Omega re-edition van hun 1932 chrono zakhorloge

Ter ere van het terugkrijgen van hun rol als officiële “Timekeeper” tijdens de olympische spelen:

Mooooi!
http://www.europastar.com/europastar/headlines/article_display.jsp?vnu_content_id=1001570991

6 december is het Sinterklaas hé, …Gerdaaaaa ik weet iets wat ik graag zou… X(

Dat is inderdaad heeeeeeeel mooi !!

Tot nu toe heb ik zakhorloges bewust (links) laten liggen, voor je het weet heb je de volgende bevlieging te pakken…:D:D Maar deze is inderdaad wel heel mooi.

Geinig. Wat kost dat en waar kunnen we het kopen? Zou hier ook een horlogeversie van zijn/komen?

Fantastische uitvoeringen. Prijzen weet ik nog niet, maar dat zal wel enorm schrikken worden.

gr,
Hans Mennink

een antieke Omega split chronograph staat in het boek voor 6000,- in mint conditie.
aangezien Omega weer oude originele onderdelen hergebruikt voor deze re- edition zal de nieuwprijs hiervoor op hetzelfde nivo liggen ?
lijkt me trouwens meer iets voor (Omega) verzamelaars, het praktische nut lijkt mij nogal beperkt.

Ja je hebt er idd eigenlijk niets aan en als hebbedingetje net iets te duur…

Tuurlijk wel! De tijd???

erg mooi, maar weet iemand misschien waar ik foto’s van het uurwerk kan zien?? Dat lijkt me dan toch het meest interessant!
Grappig dat steeds meer fabrikanten zakhorloges gaan maken als “limited edition” ter ere van een jubileum; ik meen me te herinneren dat Breitling pas geleden ook een paar oude chrono-uurwerken uit het magazijn afgestoft had en die in een paar zakhorloges gebouwd had. (en natuurlijk de fantastische “repli’s” van Breguet)
Paul

Hm kijken of dat argument thuis nog werkt :wink:

Foto’s van het uurwerk staan op Timezone, gepost door Jorge Merino.

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1568641&rid=0.

Is wel een fantastisch uurwerk. 36.000 A/h. Twee, yep, Twee kolom wielen (geblauwd).

Prachtige chronograaf, ook van binnen. Wat ik echter wel raar vind is dat ze bij Omega ‘op zolder’ dus nog ergens een doosje hadden staan met genoeg onderdelen om daar 3 keer 100 limiteds van te maken. Ik weet, dat is niet helemaal waar, sommige onderdelen waren niet mee bruikbaar en dus hebben ze een aantal opnieuw moeten maken. Welke onderdelen wel echt origineel begin jaren dertig zijn wordt niet vermeld. En de tekeningen stonden op microfilm?! Dan is dat doosje inclusief film daar niet voor WOII neergezet, of ze bedoelen een andere microfilm dan ik ken ;).

Maar meer in zijn algemeenheid: hoe kan het toch dat die fabrikanten van kalibers en horloges niet altijd weten wat zij in de archieven hebben liggen en dat daarom af en toe horloges kunnen worden uitgebracht in gelimiteerde oplage met bijzondere kalibers? Wellicht dat een insider meer weet? Ik als liefhebber kan dit niet zo goed begrijpen.

Gerwin

Ik denk dat horlogefabrikanten donders goed weten wat ze nog “op zolder” hebben liggen. Die oude onderdelen en komplete uurwerken zijn puur goud voor de fabrikanten.

Nieuwe limited releases worden mondjesmaat uitgegeven, en de planning in de tijd geschiedt zeer zorgvuldig. Omdat de informatie omtrent de oude voorraden in dit licht bezien nogal concurrentiegevoelig ligt, zullen de meeste fabrikanten nooit het achterste van hun tong laten zien van wat er nog "op zolder"licht.
Door zo te handelen kan de verkoopprijs van deze mondjesmaat vrijgegeven uurwerken ook hoog gehouden worden, een prettige bijkomstigheid voor de fabrikanten.

Overigens ben ik een grote fan van de horloges met deze oude, niet meer geproduceerde uurwerken. Ik vind het dan ook een goede zaak dat Omega zich ook in het rijtje schaart van fabrikanten met een ruime zolder waar nog duistere schatten verborgen liggen. Andere fabrikanten die dit ook doen of gedaan hebben zijn o.a. Maurice Lacroix met sommige van zijn Masterpieces, Jacques Etoile, en enkele modellen van Chronoswiss, zelfs Christiaan van der Klaauw heeft in het begin een aantal modellen met oude uurwerken op de markt gebracht. En zo zullen er nog wel een aantal zijn.

Het mooie van Omega is natuurlijk dat het eigen (door Omega ontwikkelde en gebouwde) uurwerken betreft. De andere merken hebben in het verleden, toen de uurwerken nog slechts oud-ijzer prijzen waard waren, of uit boedels van failliete fabrikanten, massa’s hiervan gekocht.

Ik kan uit ervaring spreken over de handelswijze van Maurice Lacroix. De uurwerken worden in zijn geheel onder onder handen genomen, en onderdeel voor onderdeel bewerkt. Men maakt gebruik van de beste moderne materialen als vervanging voor de oudere onderdelen van mindere kwaliteit, en sommige onderdelen moeten zelfs individueel opnieuw gemaakt worden. het eindresultaat is werkelijk schitterend.

Enne…Omega…Nu u toch bezig bent…Heeft u nog een paar duizend caliber 321’s op zolder liggen??? Vast wel… Want weet u… In 2007 is het precies 50 jaar geleden dat er een model met de naam Speedmaster op de markt kwam…juist…met een caliber 321 erin. Mag ik er alvast eentje reserveren??

groeten,
Hans Mennink

Wat ben ik blij dat ik die echt helemaal nooit niet kan betalen. Stel je toch eens voor dat ik 'm “eigenlijk niet kon betalen”… dan was ik het haasje.

Oké Hans, ik ga helemaal mee met je redenering. Maarre (sorry, ik kan het niet laten), kloppen de cijfers dan wel in de boeken van deze jongens? Of zijn Omega en andere makers van horloges niet een (vertaald naar Nederland) NV maar een besloten vorm?

Wat ik bedoel te zeggen: de voorraden moeten terug komen in de cijfers die beursgenoteerde ondernemingen publiceren. Dit is voor het eerst dat ik mij afvraag welke bedrijfsvorm de horlogemakers in Zwitserland aanhouden. Weet jij dat misschien?

Gerwin

Al de oude matrijzen om die oude caliebers te fabriceren hebben al de fabrikanten (met naam) ook nog liggen en daar zijn ze fier op, is ook het GROTE kapitaal van de fabriek.
Die oude stocks zijn natuurlijk ook in de boekhouding terug te vinden en is slapend kapitaal.

Ben het volledig eens met Hans. Er zijn nog verrassingen op komst.

Bedankt voor de link Hans (tu)
Geweldige foto’s, en geweldig mooie techniek; ik blijf me altijd weer afvragen hoe ze dit konden bedenken en maken zonder computers en CAD systemen: moet je je voorstellen dat een mannetje zo’n complex uurwerk achter een tekenplank bedenkt en op papier zet!
Groet,
Paul

Die (stok)oude voorraden zullen wel letterlijk “afgeschreven” zijn. Ik denk niet dat je die oude onderdelen ooit in een publicatie-balans zult kunnen terugvinden. Trouwens, het wordt pas echt wat waard als er daadwerkelijk een limited van wordt gemaakt… B)

Wow Hans, dát zou een mooie gelegenheid zijn om de door mij al lang gewenste Speedmaster aan te schaffen. Mag ik als nr 2 achter jou intekenen??? (ik maak wel even een voorbehoudje voor de uiteindelijke verkoopprijs, natuurlijk :wink: )

Ik kreeg net van Omega een mailtje met foto’s van het uurwerk omdat ik daar op 1 december om had gevraagd. Met excuses voor de vertraging, ze hadden wat problemen met hun mailbox… :sunglasses:

Ondanks dat ze o.a. al op timezone staan wilde ik ze toch plaatsen, het is een prachtig uurwerk en het zijn mooie foto’s: