wat zijn mensen toch bijzondere wezens…:wink:
Maar als dit voor jou de perfecte PO is, lekker kopen! Blijft natuurlijk een prima klok!

Mag ik vragen wat je voor werk doet? , toevallig met elektronenmicroscoop?
Ook ik werk vaak met magneten (tot 1,8 tesla) en doe dan mijn horloge wel af ja.

Indien je twijfelt, dan kiezen voor de nieuwe.
Uurwerk etc zal zeker prima/beter/etc zijn maar je krijgt er de Omega “glidelock” bij…dus geen geklooi meer me halve schakels etc.
Dat zou mij die E500 dubbel en dwars waard zijn.

3 likes

@ ronaldo:,
Ik werk op de proto afdeling van een bedrijf wat lithografiemachines (soort van chipprinter) ontwikkelt en bouwt. Hierin zitten een aantal zeer sterke magneten. Wanneer je niet oplet of de magneet niet afdekt als je eraan sleutelt kan het zijn dat je zomaar bekneld komt te zitten tussen de magneet en bijv een 13 mm steek/ring sleuteltje, met mogelijk serieuze problemen aan vingers en of handen. Je onderschat de sterkte wanneer je het nooit ervaren hebt.
Ik ben een flinke jongen en sport veel, maar zelfs ik trek geen stukje staal van die magneet los.
Horloges doe ik af, wanneer ik in die buurt moet zijn. Mensen met pacemakers, kunstknieen, heupen of zwangere dames mogen er niet aan.

Het glidelock systeem , dat is echt super en zeker de meerprijs waard.

Ik werk voor ASML bij een bedrijf in eindhoven , dus ik weet exact wat je bedoeld , werk je toevallig aan de EUV?
Dagelijks bouw ik de reticle masking unit , C-rema
Excuses voor het offtopic gaan :sweat_smile:

Yep, ik zit bij EUV.
Eerst een aantal jaren aan vrijwel alle componenten van de scanner, nu alweer 1,5 aan de Source. Inmiddels ook een paar machines opgebouwd bij klanten in Korea en Taiwan.
Superervaringen opgedaan !

2 likes

Ben heel benieuwd of 43.5mm echt een duidelijk verschil maakt om de pols en of deze net zo goed staat als de 42mm

Die sluiting had ik nog niet eens gezien maar is zeker een mooi pluspunt.

Tja ik had hem ook al gezien bij Omega , de PO is sowieso 1 van de mooiste horloges die er te koop zijn (vind ik dan) ik heb zelf de 45.5 uitvoering want vind de 42 echt te klein , maar deze nieuwe 43.5 zou wel eens een hele mooie maat kunnen zijn maar eerst eens proberen want de 45.5 is idd fors maar kan dit model wel goed hebben…draagt kleiner dan bijvoorbeeld de Breitling Seawolf die ook 45 is.