Omega seamaster 300m quartz bezel draait stroef

Ja ik heb lang gezocht en vast op veel te dure sites maar ik kon een midsize niet vinden voor onder de 1500 mits ik natuurlijk risico ging lopen op neppers… misschien de volgende keer maar hier gaan zoeken :laughing:.

1 like

Deze Omega’s zijn zo gebouwd dat je echt de deksel er zowat af moet draaien voordat er water inkomt.
De deksel kan dan mischien niet zo strak dicht gezeten hebben,maar als hij nog strak genoeg tegen de afdichtring zat zit hij alsnog dicht genoeg om geen stromend water door te laten (is wat anders dan water onder druk)

Ik heb eens ergens vernomen dat een Omega SMP 300 zelfs met open geschroefte kroon nog steeds 100 meter waterdicht was. (daadwerkelijk onder water)

Edit
Met open kroon en open heliumventiel tot 50 meter waterdicht dus.

Leuk leesvoer over de Seamasters.

1 like

Leuk artikel! Dat waterverhaal van je stelt me wel enigzins gerust. Maar ben wel benieuwd naar hun reactie. Maar toch even dit: waarom lees ik dan altijd verhalen over pompdruk meting etc? Voor mijn doeleinden is dus goed aandraaien en bij vervanging batterij een nieuw rubber voldoende?

Nee.

Er is vallend water en er is staand water.
Bij vallend water is er geen druk aanwezig en kan dus ook niet inwerken op het horloge.
Staand water staat wel onder druk en hoe dieper je gaat hoe meer kilo er op de vierkante centimeter is.

Het met de hand aandraaien van het deksel is mischien ruim voldoende voor vallend water maar niet voor duiken
Een horlogemaker heeft daar speciale sleutels voor die het deksel tegen de afsluitring persen.
Diezelfde horlogemaker zal eerst kijken of de afsluitring niet uitgedroogd is en inderdaad zonodig vervangen (je moet er wel op staan dat je een originele Omega ring krijgt)

1 like

Nee, er hoeft maar een minuscuul gaatje in een pakking te zijn ontstaan en je horloge is er geweest!

Glaspakking van de SMP scheurt nogal eens. Ook de rubber O ring van de kroon en van de kastbodem heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Neem er geen risico mee.

Je kunt er ook niet “maar” 3 meter mee onder water (douches zijn helemaal slecht voor horloges!).

Nee, je moet er een hebben met de juiste dimensies.
Merk maakt geen moer uit. Omega maakt ze ook niet zelf.

1 like

Ik zou m even nieuwe pakkingen geven en gelijk de bezel laten reinigen. Ook de waterdichtheid laten testen…
Hierna, als de bezel weer moeilijk draait, in een bak zoet water, onder water de ring ronddraaien tot hij weer soepel gaat.

Weten jullie een goede en betrouwbare juwelier in den Haag? Geen schaap/citroen. Kwam daar een keer op een zaterdagmiddag in jeans en sneakers en een kleine erfenis op zak en werd bijna niet aangekeken. En een ander moment vanuit kantoor met een collega en de koffie werd bijna door de strot gedrukt. Bah hautain volk.

1 like

Dus 1 die geschikt is voor een Omega Seamaster 300M quartz en dat is vaak een ring die net effe wat dikker,dunner,korter of langer,stugger of soepeler duurder of goedkoper,populairder of juist niet,dan een generiek rubbertje :yum::yum:

Oftewel,vragen naar een Original Equipment Manufacturer rubbertje kan nooit kwaad.:rofl:

1 like

Heb goede ervaringen met van Willegen aan het Noordeinde. Vriendelijke mensen, geen gedoe met sluis etc. en goede koffie!

Oké dank allemaal voor jullie advies en opmerkingen.

Het horloge mocht ik op kosten van de verkopende partij in Den Haag laten repareren. Dwz nieuwe rubber, waterdichtheidstest en nieuwe batterij.

Voor de liefhebbers (met enige terughoudend want in een ander topic werd iemand beticht van “keiharde” reclame…:wink::grinning:

Van willigen, inderdaad aardige mensen. Full service batterij vervanging (inclusief alle packingen etc) €280, duurt circa 8 weken (wordt opgestuurd naar Zweden? Wenen? Ergens.
Langerak juweliers wordt naar een omega gecertificeerd “iemand” gestuurd
Idem full service €140 en half service (waterdicht test nieuw ring en batterij €65 duurt circa 3 weken.
Horloge reparatie den haag (aan het Noordeinde, staat een andere juweliersnaam op de deur)
Eveneens als bij langerak vriendelijk te woord gestaan. Wordt ook door een omega gecertificeerd reparateur gedaan. Half service 65 euro en full service 120 euro en het duurde circa 2-3 weken.

De officiële prijzen van Omega Benelux [ hoofdkantoor zit in Brussel ] voor een basis onderhoud.

Weet niet wat een halve service in moet houden maar half werk is normaal gesproken duurkoop! De service die u bedoeld zou dus een basis service moeten zijn en geen full service > deze kost bij Omega € 450,-

2 likes

Bedankt, maar is dit niet van 2017 ?

Ja, inderdaad van 1-1-2017 en volgens mij is er geen nieuwe prijslijst sindsdien gekomen. Kon je natuurlijk in de linkerbovenhoek zien :wink:

Ik weet niet wat tegenwoordig gebruikelijk is qua prijs, maar een service aan een quartz horloge en daar ruim €400 voor vragen? Lijkt me tamelijk absurde prijs.

1 like

Ja ik ben heel erg nieuw in de horlogewereld en enkel aangetrokken door het magische klokje van mijn collega waardoor ik ben gaan “kijken” en pandora’s doos heb opgetrokken…
Maar van willigen verzekerde me dat het opgestuurd werd naar omega. Ik begrijp dan niet zo goed waar het grote prijs verschil vandaan komt? Kan iemand dit uitleggen?

Leg de door mij getoonde informatie maar voor bij van Willigen, de adviesprijs is dus € 180,- inclusief de pakkingen + kroon + heliumventiel + lunette palveer + fixatieveer en 21 % BTW en exclusief porto en verzekering.

De retour porto bij Omega is nog geen € 7,- en voor die bijna € 100,- extra zullen ze zelf wel naar Brussel rijden :joy:

Juweliers weten vaak niet dat de adviesprijzen tegenwoordig van veel merken transparant voor de klant op het internet te vinden zijn en passen hun favoriete calculatie methode toe…

Kijk even op de lijst die Omega op de website heeft staan voor de gecertificeerde horlogemakers rond Den Haag en je bespaard veel geld dat een juwelier anders opstrijkt.

1 like

Ik kan de kosten van het basis onderhoud niet vinden op de officiële website, hoor, maar wellicht kijk ik te vluchtig.

Wat ik mij trouwens afvraag: is het zo dat het controleren van de waterdichtheid altijd is verbonden aan een kleine beurt of komt dat slechts ter sprake als het horloge de test niet behaalt?

De WD test is een moment opname en om het voor een langere termijn te kunnen garanderen is vervanging van alle pakkingen het advies.

2 likes

Ik heb mijn seamaster binnengebracht bij ad voor dat klein onderhoud, kostte me 149 euro.

Beide kronen werden vervangen, pakkingen en batterij. Waterdichtheidstest, maar geen opmaak van de kast.

2 likes