Omega Railmaster... of toch iets anders?

Ik ben nieuw op dit forum, en tevens op zoek naar een nieuw horloge. Ik hoop dat jullie mij kunnen bijstaan met wat wijze raad :slight_smile: Ik ben niet thuis (understatement) in de terminologie van horloges, dus ik hoop dat mijn verhaal een beetje te begrijpen is.

Eigenlijk was mijn oog gelijk gevallen op de Omega Railmaster, in zijn prachtige eenvoud eigenlijk helemaal mijn smaak:

Ik vraag me alleen af of die pieletjes op elke 5 minuten (hebben vast een mooie naam!) niet een beetje te ā€˜groenigā€™ zijn bij daglicht. Volgens mij geven ze in hun geheel licht in het donker namelijk. Als ik op internet zoek kom ik ook een andere Railmaster tegen (oud model?) waarbij die dingetjes wat meer gelig lijken. Mooi. Ook staat op de wijzerplaat van dit model niet het ā€˜co-axial chronometer 150m/500ftā€™ wat ik ook totaal overbodige info vind voor op een wijzerplaat.

Het vervelende is dat eigenlijk geen enkele juwelier een (oude of nieuwe) Railmaster heeft liggen. Op de site van sayin watches staat een Railmaster in de goede maat te koop, voor een bijzonder lage prijs zelfs. Maar ik denk niet dat ik online en horloge durf te kopen. Bovendien wil ik het horloge wel eerst eens echt om mijn pols hebben voordat ik tot aanschaf overga natuurlijk. Slechts eenmaal heb ik op een vliegveld de XXL versie van de Railmaster (met een extra klokkie op zes uur) gezien. Veel te groot. Het is me zelfs opgevallen dat heel veel juweliers die wel het merk Omega voeren, eigenlijk alleen horloges hebben liggen met zoā€™n extra rand (duikhorloge? Ben niet zo thuis in de terminologie) zoals bijvoorbeeld het horloge van meneer Bond.

Ik ben dus echt op zoek naar een ā€˜eenvoudigā€™ horloge met leren band, ik neig sterk naar een donkere wijzerplaat (behalve als ik nu een nieuwe Omega Ranchero in een etalage zag liggen - wow!), zonder al die extra klokjes en andere franje (datumaanduiding is wel prima). Naar aanleiding van een ander topic op dit forum kwam ik op de site van sayin-watches dit model tegen, een Seamaster Aqua Terra. Dat is dit horloge (maar dan met een leren band en zonder de extra tekst - foto link naar sayin watches werkte niet): :

Deze lijkt ook redelijk op de Railmaster, echter met datum op drie uur en verder geen ā€˜3ā€™ ā€˜6ā€™ ā€˜9ā€™ en ā€˜12ā€™ op de wijzerplaat. Wat ik mooi vind van dit horloge t.o.v. de Railmaster is dat zowel het merkje als de pieletjes op elke 5 minuten lichtelijk boven de wijzerplaat uitsteken. Alleen een klein streepje boven elk pieletje geeft licht denk ik. Deze is echter 36mm groot, terwijl ik op zoek ben naar een grootte van 39mm of 42mm. Weet niet of dit model in die grootte bestaat.

Ik hoop dat ik een beetje een indruk heb kunnen geven van mijn smaak. Het aantal horloges van de huidige collectie van Omega dat hieraan voldoet is helaas behoorlijk summier, afgaande op het kleine Omega boekje dat ik mee kreeg bij een juwelier. In het grote boek dat ze zelf hebben liggen staan er al wat meer. Weet iemand wanneer de huidige lijn met de Railmaster is uitgekomen en wanneer er een nieuwe collectie komt? Misschien is het dan de moeite waard om nog even te wachten. Zijn er nog andere horloges (andere merken kan eventueel ook) die een beetje lijken op de horloges die ik hier genoemd heb?

MVG Maarten

Wow, Maarten dat zijn veel vragen. Ik kan ze niet allemaal beantwoorden maar mogelijk helpt dit je weer verder. De huidige collectie van Omega kun je bewonderen op:

Daar vind je ook de maten en zo. Een nieuwe Ranchero zul je in de winkel niet meer vinden denk ik zo. En voor wat beterft nieuwe modellen zul je weer een jaar moeten wachten aangezien de beurs in Basel net voorbij is. Er zijn echt nog wel zaken die een Railamster hebben liggen en zeker ook op Internet kun je ook via vertrouwde kanalen kopen. Sayin (heet nu anders) is zeker een vetrouwd kanaal en hun prijzen zijn altijd laag. Ga niet in zee met onbekende leveranciers uit verre landen als je zelf geen kenner bent. Dan ga je de boor is. Ik weet niet waar je woont, maar in het zuiden van het land heb ik nog een adres van een verkoper van gebruikte Omegaā€™s die door er door betrouwbaar is. Als je interesse hebt stuur me maar een berichtje.

succes! hans

De Aqua Terra (technisch gelijk aan de Railmaster op de datum na dan) is er in verschillende maten, 35,38 en 41 mm, met stalen of leren band. Dit is dan ook een goed alternatief als je de kleur van de indexen bij de Railmaster niet mooi vind. De Aqua Terra zie je regelmatig liggen bij de dealers in de etalage.

Overigens is Sayin een zeer vertrouwd afdres met veel referenties hier op het forum, daar kun je dus met een gerust hart kopen.

Suc6,

Ruud

Bedankt voor jullie reacties! Wat ik wel raar en jammer vind is dat op de Omega website en in het boekje dat je kunt krijgen bij de dealer lang niet alle modellen staan die wel in het dealerboek voorkomenā€¦ Ik wilde laatst kijken naar de Railmaster en Aqua Terra in Groningen. Helaas maar een enkele zaak gevonden die ueberhaupt Omega in de collectie had, en dan alleen de wat meer opzichtige types.

En hoe vaak komen er eigenlijk nieuwe collecties uit? Dat zwarte boekje heb ik al een tijdje (dik jaar?) en geldt dus blijkbaar ook nog voor 2007. En worden bij een nieuwe collectie alle huidige modellen vervangen of slechts een gedeelte?

groet Maarten

Dealers hebben niet altijd alle modellen in voorraad, ze moeten ze tenslotte ook betalen en willen ze graag zsm verkopenā€¦ Ga eens naar een grote dealer, bijvoorbeeld Amsterdam, die hebben erg veel. Nieuwe modellen komen zo af en toe uit, het zijn net automerkenā€¦
Enkele nieuwe die moeilijk te vinden zijn op de Omegasite zijn o.a deze:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,46249,46249#msg-46249

nog een aanvulling:

Puur uit nieuwsgierigheid - Weet iemand of de huidige Railmaster net zoals het origineel uit 1957 (ja, heb weer een aantal uurtjes gelezen ;)) ook extra is afgeschermd tegen zware magnetische velden? Lijkt me niet toch met die transparante achterkant? Ik werk verder niet met een MRI scanner ofzoā€¦

He, mister blue,

Je hebt precies mijn smaak ! Ik zit ook zwaar te twijfelen over een railmaster of een Aqua Terra.
Ik wil heel graag een datumaanduiding, maar vindt de railmaster wel heel erg fraai.
Als je twijfelt, kan je altijd aan je juwelier vragen of hij een zichtmodel kan laten komen. Op zich is het begrijpelijk dat ze niet alle vormen en uitvoeringen op voorraad hebben.
Om ook eens naar te kijken is misschien een railmaster op een stalen band. Iets minder klassiek, maar smoelt toch wel weer heel mooi.
Laat eens weten wat je hebt gekozen ?

Bas

Ik heb de railmaster nu een jaar en hij wordt steeds mooier. De ā€œgroeneā€ 5 min punten zijn in daglicht niet zo groen als je misschien denkt, eigenlijk zijn ze in de zon gewoon wit. Ja sā€™nachts dan kan je je er een groen boek bij lezenā€¦ haha.

Succes met je keuze, het is persoonlijk, maar als je van eenvoud houdtā€¦

Ik heb een stevige pols hoorā€¦

Pieter

Ziet er inderdaad erg goed uit zoā€™n Railmaster! Zal tzt hier wel laten weten wat voor horloge ik uitgezocht heb, Zit nu weer in het buitenland dus zal helaas wel weer een tijd op zich laten wachtenā€¦ Bedankt voor de informatie weer!

Voor hoeveel gaat een oude Omega Ranchero (in goede staat) eigenlijk over de toonbank als je er een kunt vinden? Zijn die eigenlijk zeldzaam of is er redelijk makkelijk aan te komen?

Een oude Ranchero kom je nog maar zeer zelden tegen tweedehands.
Gelukkig heb ik er vorig jaar eentje kunnen kopen.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,22315,22442#msg-22442

Een prijs is moeilijk aan te geven. Kwestie van vraag en aanbod.

gr,
Hans Mennink

Sinds vrijdag ben ik in het trotse bezit van een Omega Railmaster die ik heb gekregen voor mijn afstuderen. Ik was al geruime tijd op zoek naar een klassiek horloge met een simpele zwarte wijzerplaat, waar ik nog jaren en jaren mee vooruit kan. Ik denk dat een opvallend horloge met complicaties me sneller zal vervelen. Mijn oog viel al snel op de Railmaster. Daarna ook veel andere horloges bekeken die naar mijn smaak echter allen niet konden tippen aan deze Omega.

De driehoekige indices -die overigens zeer veel licht geven in het donker- en de prachtige symmetrische wijzerplaat (dus zonder datum) vallen zeer bij mij in de smaak. Dat ik ook nog een fervent treinreiziger ben maakt dit horloge alleen maar leuker natuurlijk.

Bij het ophalen van de Railmaster bij William Wien (prima internetwinkel trouwens) ook nog even de IWC Spitfire UTC in mijn handen gehad. Ondanks dat deze niet helemaal voldoet aan de door mij gestelde criteria vind ik dit ook echt een prachtig horloge! Misschien voor laterā€¦ Maar de keuze was al gemaakt en nu siert de Railmaster mijn pols. Ik ben er erg content mee!

Mijn beste,

Van harte gefeliciteerd met deze fantastische nieuwe aanwinst. (tu)
Een gedistingeerd en toch uitdagend horloge. Klasse hoor!!
Veel succes ermee.

Orologio Signaturis Temporis

Een Omega Railmaster! Hartstikke mooi! Zoiets moois heb ik destijds bij mijn afstuderen niet gekregen, hoor! :frowning:
Ik wens je veel plezier van je nieuwe aanwinst! (tu)
Overigensā€¦ die IWC Spitfire UTC vind ik ook wel een horloge om van te watertanden! :slight_smile:

Gaaf hoor !!

Ik sta voor dezelfde keuze. Ik denk binnenkort of een railmaster of een Aqua Terra aan te schaffen.
Probleem is dat ik een datum wel erg belangrijk vindt. (drank, korte termijn geheugen en zo, ik kan de datum geen hele dag onthouden)
Maar de Railmaster indices (pieletjes) vindt ik veel mooier.
Afijn, luxe probleem.

Heel veel plezier van de jouwe !!!

Bas

Bedankt iedereen. Wat betreft de vergelijking met de AT; ik vind een datumsaanduiding op een horloge eigenlijk nooit mooi. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen handig is, maar ik vind dat het afdoet aan de symmetrie van een wijzerplaat. Als de datum qua kleur ook nog contrasteert met de wijzerplaat vind ik dat helemaal ergā€¦

Daarenboven is de Railmaster zo ingetogen maar zo mooi! De indices die allemaal naar het midden van de wijzerplaat wijzen en dan de vier getallenā€¦ prachtig. Eerst vond ik de opgelegde indices en dito Omega logo van de AT nog mooier, maar met de tijd ben ik gaan inzien dat de terughoudendheid van de Railmaster naadloos aansluit op het algehele ingetogen design. Ook ben ik een enthousiast treinreiziger en kan een treinreis mij niet lang, ver, vies en masochistisch genoeg zijn. Eigenlijk ben ik dus ook een railmaster en dat maakt dit horloge voor mij in ieder geval ook weer extra leuk :wink:

@anon50526551na: Ik ken je probleem, en ik weet zelf ook nooit welke dag het is. Maar hoe vaak moet je dat nu echt weten? En in het geval van noodzaak is er altijd wel een computer, agenda, mobiel of medemens in de buurt toch?