Omega reparatie

Mensen,

Ik had deze vraag ook al in een ander topic als zoveelste reactie gesteld, maar die zit waarschijnlijk wat te goed “verstopt”.

Ik ben gisteren heel Zwolle afgeweest om te zoeken naar een juwelier/horloge-maker die de reparatie van de kroon van mijn Omega Seamaster Chronometer Diver zou kunnen doen. Zonder succes, 1 juwelier wilde het horloge wel opsturen naar Omega, maar dan zou ik de klok maanden kwijt zijn en zouden de kosten wel eens uit de hand kunnen gaan lopen. Bij Omega zou niet alleen de reparatie worden gedaan, maar een veel ruimere servicebeurt, incl. alle waterdichtheidswerkzaamheden en -tests.

Weet iemand een adres, liefst omgeving Zwolle of Apeldoorn waar ik deze reparatie zou kunnen laten doen? Voor de volledigheid, het gaat om het repareren/vervangen van de kroon+stift.

Middels een pb heb ik al ons aller Freddy gevraagd of hij de reparatie zou kunnen doen.

Al vast bedankt voor het meedenken en evt adviezen!

Je kan hem beter bellen dan weet je gelijk alle kosten ect.

Hier de link naar zijn site met alle Info

http://www.vintagehorloges.nl/

Succes
AntonSV

antonsv Schreef:

Je kan hem beter bellen dan weet je gelijk alle
kosten ect.

Hier de link naar zijn site met alle Info

http://www.vintagehorloges.nl/

Succes
AntonSV

Dat is de site van Ferry niet Freddy. Zijn toch wel verschillende types. :wink:

Mijn beste,

Redelijk dichtbij, en een uitstekende service!!

http://www.sonders.nl/index.php

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

vervelend voor je hoor, maar als freddy tijd heeft om het te doen dan wordt het ook goed gedaan tegen een schappelijke prijs. Ik vind wel dat je er ergens rekenschap mee moet houden dat de aanschaf van een duur uurwerk ook hoge reparatie en onderhoudskosten met zich kan meebrengen. Een porsche kost nl ook wat meer in onderhoud dan een vw polo. Het mooi staat op de plaat 300 meter maar dat de waterdichtheidstest dan ook weer duurder is dan een 100 meter is logisch en wat ben je met een duiker die normaal gezien 300 meter dicht is maar bij wijze van spreken al volloopt als je je handen wast?

Even over de waterdichtheidstest. Ik sta versteld hoeveel hiervoor wordt gevraagd.
Wat kan het boeien of het 50 meter of 500 meter is. Er is geen duiker die met een horloge meer dan 75 meter diep is geweest met normale lucht in de flessen. + iedere duiker heeft een duikcomputer om, die 3 keer zo groot is als een horloge, waar je op meer dan 10 meter diep geen *** meer op ziet.Ik liet mijn duikklokkies altijd testen natuurlijk. Horloge gaat in glazen stulp. Naald erop en dan vacuüm trekken. 1 minuut werk. Als de wijzer van de vacuümklok van positie verandert is het horloge 100% waterdicht(vacuüm is vacuüm). de druk in het horloge is ja immers 1 bar(oppervlaktedruk)en het glas moet dan bol gaan staan als het horloge waterdicht is bij het vacuumtrekken. Buitendruk is dan nul en binnen in het glas is het 1 bar. Is het horloge lek, is de druk gelijk en verandert de wijzer van de vacuüm-klok niet. Nog geen 5 minuten werk. Overdruk op de glassterkte is bij een juwelier niet te meten, dan moet je bijv. in een decrompessietank waarvan er in Nederland maar 2 zijn geloof ik, Den Helder en de andere ben ik ff vergeten Ik moest het even kwijt8-) en zal wel weer de helft vergeten zijn.:)-D

brabuspower Schreef:

Even over de waterdichtheidstest. Ik sta versteld
hoeveel hiervoor wordt gevraagd.
Wat kan het boeien of het 50 meter of 500 meter
is.

Dat maakt wel degelijk wat uit, vanaf 200 meter kan je er bijvoorbeeld pas echt mee duiken. In het echte leven komt een horloge onder hele andere krachten te staan dan enkel vacuum zuigen onder een stol waardoor horloges in de praktijk toch niet zo waterdicht blijken als in de specs aangegeven…

@ leeuwentemmer. mijn kennis is niet theoretisch, maar heb 10 jaar gedoken en ook op zeer grote diepten, maar dan wel met vierkante computers met plastic glas(suunto). Maar ik wil leren, dus hoe doen de juweliers de klokkies testen op 200 meter+. ?

Die tabellen van 50 meter enz. slaan toch nergens op. 50 meter of 5 bar is dus ook al onzin toch. Het is 1 bar aan de oppervlakte en 2 bar op 10 meter diepte. Dus 5 bar is niet 50 meter maar 40 meter diep en dan mag je nog niet eens je handen wassen, want dan staat er meer water in je horloge dan in de wasbak.:)-D

brabuspower Schreef:

@ leeuwentemmer. mijn kennis is niet theoretisch,
maar heb 10 jaar gedoken en ook op zeer grote
diepten, maar dan wel met vierkante computers met
plastic glas(suunto). Maar ik wil leren, dus hoe
doen de juweliers de klokkies testen op 200
meter+. ?

Google is your friend: Zo wordt er getest op waterdichtheid: http://www.mpetersen.nl/waterdichtheid/testen_op_waterdichtheid.htm

Ik doelde op je stelling dat het niet uitmaakt of een horloge 50 of 500 meter waterdicht is. Inderdaad, meer dan 200 meter is voor recreatief duiken irrelevant maar met een waterdichtheid minder dan dit neem ik het horloge echt niet mee onderwater. Waarom? Lees hier de uitgebreide versie van mijn voorgaande verhaal: http://www.dirkoskam.nl/waterdicht.htm Zoals dit artikel zijn er velen.

@ Leeuwentemmer, Ik had mijn vorige post al aangepast. Maar je hebt gelijk, Ik zou natuurlijk ook geen horloge mee in bad nemen met niet minimaal 100 meter waterdichtheid of 10 bar wat eigenlijk 90 meter is, maar eigenlijk is de hele aanduiding onzin toch?8-). Allerlei factoren spelen natuurlijk mee, maar ik heb nu 2 Poseidons liggen met 20ATM. Na 18 jaar,waarvan 10 jaar werk onderwater nog perfect waterdicht met zwaar werk onderwater(natuurlijk zat het klokkie onder het droogpak verborgen). Nu ben ik al bang als ik moet douchen. Maar ben ook al wat ouder.

brabuspower Schreef:

@ Leeuwentemmer, Ik had mijn vorige post al
aangepast. Maar je hebt gelijk, Ik zou natuurlijk
ook geen horloge mee in bad nemen met niet
minimaal 100 meter waterdichtheid of 10 bar wat
eigenlijk 90 meter is, maar eigenlijk is de hele
aanduiding onzin toch?8-).

Volkomen mee eens, onbegrijpelijk dat fabrikanten dergelijke aanduidingen mogen gebruiken terwijl ze in de praktijk dergelijke diepten (als ze uberhaupt de diepte in kunnen) dus lang niet halen. Wat voor zwaar werk heb je onderwater verricht? Recreatief of professioneel? Zelf recreatief vakantieduiker, prachtige hobby!

@ leeuwentemmer, Nooit professioneel, maar toen ik in Portland (GB) woonde werd ik vaak gevraagd om zaken zoals brillen, beurzen en ook horloges op te duiken. Daar dit een drukke zee en vissershaven was, erg gevaarlijk en doordat je vaak meerdere keren naar beneden moest erg zwaar werk. Maar je bent jong en voelt je heel wat. Het was op plaatsen 23 meter diep(9 verdiepingen) en dat is erg diep met een zicht van vaak Max.30cm. Ik zou het nu niet meer durven.
Het mooiste dat ik ooit gevonden heb was een houten kistje. Afgesloten en 30 bij 30 bij 10cm. Boven aangekomen was ik natuurlijk Miljonair:(. 8 kartonnen doosjes zaten erin met ik denk kaviaar.Maar je zou het niet willen proeven.B)-
In die tijd lag er trouwens een gedeelte van de oorlogsvloot die naar de Falklandeilanden ging opstomen.Wat een prachtig gezicht was dat toen.

Aankomend collega groet U! :slight_smile:

hans

(tu):~

In geheel Zwolle zit geen enkele Omega-dealer (meer) … schijnt dat de service van Omega (uitbesteed aan Swatch) “big time sucks”.
En dat is weer de reden dat juweliers / horlogerien de brui aan het dealerschap van dit prachtige merk geven.

Ik heb de klok nu weggebracht naar een goede juwelier die haar horloges bij een vaste horlogemaker laat repareren. Bij het zien van de klok had hij goede hoop dat alleen de kroon vervangen hoefde te worden.

Een waterdichtheidstest zou rond de 20 Euro extra kosten. Omdat de klok toch al openmoet scheelt dat in een stuk overhead. Totale kosten zullen waarschijnlijk ergens tussen de 50 en 100 euro uitkomen.

Ik heb ook begrepen dat Omega geen onderdelen levert aan niet-dealers. Iemand ervaring mee?

el_great_foxman Schreef:

In geheel Zwolle zit geen enkele Omega-dealer
(meer) … schijnt dat de service van Omega
(uitbesteed aan Swatch) “big time sucks”.
En dat is weer de reden dat juweliers /
horlogerien de brui aan het dealerschap van dit
prachtige merk geven.

Ik heb de klok nu weggebracht naar een goede
juwelier die haar horloges bij een vaste
horlogemaker laat repareren. Bij het zien van de
klok had hij goede hoop dat alleen de kroon
vervangen hoefde te worden.

Een waterdichtheidstest zou rond de 20 Euro extra
kosten. Omdat de klok toch al openmoet scheelt dat
in een stuk overhead. Totale kosten zullen
waarschijnlijk ergens tussen de 50 en 100 euro
uitkomen.

Ik heb ook begrepen dat Omega geen onderdelen
levert aan niet-dealers. Iemand ervaring mee?

Omega heeft z’n ASS niet uitbesteed aan Swatch, Omega is onderdeel van de Swatch Group en daarom gaan reparaties via de Swatch Group.(Net als Longines, Tissot, Rado, etc)

Omega levert (volgens mij) inderdaad geen onderdelen aan niet-dealers en slechts in beperkte mate aan dealers.

Veel Omega (ex)dealers zijn gestopt als POS de laatste tijd, maar of dat een beslissing van de betreffende dealers was…??

Dank voor deze info Ropa, begrijp ik goed dat Omega, Longines, Tissot en Rado allen onderdeel uitmaken van de Swatch groep?

el_great_foxman Schreef:

Dank voor deze info Ropa, begrijp ik goed dat
Omega, Longines, Tissot en Rado allen onderdeel
uitmaken van de Swatch groep?

Dat klopt…Breguet, Blancplain, Glashutte Original, Jaquet Droz, Leon Hatot, Tiffany en co, Union Glashutte, Balmain, Certina, Mido en Hamilton horen daar ook nog bij. En Flik Flak niet te vergeten. :wink:

Kijk maar op hun homepage:

http://www.swatchgroup.com/