Omega Seamaster 300M caseback openen

Een linke vraag, maar kan ik een dergelijk caseback openen zonder speciale tools?
Ik zit zelf te denken aan botte lucifer met wat stof. Kan je genoeg kracht zetten in zo’n cirkel om de caseback open te kunnen krijgen?
Ik heb ook een 2-polige lens opener, maar die heeft 2 punten van metaal. Dat kan krassen.

Oftewel hoe maak je een dergelijk case open? (Ik wil namelijk het uurwerk zien van deze Omega, die ik wil kopen)

Foto geleend, maar deze is het:

Rubber balletje.

Ik zou er niet aan beginnen. Op z’n hoogst met zo’n balletje proberen…

Als je geen goed gereedschap bezit zal ik ook niet zomaar aan een horloge gaan pielen wat niet van jouw is.

Schade is zo gemaakt en tja slopen = kopen in 9 van de 10 gevallen.

Mijn advies is afspreken bij een horlogemaker met de kennis en kunde om dit horloge open te laten maken.

Presies, werkt 90% van de gevallen.

De Bergeon 2533 lijkt ook een mooie optie. Toch een keer kopen voor 3 tientjes.

Ik gebruik zo’n 3 potige verstelbare caseback opener

1 like

Die maakt de beste krassen inderdaad.

Als je risicoloos een schroefdeksel wil opendraaien werkt in 95% in de gevallen zo’n rubber balletje van AliExpress het beste.

2 likes

Mijn ervaring is dat een balletje heel slecht werkt op die soort casebacks met profiel :thinking:

Gaat niet bij Omega, de gaatjes staan niet recht tegenover elkaar.

Balletje werkt niet, daarvoor zijn ze te goed vastgeschroefd met de Omega tool.

Je hebt dus deze nodig:

https://www.boley.de/en/shop/3467.ome/1838277543.inserts

afbeelding

1 like

Het werkt zeker niet altijd. Balletje moet ook niet te hard zijn opgeblazen. Maar voor deze man in deze situatie (eenmalig) met nul ervaring waarschijnlijk wel de meest veilige keuze.

En als het wel lukt, maakt ie de blits ipv voor lul staan met je lucifertje.

4 likes

De eight ball van Bergeon geeft nog wat meer grip dan een ‘stressball’ is mijn ervaring.

Even investeren

Kastopener erbij en klaar ben je

3 likes

ik gebruik zelf ook een eerder genoemd 3 punts opener …

maar, als ik een seamaster te koop had staan… zou ik niet zomaar een mogelijke koper hem open laten maken.
niks persoonlijks maar als je niet weet hoe je de kast kunt openen vraag ik me ook af wat je denkt te kunnen zien aan het uurwerk :thinking:

2 likes

Ik zou het ook niet willen.

Mag je meteen weer langs de horlogemaker om te testen of hij waterdicht is of niet :upside_down_face:

2 likes

Het is uiteindelijk ook maar een horloge. Ik heb genoeg 1120’s of loopwerken gezien om te zien of er mee gerommeld is of roest, waterschade. (en dat er überhaupt natuurlijk een 1120 kaliber in moet zitten)

1 like

Ik zou even langs Wesseling en Vreeker gaan te Alkmaar.
Dan weet je meteen dat het goed zit.
En die zijn erkent Omega !

Pak een rol Duct tape, rol het uiteinde met een paar wikkels op elkaar op, zodat je een plakkend stuk hebt ter grote van de achterkant van je kast. Goed duwen en dan draaien, meeste screwdown casebacks krijg je er op de manier van af… (zelfde principe als je balletje, maar ik bedenk altijd dat ik nu nu nu een kast open wil maken, en geen zin om 3 weken op China te wachten)

Succes!

1 like