Omega Seamaster 120 caliber 565 1968

Tegen beter weten ben ik weer tegen iets aangelopen en ben ik weer aan het overwegen wat ik helemaal niet zou moeten overwegen :hear_no_evil:

Altijd al prachtig gevonden en deze lijkt me in orde, maar ik weet nog zo weinig en er zijn zo veel valkuilen bij dit type horloge vrees ik.

Twee punten van kritiek:
-37mm, maar daar is niet aan te ontkomen als je deze wilt
-redelijk bekraste kast (maar misschien ongepolijst?)

Alle hulp is welkom. Wat zien jullie? Vallen dingen op, plus of min?

Toch wel een heel vet horloge toch? :bird:

5 likes

Iemand die meer weet te vertellen?

Timographer resultaten zijn perfect


en ik ben geneigd de verkoper zonder meer te vertrouwen: (Hieronder zijn reactie)
Zijn jullie het hier mee eens?

I have most of the answers to your questions as I usually do a lot of research on the vintage watches we handle. So our watchmaker who specializes in Omega has done a thorough check of this Seamaster 120m. All parts are original with uniform patina apart from the seconds hand which is original Omega part but has been replaced at some point in the life of the watch. The dial, case, crown, hour and minute hands as well as the bezel show uniform aging and patina. Regarding scratches - there are in fact scratches on the case and case back but as you mention they are more evident in the photos and video I send you rather than when you actually wear and handle the watch. The plus side which is very significant is that the watch has not been over-polished and as you will see holds good sharp edges and shape.

2 likes

Ik zie er niks verkeerds aan, heb me toevallig afgeholpen half jaar verdiept in dit horloge omdat ik er zelf 1 heb.

Krassen e.d. zijn op een foto soms inderdaad heel zichtbaar. Daar ontkom je niet aan. De bezel is in mijn ogen wel erg zwart nog voor zijn leeftijd, maar goed. Het is wel een originele bezel dus dat is goed.

4 likes

Ik heb ook de indruk dat het allemaal wel goed is en ook de reactie van de verkoper geeft mij moed en vertrouwen. Ik vrees dat de bestelbutton ingedrukt wordt vanavond, maar hoop nog iets meer reacties te krijgen vanavond.

Aangaande de krassen idd op foto’s vaak veel erger dan in werkelijkheid. En liever krassen, dan alles inclusief vorm weggepolijst

1 like

Daar zal ik nog eens goed naar kijken. Op zich valt de verkleuring op de wijzerplaat ook wel mee. Niet echt tropical, dus misschien idd een periode in een doos gezeten en geen licht bij gekomen

Ik ben net klaar (uur geleden) met een cal. 564; een vers geserviced Omega-uurwerk uit deze periode heeft precies een dergelijke glans. Zegt niet alles maar op grond daarvan al lijkt-ie recent geserviced. 275 graden amplitude is voor deze calibers uitstekend idd.

4 likes

Dank je Peter, daar heb ik wat aan. Ik ben niet zo’n expert maar weet wel dat 275 echt prima is, zeker voor vintage.
De verkoper was ook heel eerlijk uit zichzelf over de secondenwijzer die niet origineel is. Ik heb er een goed gevoel bij.
Dub geloof ik nog een beetje over de prijs, maar dat is altijd zo natuurlijk :see_no_evil:

2 likes

Wat wel een “common issue” is, is een stotterende secondenwijzer als deze “naar beneden” loopt. Had dat net zelf ook; is een klusje van 20/25 minuten als je weet wat je moet doen. Sleepveertje moet dan met beleid (eerst helemaal demonteren) iets bijgebogen worden.

Ja, de prijs zal niet mals zijn - deze zijn gezocht… :slight_smile:

1 like

Zijn het geen service-plaat en wijzers trouwens…? Ze lijken haast te mooi. Hoewel er dan geen T’s op staan meen ik. Is een beetje laat om te taggen, maar dat weet @Horloge24 André wel.

1 like

Ik kreeg een video van de verkoper, daar zag ik geen stotterende wijzer gelukkig. Nu is het horloge ook vorig jaar geserviced.

Ik blijf het zo knap vinden : Demonteren, veertje buigen en monteren. :pray:
De techniek en preciesie!

Baalde als een stekker toen ik het zag, maar heb het meteen aangepakt. Is zeker de 15de keer dat ik hier mee te maken had… :sweat_smile: …die 500, 600 (daar is het net weer even anders) en 700-serie hebben allemaal hetzelfde systeem - centraal secondenrondsel waar de secondenwijzer op zit; aan de werkzijde wordt de (enorme) tandspeling gecompenseerd met een stalen sleepveertje dat met een bepaalde druk van bovenaf op dat rondsel drukt - met een muggepoepje zacht vet er nog tussen.

Drukt-ie net niet stevig genoeg aan, krijg je stotteren. Zit-ie te strak, krijg je een lagere amplitude…

2 likes

Volgens de verkoper dus echt origineel. Hij heeft ook uitsluitend tevreden en dankbare kopers op Chrono. En hij noemt de niet originele secondenwijzer wel.
Ik weet het door gebrek aan kennis ook niet, maar gevoelsmatig zeg ik origineel.
Maar dat is meer een inschatting van persoon/situatie dan van het horloge

3 likes

Heren snap totaal niet waar het exact over gaat maar lees dit al met al graag!
Ga zo door.

1 like

Kort samengevat gaat het er over of de Seamaster 120 waar het topic mee geopend is een betrouwbare/originele Omega is.
Was een opzet naar aankoopadvies. Ben er nog steeds niet 100% uit…ik heb al teveel horloges…maar wooo, ik vind deze wel heel erg mooi en zou héél goed in de collectie passen

1 like

Ik heb toegeslagen, het horloge komt mijn kant op :grin:

11 likes

Nice! Ik kijk uit naar de foto’s.

Ga je nog iets doen aan de seconde wijzer?

1 like

Die komen er zeker!

Secondewijzer laat ik zo. Het is wel een originele secondenwijzer van Omega en ook wit. Ook de vorm van de wijzer is zoals hij hoort, ik geloof alleen dat hij net iets korter is. Maar daar ben ik niet eens zeker van, want ik kom ze met veel verschillende wijzers tegen. Wat origineel is is soms moeilijk.
Ik denk dat er in horloges met deze leeftijd bijna altijd wel iets is vervangen/gedaan.

3 likes

poah, ik vind hem supergaaf!

1 like

Ik liep er toevallig tegen aan in mijn zoektocht naar een Seamster 300. Want ook de nieuwe daarvan vind ik geweldig, alleen heel erg duur. Deze heeft eigenlijk nog veel meer van de eigenschappen waarom ik de 300 mooi vind. Dus mijn honger naar een 300 is ook weg. Ik kijk al uit naar de postbode :grinning:
Goed weekend!

Eerste foto :yum:

31 likes