Omega Seamaster 300 vs. IWC Mark XVI

Ik zit met een aankomend dilemma. Binnenkort komt er een potje vrij (nee niet het vakantiegeld) en dat wilde ik aan een nieuw klokje besteden. Nou zit ik in tweestrijd tussen de Seamaster prof 300 co-axial en de Mark XVI. De nieuwe aanwinst is puur voor de vrije tijd. Ik heb al een JLC Master Control voor het nettere werk. Ik vind het reuze moeilijk. Een IWC is wat exclusiever, valt minder op als “duur horloge” (wat ik liever heb, ik draag hem puur voor mijn eigen plezier). Het co-axiale uurwerk van de Omega valt m.i. weer te verkiezen boven het opgesmukte 2892 uurwerk van de IWC. De IWC is cleaner en misschien minder contrasterend met m’n JLC. Moeilijk moeilijk. Welke zouden jullie kiezen? Alvast dank voor jullie input.

Omega gebruikt ook de 2892 eta.

Als je van plan bent om nieuw bij een juwelier te kopen, zou ik, ondanks dat ik een Omega-man ben,in dit geval toch voor de IWC kiezen.

De SMP300 is een super horloge, en ze WAREN met het non-co-axiale uurwerk hun geld dubbel en dwars waard.
Echter, met het upgraden naar een co-axial uurwerk is vooral ook de nieuwprijs ge-upgraded.

Daarom zou ik kiezen voor een IWC in geval van nieuwkoop.

OF je kunt nu nog wellicht genoeg non-co-axiale SMP 300´s vinden bij de juwelier.

OF je koopt een tweedehands co-axiaal SMP300.

ben benieuwd naar wat het geworden is.

Het geldschip moet nog wel even in mijn haven afmeren… Maar ik ben hoopvol!

Je maakt de keuze er niet gemakkelijker op Hans. Ik dacht altijd dat die co-axial uitvinding wel een geniale was, maar ik weet dan ook bar weinig van horlogetechniek voor een liefhebber. De wetenschap dat er iets speciaals tikt in de kast geeft me niettemin toch een warm gevoel. Nieuwprijs volgens de catalogus 2007 met stalen band is 2380 euri. Daar moet nog wel wat vanaf kunnen. Leek mij in verhouding tot andere merken in een vergelijkbare klasse - met evenmin manufactuur uurwerk - niet overdreven hoog. Begrijp ik je goed dat je overall deze Omega minder hoog aanslaat dan de deze IWC?

Ik heb wel een leuke (denk ik) 2e handse gezien, maar ging eigenlijk voor een nieuwe SMP of een 2e handse Mark XVI. Misschien toch nog beter een 2e handse SMP en wat geld in de zak houden. Het gaat nog even duren maar als de kogel door de kerk is laat ik het zien.

De Omgea vind ik niet mooi. De IWC is aardig maar ik zou zelf geen van beide nemen.

de mark XVI zou ik nemen, opgesmukte eta is veel te bescheiden om het uurwerk van IWC mee te omschrijven. IWC doet bijzonder veel met het uurwerk. Daarentegen is de toevoeging van CO-Ax niet echt bijzonder, maar kan Omega wel gebruiken voor een enorme prijsverhoging. Niks mis met Omega, ze maken goede horloges. Maar in deze case wilde ik toch even rechtzetten voor wat betreft het IWC uurwerk,

het technisch verbeterde uurwerk met als basis ETA in mijn Da Vinci :

en een opgeleukte eta ( optisch opgeleukt , blauwe schroeven en striping )uit mijn Louis Erard :

Ik vind het twee totaal verschillende horloge’s, en dus lastig om zo naast elkaar te plaatsen. Ik kan me eerder voorstellen dat de vraag is: welke koop ik eerst, en welke daarna :smiley:

Ruud

Hoi, waarom niet door gaan naar de Planet Ocean van Omega. Zou ik doen! Grt Oscar

IK heb een seamaster Co-axial GMT, en heb een IWC mark vi gehad. Ik werd de laatste vrij snel zat. Saaie klok uiteindelijk. Ik zou voor de Omega gaan.

Het uurwerk van IWC is inderdaad prachtig gemodificeerd, maar uiteindelijk zit dat uurwerk in een gesloten kast om je pols. Je ziet het niet. Ik geniet uiteindelijk van het horloge door ernaar te kijken, met de wetenschap dat er een goed uurwerk in zit, en in de omega zit een uitstekend uurwerk.

Ook vind ik dat andere merken hele mooie pilotenhorloges maken voor een veel lagere prijs. (Laco, Sinn, en niet te vergeten Stowa).

Ik zou ook voor de PO gaan!
Grt Ger

Ik vind de omega Seamaster 300 het mooist.(zonder Co-axial)
heb een mark XV gehad maar viel tegen.

Tsja, ik vind de PO zelf minder fraai, te grof. Ben ook niet echt kapot van die broadarrow wijzers. Maar goed, that’s just me.