Omega Seamaster 300m chronograaf loop 5 sec. voor per 24h

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bijdrage op dit forum.
Ik ben een man van middelbare leeftijd en ben op dit moment géén verzamelaar van horloges.
Ik heb lang geleden ooit een Omega Seamaster 300m aangekocht maar heb afstand van het horloge gedaan omdat ik graag een horloge wilde bezitten dat wat groter is. Mijn polsomvang is door de jaren heen gegroeid en zodoende leek het horloge voor mijn smaak wat te klein voor mijn pols, vandaar.

Nu is een poosje terug na veel wikken en wegen mijn oog gevallen op een Omega Seamaster 300m Chronograaf en wel de grotere uitvoering van de 2 met beiden een 3330 uurwerk.
Nu viel mij op dat het uurwerk per dag ongeveer 5 seconden per dag voor gaat lopen.
Is dit normaal?
Daarbij wil ik ook nog opmerken dat mijn vorige Omega Seamaster 300m een chronometer was en die heb ik vóór verkoop getest op zijn nauwkeurigheid… Na meer dat 25 jaar en zonder service in al die jaren liep het horloge binnen 1 sec gelijk op 24h tijd. Vandaar mijn vraag.

Groetjes J.

3 likes

Welkom!

Volgens mij is dit ruim binnen de gestelde marges. Maar er zijn hier voldoende experts die me kunnen corrigeren als ik het mis heb

Zelfs indien het een COSC-gecertificeerde chronometer zou zijn, zou het binnen de marge vallen (-4 tot +6 seconden per dag). Dus heel netjes!

Keurig. Maar 25 jaar een horloge niet servicen is geen goed idee.

Welkom op HF, trouwens!

1 like

Hallo TagEd,

Ben ik met jou eens, echter ik heb het horloge nooit veel gedragen alleen bij gelegen heden of als ik op stap ging. Ik heb het horloge verkocht aan iemand die zelf geautoriseerd Omega hersteller is. Hij heeft het horloge opengemaakt en mij een poos terug eerlijkheidshalve laten weten dat het uurwerk zelf in een wonderbaarlijke conditie verkeerde. Het enigste waar ik bang voor was is dat de het uurwerk geen goede of helemaal geen smering meer had. Maar dat viel dus reuze mee, wonderbaarlijk zelfs afgaande op zijn bevindingen.

Groetjes, J.

Bij uw huidige horloge beter niet hopen op nóg een wonder :wink:

…Ja inderdaad :slight_smile:
…Dat noemen ze het noodlot tarten, toch?

5 secondes is keurig toch?
Ook weet ik niet hoe je dit hebt gemeten (obv de seconde teller of timegrapher), over wat voor periode en in welke houding.
Een mechanisch horloge is nooit helemaal precies aangezien er veel variabelem zijn die de werking beïnvloeden.

Hallo Temporis,

Klopt, er zijn veel variabelen. Echter ik wil graag het woord " kunnen " aan jou laatste zin toevoegen.
Ik weet het niet zeker maar denk dat horloges in deze prijsklasse minder onderhevig zijn aan variabelen.
Ik draag het horloge momenteel nog niet omdat ik de band nog mag inkorten, en wacht op wat gereedschap dat ik hiervoor besteld heb. Ik had namelijk geen passende schroevendraaier en geen Loctite 243.
Nu ligt het horloge dus op zijn kant met het heliumventiel naar onder. Zou best kunnen dat als ik het draag en het horloge dus in verschillende posities gaat verkeren dat het horloge anders gaat lopen. We zullen zien.

Groetjes, J.

Welkom!

Kan me voorstellen dat vergeleken met je ouwe omega dat het veel lijkt, maar het valt zoals anderen al zeiden nog binnen de cosc norm.
Maar om het te relativeren, misschien Had je ook wat geluk met je ouwe klok. Ik heb smp300 die allemaal enkele minuten per maand achterliepen. Ook binnen cosc, maar liever heb ik dat ze iets voor lopen.
Als je je er heel erg aan zou storen, dan zou je em misschien nog kunnen laten afregelen. Als ie in de garantie zit, zou ik dit wel bij een offcieel omega punt doen.